• Lilla räven

Bf Maj 2015

Äntligen blev det två streck på gravtestet!

Vore kul att bolla lite med andra nyplussade om graviditeten och allt där i kring.

Jag är 27 år, bor i Göteborg och detta är vårt första barn. Jag är i gravidvecka 6 (5+1) säger appen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 14:56
    Sådär ja! Nu kommer en liten lista över vilka som hoppat in i tråden fram till sida 8. Vill ni stå med här eller kompletterar uppgifter skicka då ett privat meddelande :)

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Nathal­ieg91
    24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 13:49
    Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-10 20:33
    MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 18:18
    Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-12 15:23
    famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-15 11:43
    Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 12:34
    Uppdaterad lista!

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall, Bf 16 maj

Frida-li
    33 år, Stockholm, Bf 27 Maj

Mamma Evve
    30 år, Lilla Edet, Bf 12 Maj

Menlotta
    21 år, Örebro. Bf 2 Maj

Niinnass
    19 år, Göteborg, Bf 1 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 11:36
    Icee
    26 år, Stockholm, Bf 18 Maj

mrssol
    Bf 27 Maj

Pearl10
    Bf 22 Maj

a j 91
    Göteborg, bf den 4 Maj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 22:53
    Här kommer en Ny facebookgrupp där alla är välkomna! www.facebook.com/groups/300894546767680/

Den är skapad av "a j 91" och det är hon som godkänner er in i gruppen. Innehållet är hemligt och syns inte för era vänner på fb. :)

• Svar på tråden Bf Maj 2015
  • Bebben84
    Kissemiss skrev 2014-11-04 12:34:23 följande:
    Nej, men jag fick välja vart jag ville göra KUB och min syrra hade rekommenderat KS Solna:)
    Aha oki :)
  • Lilla räven
    Anonym (V 8) skrev 2014-11-04 10:49:24 följande:

Var imorse på mitt andra besök hos BM, är i vecka 13, och går in i vecka 14 imorgon. Det tog 10 minuter sen var jag klar, Jag som sett fram emot detta så länge.
    Jag fick ringa och boka tid för UL själv, mitt nästa besök hos BM blir inte förrän nästa år...

Jag sa att jag inte känner mig gravid, Jag mår alldeles för bra, har mått bra hela tiden, ingen mage syns och allt är så bra varje dag.. Då sa hon bara, så länge du inte blöder så kollar vi inget!

Sen fick jag gå hem :/ Å ringa o boka min egna tid för UL, kändes lite konstigt och kort lär jag säga.. Eller så är jag extra känslig nu!

Men gud så tråkigt möte. Vet själv hur mycket jag ser fram mot dom små delmålen. Inte så att man måste springa hos bm i tid och otid så här i början men det är ju ändå skönt att få en bekräftelse på att allt ser bra ut. 

Jag vet inte hur många möten du varit på men en liten jämförelse. Jag går hos barnmorskegruppen i Göteborg och vi har gjort följande.

Möte 1
    Inskrivning samt vaginalt ul i v 7+1 (bekosta det själv för 300 . Vi fick se ett hjärta slå och allt såg normal ut för veckan. Vi blev då även daterade baserat på strl på fostret och inte bara senaste mensen. 

Sedan var det allmän gruppinformation med två andra par om hur verksamheten fungerar (privat klinik på uppdrag av västra götaland). Samt information om vilka möten man har i graviditeten från början till slutet, lite mer information om kub, rul samt det nya blodprovet man kan ta istället för fostervatten/moderkaksprov.

Efter gruppmötet fick vi träffa den bm vi har som vår egen. Jag och min sambo fick lämna relevant medicinsk information. Hon fråga lite vad vi jobbade med och lärde känna oss en smula. Det kändes bra att det inte bara handlade om mig utan även om min sambo. 

Detta möte tog ca 2 h.

Möte 2 
    Jag lämnar blodprov, urinprov och väger mig samt gör ett cellprov.
    Vi pratar om hur graviditeten varit så här långt, mötet tar ca 30 minuter.
    Hon bokade tid för kub samt skickar remiss för RUL som görs på Östra sjukhuset. 

