• pco

Bf Maj 2015

Det hör med semester, jag hade oxå först tänkt ta det men om jag tar ut semester nu detta året så får jag ingen sen när jag kommer tillbaka i och med att man (jag iaf som jobbar inom kommunen) tjänar inga semesterdagar när jag är fl så därför måste jag tyvärr spara de dagarna så jag inte riskerar att inte ha någon semester sen.

Ni som tar ut semester under fl perioden får tjänar ni in semester trots att ni är hemma?

För de 25 dagarna jag har nu hade ju annars vart till denna sommaren, så använder jag de nu så finns inga kvar. Nästa sommar behövs inga sem (får inga nya heller då jag vart fl)då jag fortfarande planerar fl o h tänker gå tillbaka i augusti nästa år dvs jag hinner få i 5mån 2 dagar vilket resulterar annars i endast 10 sem. Året där på.

• pco
    Anonym (MammaMu) skrev 2015-04-08 19:10:47 följande:

Lägg in redan nu.
    Jag har bf 18 men kommer få snitt som kommer bli innan. Har gravidpeng till 7 maj och sen mellan 7-18 lagt in ansökan om föräldrapeng. Vet inte om jag skrev graviditet eller ta hand om barn, men det tror jag kvittar då det är samma peng man söker om. Har även sökt vidare från 18e maj till 20 juli för att ha det klart då de har viss handläggningstid. Gjorde detta för tre veckor sen och nu är det godkänt och klart.

Är viktigast om barnet kommer mkt för tidigt, alltså om de kommer då du fortfarande får gravidpeng, då ska man säga till och byta det till föräldrapeng.

Men ring in och fråga om du är osäker.

Okej så egentligen spelar ingenroll om man väljer 'graviditet' eller 'ta hand om barn' ? För jag vet redan nu att jag kommer ta ut från 4maj och som du säger så är det ju egentligen samma peng men det heter olika bara.
  • pco
    Blicka skrev 2015-04-08 20:24:27 följande:
    Samma här - kan inte slösa alla nu för då har jag inga sen. Kommer ta semester ngn vecka innan BF o flex. Resten sparar jag till när jag är tillbaka.
    Okej va skönt då är det inte bara jag hehe :p

Men du, en annan fråga. Måste mannen registrera sig till FK på nåt sätt, skicka efter papper o fylla i elr nåt till de 10 första dagar samt sen när han ska vara fl. För som det är nu finns han ju lixom inte ens med där om att han ska få barn osv. För när den har kommit sen så kan han ju inte bara logga in på BankID och tro att han existerar dör med fl dagar osv.
  • pco
    Titt ut skrev 2015-04-09 07:30:51 följande:

Min man har registrerat på försäkringskassan att han väntar barn och att han tänker ta ut 10 dagar i samband med barnets födelse. Det lättaste är att göra det via appen. Det kan man göra 2 månader innan bf. Sen när barnet är fött så kan man sms:a eller ringa dem och säga exakt bf datum så får man pengar sen. Vad jag förstod på försäkringskassans hemsida så är det bra att säga till dem i god tid innan så tar inte handläggningen så lång tid sen och pengarna kommer fortare.

Okej va bra tack ska be han gå in o kolla ikväll :)
  • pco
    Blicka skrev 2015-04-09 17:47:10 följande:
    Det ska vi kolla upp!
    Jag pratade med FK igår och då sa hon att man ska ha färdigt som pappa då årsinkomst, sysselsättningsgrad och årsarbetsdagar, så för att få exakta siffror då kontakta sitt lönekontor. O sen den dagen bebisen kommit så meddelar han FK detta och registrerar sig på FK hemsidan och där kommer de gå via oss, skriva oxå vårt person nr o allt om de själva då årsinkomst o allt det där och sen behöver de inte göra mer för FK ringer deras jobb och checkar av så allt blir rätt så tar det heller inte så lång tid innan de går pengar för de 10 första dagarna.
  • pco
    Jordgubb90 skrev 2015-04-14 19:02:00 följande:

Vill bara uppdatera er alla om att jag inatt födde en liten son på 2850 g och 49 cm lång. Född i vecka 35 men jätteduktig att äta och alla värden ser finemang ut än så länge :) förlossningen tog 3 intensiva timmar. / lyckligast på jorden

Åååååh stort grattis till er lille son :) va härligt. Har den lille fått något namn ännu? :) :)

Lycka till som nybliven mamma. Man blir lite avis :)
  • pco
    litetmoln skrev 2015-04-14 19:04:32 följande:

Hur har ni tänkt bädda vagnen nu i maj? Filtar? Täcke? Overall?

Är det onödigt att köpa ett täcke till vagnen? Det blir väl inte använt under sommaren, eller? Och till hösten har man väl hellre åkpåse än täcke?

Hur tänker ni?

Tjej 6 år. Tjej 2,5 år. Bebis BF 7 maj.
    Vi har tänkt att på dagarna när de är varmt så bäddar vi bara med lakan elr tunnare filt då madrassen är ganska tjock och på kvällar elr regniga o kyliga dagar kan man ha en tjockar filt under bara, tror det blir ganska varmt annars. O sen till hösten med täcke elr tjockare filt och någon fleece overall kanske o till vintern definitivt täcke och åkpåse elr något liknande. :) så tänker vi och sett många andra oxå göra men alla gör som de vill :)
  • pco

Här är det 27 dagar kvar och säger som bebben84 'nu säger jag upp mig som gravid' är trött och har dålig energi, sover dåligt på natten, ont i ryggen och idag har det kommit lite mensvärk i svanken så det känns lite extra ont i ryggen.

• pco
    Isabella93 skrev 2015-04-16 12:34:31 följande:

Hej. Är det någon mer än jag som känner att kraften i kroppen är som bortblåst? Jag är nu i vecka 36 och känner att jag har saker att göra men jag orkar bara inte! Käner mig både sömntrött och trött fysiskt i kroppen. Blir samtidigt frustrerad över att jag inte gör någonting..Hmm!

Absolut, så har jag känt nu i några veckor, väldigt frustrerande! Jag sitter hör hemma o ser allt som behövs göras men det går inte för min rygg och för att jag inte orkar. Jag sover minst 1h på dagen varje dag för annars har jag ingen ork elr energi alls i kroppen till kvällen. Jag försöker stöda huset pö om pö o laga mat o sånt men som trädgårdsarbetet får min man ta, stackarn för det är mkt o göra nu inför sommaren ute men jag kan inte stå böjd för min rygg. Men jag försöker göra det jag kan och beroende hur min ork för dagen är.
  • pco

Känner mig oxå helt slut under dagarna, jag måste sova på dagen för annars känner jag mig som en zombie. O igår hade mina vänner ordnat en fin babyshower för mig :) och idag fick jag en underbar gudson :)

.. Tänkte höra om ni upplever nu mot slutet att rörelserna känns annorlunda? Jag känner de lika mkt men rörelserna känns typ svagare elr typ i slowmotion. Började känna så i onsdags o det har fortsatt.,

Svar på tråden Bf Maj 2015