• Bergamott83

IVF Västerås 2014

Hepe skrev 2014-10-18 09:13:10 följande:

Fyra, men det är bara ett fullföljt. Vi får inte ut ägg som är mogna. Ferten räknar bort de som inte leder till återförande så vi är fortfarande på försök två. Får se nu om de vill fortsätta. Jag vill prova Puregon igen, hade bättre äggmognad första gången när jag tog den, Menopur ger fler omogna ägg för mig.

Jaha, så det är när man får återförande som det är en full IVF cykel vad spännande. Jag hoppas att dina ägg mognar och att du får en drös av dem och att alla fäster!

Vet du hur ofta de har gruppmöten i Västerås? Jag börjar bli nyfiken på om de glömt oss än?
  • Bergamott83
    cameleon skrev 2014-10-19 20:55:35 följande:
    Jag tror ni får komma på infomöte i november. När vi träffade Johan så sade han oktober eller november men sen sade han antagligen november. Jag förstår att du längtar!
    Då hoppas jag att du också får komma då även om du måste ta bort cystan först
  • Bergamott83
    cameleon skrev 2014-10-30 15:47:14 följande:

Ingen tid för infoträffen än, Bergamott83?

Jag skall ringa kliniken imorgon, har inte hört ett knyst från Johan än fast det snart gått 2 veckor sedan röntgen. Hoppas kunna få reda på någonting imorgon :)

Nope, inte ett ljud. Läkarn sa ju att han trodde i oktober eller november. Men nu har oktober gått och november är redan inne på sin andra dag. Så jag hoppas att vi får komma på infoträffen innan årsskiftet. Eller i januari. 
    Vi kanske hamnar i samma grupp?
    Om du ändå ska ringa i morgon, skulle du inte kunna fråga när nästa infoträff är inplanerad så slipper jag ringa och tjata=)
    Tänk om de har glömt bort oss? För sånt händer ju inom vården att de glömmer. 
    Hepe skrev 2014-10-30 16:50:02 följande:

Läkarbesök igår. Ny planering, spraystart igår! Trodde knappt att vi skulle få ett försök till, men det gick att "höra" mellan orden att inte ens Johan tror på att vi ska lyckas längre...
    Vi försöker dock vara positiva. Har fått återgå till den första medicinen, puregon, på vår/min begäran. Han sa att generellt sett få man bättre resultat med menopur, men min kropp verkar ju inte reagera alls på den och eftersom jag ändå fick ett ägg återfört första gången så ville jag prova den igen. 
    Har ställ alarm i mobilen på 05.00, 13.00 och 21.00 så jag inte ska missa någon puff!

Jag håller alla tummar och tår att det ska fungera för er den här gången. Vad händer om det inte fungerar? Kan du få embryoadoption? Surrogatmödraskap? Adoption? Äggdonation? 
  • Bergamott83
    Hepe skrev 2014-11-02 18:25:23 följande:

Det gör vi med. 
    Adoption håller vi på med parallellt. Så svårt att få en läkartid bara för den obligatoriska hälsoundersökningen. Det är en lång process och just nu kör vi på båda parallellt. Lyckas vi med IVF kommer vi nog ändå att fortsätta med adoption för att få syskon.
    Äggdonation kan vi inte få hjälp med i sverige. Köerna är över ett år och jag fyllde 39 för 2 månader sedan. Utomlands går det ju bra, men med min höga risk för missfall vet jag inte om det är ett alternativ i alla fall. Ett försök kostar ca 100000 inkl resor, mediciner och allt.
    Surrogatmödraskap är inte tillåtet i sverige, där blir det också att vända sig utomlands i så fall, men jag vet inte om jag tycker det är etiskt riktigt...
    Embyoadoption är inte heller tillåtet i sverige, och eftersom de som erbjuder detta också erbjuder IVF och min mans spermier är ok så blir det nog hellre äggdonation utomlands i så fall.

Jag skulle kunna tänka mig surrogatmödraskap men det är ju upp till var och en vad man tycker är etiskt riktigt. Vi står inte i kö för adoption än. Vi tänkte försöka med IVF första försöket först och sedan ställer vi oss i kö. Jag vet inte om det är dumt eller inte. Men jag vill gå in utan bakdörrar. Bara första försöket. Men jag hoppas verkligen, verkligen att det ska fungera för dig. 
    autun skrev 2014-11-02 18:52:26 följande:

Hej tjejer! Har följt några IVF-trådar det senaste året då jag och min sambo har varit/är i just den svängen, men aldrig skrivit något. Har vart en ganska jobbig tid för mig och oss. Jag har inte kunnat prata med någon om detta och inte ens våra familjer har vetat om vad vi håller på med.