Möte 3 
    KUB v 13+1 
    Ca 45 minuter

(Jag kommer ha RUL och ett till bm möte innan jul)

• Baby Doll

Hej tjejer!

Jag viskar lite lätt, för detta är inget som jag gått ut med ännu. Ni som kanske känner mig eller läser min blogg, avslöja mig inte är ni snälla.

Jag väntar mitt 7:e (!) barn och är beräknad till Maj/Juni, helt galet och så overkligt!

Mina barn är mellan 0-6 år.

Får jag vara med här?

I sånt fall vore det jätte kul att veta lite om er, jag har inte hunnit läsa igenom något ännu

• Anonym (V 8)
    Lilla räven skrev 2014-11-04 12:49:45 följande:

Men gud så tråkigt möte. Vet själv hur mycket jag ser fram mot dom små delmålen. Inte så att man måste springa hos bm i tid och otid så här i början men det är ju ändå skönt att få en bekräftelse på att allt ser bra ut. 

Jag vet inte hur många möten du varit på men en liten jämförelse. Jag går hos barnmorskegruppen i Göteborg och vi har gjort följande.

Möte 1
    Inskrivning samt vaginalt ul i v 7+1 (bekosta det själv för 300 . Vi fick se ett hjärta slå och allt såg normal ut för veckan. Vi blev då även daterade baserat på strl på fostret och inte bara senaste mensen. 

Sedan var det allmän gruppinformation med två andra par om hur verksamheten fungerar (privat klinik på uppdrag av västra götaland). Samt information om vilka möten man har i graviditeten från början till slutet, lite mer information om kub, rul samt det nya blodprovet man kan ta istället för fostervatten/moderkaksprov.

Efter gruppmötet fick vi träffa den bm vi har som vår egen. Jag och min sambo fick lämna relevant medicinsk information. Hon fråga lite vad vi jobbade med och lärde känna oss en smula. Det kändes bra att det inte bara handlade om mig utan även om min sambo. 

Detta möte tog ca 2 h.

Möte 2 
    Jag lämnar blodprov, urinprov och väger mig samt gör ett cellprov.
    Vi pratar om hur graviditeten varit så här långt, mötet tar ca 30 minuter.
    Hon bokade tid för kub samt skickar remiss för RUL som görs på Östra sjukhuset. 

Möte 3 
    KUB v 13+1 
    Ca 45 minuter

(Jag kommer ha RUL och ett till bm möte innan jul)

Ja jättetråkigt, Mitt första besök tog 1 timme nästan... Då fick jag göra urinprov,, väga mig och prata lite om jobb och min sambo var med. Men just denna gång! Andra gången kändes det såå snopet.. 10 minuter, Det var bara att lägga sig på britsen och få ta blodprov.. sen var de inget mer, fast jag sa att jag inte känner något trots att det är mitt tredje barn..

Å nu dröjer det till 18 dec då jag har tid för UL.
  • Yonndax
    Anonym (V 8) skrev 2014-11-04 10:49:24 följande:

Var imorse på mitt andra besök hos BM, är i vecka 13, och går in i vecka 14 imorgon. Det tog 10 minuter sen var jag klar, Jag som sett fram emot detta så länge.
    Jag fick ringa och boka tid för UL själv, mitt nästa besök hos BM blir inte förrän nästa år...

Jag sa att jag inte känner mig gravid, Jag mår alldeles för bra, har mått bra hela tiden, ingen mage syns och allt är så bra varje dag.. Då sa hon bara, så länge du inte blöder så kollar vi inget!

Sen fick jag gå hem :/ Å ringa o boka min egna tid för UL, kändes lite konstigt och kort lär jag säga.. Eller så är jag extra känslig nu!