Vi har gått hos Johan i V-ås sedan januari 2013. Har fått reda på att vi har "oförklarad infertilitet", testat tre kurer Pergotime, två omgångar Puregon-sprutor, (blivit överstimulerad första gången), provat igen, till slut fått komma på äggplockning och äggåterinförning i Uppsala i oktober i år.

Och nu i veckan har vi (efter vårt 1:a fullbordade IVF-försök) äntligen fått ett efterlängtat plus på stickan! Så skönt efter 2,5 års slit och oro! Jag trodde ärligt talat inte att vi någonsin skulle lyckas. Nu håller jag bara alla tummar och tår för att allt ska gå vägen.

Vill bara sända er mina allra bästa lyckoönskningar. Trots att allt känns så nattsvart och deppigt och man bara vill gråta varje dag, kan lyckan komma när man minst anar.

Kram på er.

Hej Autun. Vad kul att du är västeråsare med. Eller går i västerås. GRATTIS till graviditeten. Jösses så kul att ni fick plus på stickan. HOppas det håller sig hela vägen och att ni om ett antal månader har en liten en  i er famn. Vilket datum kommer bebisen?

Jag är förkyld här hemma och kunde inte sova i natt så gissa vem som glömde ( eller snarare sov i förkylningsdimman) förbi telefontiden. 

Cameleon: Hur gick telefonsamtalet?
  • Bergamott83
    cameleon skrev 2014-11-03 12:40:22 följande:

Bergamott83: Det blev inget telefonsamtal, jag försov mig över deras sjukt tidiga telefontid. Det gjorde inte så mycket för jag fick en kallelse i postlådan samma dag, den 10 nov skall vi träffa Johan igen. Antar att han då kommer förklara läget lite och skicka iväg en remiss till op.

Jag är faktiskt grymt besviken på vilken tid det hela tar! Ni borde ha fått varit på ert infomöte och jag borde vid det här laget redan varit på op. Det känns som om vi aldrig kommer komma igång.

(Jag har råkat fippla bort aviseringen för denna tråd, så jag ser inte dom nya inläggen, måste gå in i tråden för att kolla om den uppdaterats. Någon som vet hur jag skall göra för att få igång det igen?)

Jag tror man klickar i stjärnan där uppe eller följ tråden. Jag har tryckt i följ tråden så kommer det bara  upp. Jag hoppas du hittar tillbaka hit. Jag har saknat dig. Det finns även ett litet ljul som man kan trycka på om man vill och ställa in saker där uppe på mörkgrå raden

Jag är fortfarande dunderförkyld men i morse vaknade jag 7:40 och ringde. De ringde och sa att de inte glömt bort oss. Vi får komma antingen i december eller i januari. Jag sa att vi åker bort i mitten av januari till efter julafton. Vi ska till sambons familj och fira jul. Då sa de att de har juluppehåll och ledigt till efter 13 helgen. När sjutton är trettonhelgen?
    Så du och jag kanske hamnar i samma grupp då?
  • Bergamott83

Ja, jag saknar också den vid namnet IVF. Undrar vad som har hänt med henne. Hoppas det går bra för henne. 
    Jag tror inte att det är cancer, jag hoppas verkligen inte det. För då hade det förhoppningsvis hänt saker fortare. Det är nog bara sådana där benigna cystor( godartade) som kan uppstå. Jag håller i alla fall tummarna för det. 
    Ja, det vore kul om vi hamnade i samma grupp. 

Jag är inte aktiv i andra trådar heller. Eller ja, jag följer några men jag skriver inte i andra än den här. 

• Bergamott83
    autun skrev 2014-11-09 17:28:18 följande:

Tack för lyckoönskningarna!

Bergamott83: Ja, vi är också västeråsare:) Och i samma ålder också tydligen; jag 82:a och min sambo 83:a :)
    Vet ännu inte när "kotten" ska komma, har tid hos Johan 20/11 och då får vi nog veta mer och förhoppningsvis göra ett VUL och se så att står rätt till där. Men vet inte hur tidigt man kan se sådant på ultraljud.
    Hoppas att du får goda besked angående din operation förresten. Håller tummarna för dig.

Autun: Vad kul med ännu en västeråsare=) och  att vi är i samma ålder. Det är inte jag som ska opereras det är Cameleon.

Jag går bara och väntar på att få tid till gruppmötet. Jag ringde dem här om dagen och om någon avbokar i december så kommer de ringa in oss då. Jag hoppas, hoppas, hoppas någon blir sjuk eller har superviktig resa med jobbet( ja, jag vet jag är hemsk) så att de inte kan och ringer oss. Annars får vi komma i  januari och börja med IVF efter det. 
    Jag hade önskat att vi hade fått komma innan jul det hade varit kul att ha det och berätta för släkten på julafton. Men ja, då får det bli efter jul istället då. Om nu inte någon verkligen, verkligen inte kan. Vilket jag hoppas. 
  • Bergamott83
    IVF skrev 2014-11-13 17:46:22 följande:
    Förlåt för sent svar!

Ja det var oerhört tung med två utomkveds, har sån baby längtan nu. Jag har en dotter, Olivia, kom till på naturlig väg, men inte med min nuvarande man. Min dotter är väldigt införstådd med bebisen som fastnade och pratar ofta nu om att hon vill ha ett syskon. "När doktorn ska hjälpa er att få barn kommer det gå bra mamma, det vet jag." Smart för att vara 4 år :)
    Åh vad kul att du ska till johan datum två i december. Säg till om du ska boka av för då är det vi dem ringer till. Du kan väl typ hosta på någon annan så att vi också kan få gå . Haha. Nä urs vad jag är taskig. Men det är lite så jag känner. Jag vill så gärna innan jul. Men jag tänker, vem sjutton avbokar sin tid till IVF?
    Vilket datum var ni där första gången ?
  • Bergamott83

Vi var där den 17 september så egentligen borde vi stå före er i kön enligt mig. Så  jag tycker det är jättekonstigt att ni är före om ni var där i oktober. Vi var där nästan en hel månad före och fick godkänt då att stå i IVF kön. 
    Så jag undrar vad som hände där?

• Bergamott83
    IVF skrev 2014-11-14 20:39:15 följande:
    Var alla prover klara och godkända då? 8 oktober var det visst vi var där..
    Japp alla prover och allting var ok då. Precis allting=) 
    Mytime skrev 2014-11-14 20:59:37 följande:

Ja hoppat oxå in här, om de e okej?

Vi hade gruppinformationen bokad 19aug i år men fick de efterlängtade plusset i juli o blev därmed utskrivna ur ivf-kön men de slutade med missfall 2a aug men då hade vi varit gravida o redan åkt ur kön. "Varje graviditet räknad" o efter de krävs ett års försök innan man får komma tillbaka :(

Sen kom vi fram till början av september o då började helvetet!

Ja gick hem fr jobbet pga "mensvärk" den 2a sep. men natten till den 5e blev de akut in med ambulans till akuten i Västerås. Där blev de akut op o sedan inläggning med flera op o många undersökningar o prover. Resultatet blev Endometrios, som va orsaken till missfallet som i sin tur orsakad äggstocksinflammation som i sin tur orsakade bukhinneinflammation som va anledningen till att ja fick så ont i magen o de krävdes ambulans o akut op.

Ja har nu vart sjukskriven i nästan tre månader..

MEN innan jul är vi välkomna till Johan på fert igwn eftersom de hittade min endometrios o att vi innan plusset försökt i över två år utan resultat så nu ska vi förhoppningsvis få hjälp ändå äntligen!

Just nu går ja på hormonbehandling md provera för att endometriosen ska få "lägga" sig lite.

Men sen har ja lite för många kg oxå så ja ligger på gränsen för att va godkänd för ivf :(

Ska köra på en "soppdiet" ett par veckor med start på måndag för att förhoppningsvis hamna lite starkare på rätt sida med BMI. Ja är idag på rätt sida men ändå på gränswn.

Lycka till, till er andra.

Hoppas vi når våra efterlängtade plus ganska snart :)

Hoppa in du, välkommen hit. Hoppas du får hjälp snart. Soppdiet...uuuh så jobbigt. Jag gick på sådan i 3 veckor för några år sedan. Du är riktig tuff du. 
    Hoppas det går fort med IVF för dig  med
Svar på tråden IVF Västerås 2014