Jag fick boka tid själv för vul. Går inte att göra oss BM så fick ringa till gyn på sjukhuset. Fick betala det själv. Har haft ett möte med BM men det fick jag oxå ta initiativ till själv då jag kände att jag gick upp i vikt lite för fort. (väger lite mycket redan sedan innan) Det mötet tog 30 min och då fick jag den vanliga infon om att äta rätt osv. Hade jag inte bokat dessa möte själv hade första mötet med BM varit i v 12 för inskrivning och första och enda ul i vecka 18.
    Förstår hur det känns när man är orolig och bara vill ha lite lugnande besked. Önskar sjukvården hade lyssnat mer på en och man sluppit kämpa för att få till några möten för att känna sig lugnare. Hade det hade kunnat ingå ett tidigt vul och några möten med BM där man fick lyssna på hjärtat fram till RUL i vecka 18. Hade kännts bättre då.
  • Anonym (V 8)
    Baby Doll skrev 2014-11-04 13:01:03 följande:

Hej tjejer!

Jag viskar lite lätt, för detta är inget som jag gått ut med ännu. Ni som kanske känner mig eller läser min blogg, avslöja mig inte är ni snälla.

Jag väntar mitt 7:e (!) barn och är beräknad till Maj/Juni, helt galet och så overkligt!

Mina barn är mellan 0-6 år.

Får jag vara med här?

I sånt fall vore det jätte kul att veta lite om er, jag har inte hunnit läsa igenom något ännu

Så roligt, Välkommen och GRATTIS :) :) Jo - Jag vet vem du är ;) Vet att du gästbloggat hos Mirka någon gång osv. Ska inte avslöja!
    När har du BF? Jag är nu i vecka 13 och väntar mitt tredje barn (men sambons och mitt 5.e totalt) med datum 13 maj! Spännande!
  • Anonym (V 8)
    Yonndax skrev 2014-11-04 13:49:34 följande:
    Jag fick boka tid själv för vul. Går inte att göra oss BM så fick ringa till gyn på sjukhuset. Fick betala det själv. Har haft ett möte med BM men det fick jag oxå ta initiativ till själv då jag kände att jag gick upp i vikt lite för fort. (väger lite mycket redan sedan innan) Det mötet tog 30 min och då fick jag den vanliga infon om att äta rätt osv. Hade jag inte bokat dessa möte själv hade första mötet med BM varit i v 12 för inskrivning och första och enda ul i vecka 18.
    Förstår hur det känns när man är orolig och bara vill ha lite lugnande besked. Önskar sjukvården hade lyssnat mer på en och man sluppit kämpa för att få till några möten för att känna sig lugnare. Hade det hade kunnat ingå ett tidigt vul och några möten med BM där man fick lyssna på hjärtat fram till RUL i vecka 18. Hade kännts bättre då.
    Exakt! - Känns som att de är "vardagsmat" för dom, o att dom inte tar en på allvar ibland bara för att DOM hör o ser sånt varje dag. Lite sorgset faktiskt.
    Men nu ser jag fram emot UL 18 december :) De tar sig. Önskar jag fick känna det efterlängtade FLADDRET SNART!!!
  • Bebben84
    Yonndax skrev 2014-11-04 13:49:34 följande:
    Hos min bm ingick det ett VUL. Jag har haft en väldans tur med min bm. Hon är fantastisk! Om jag är orolig ringer hon upp på en gång och kollar läget och frågar vad jag önskar. Och idag skulle jag som sagt endast ta blodprov men fick lyssna på hjärtat ändå. Trots att jag är omföderska behandlar hon mig som förstföderska. Hon är väldigt mån om mig. Önskar ni alla kunde gå till henne <3
  • Kissemiss

Allt såg bra uuuut.. Åh vilken lättnad.. Phuuuuu

• Yonndax
    Bebben84 skrev 2014-11-04 14:16:08 följande:
    Hos min bm ingick det ett VUL. Jag har haft en väldans tur med min bm. Hon är fantastisk! Om jag är orolig ringer hon upp på en gång och kollar läget och frågar vad jag önskar. Och idag skulle jag som sagt endast ta blodprov men fick lyssna på hjärtat ändå. Trots att jag är omföderska behandlar hon mig som förstföderska. Hon är väldigt mån om mig. Önskar ni alla kunde gå till henne <3
    Hade varit skönt. Den BM jag har verkar bra. Dock kan hon inte gör vul/ul. Finns ingen utrustning för det, finns inte i hela länet förutom hos gyn på sjukhuset. Finns inga privata ställen heller tyvärr. När jag träffade BM var det förtidigt för att kunna höra hjärtat då jag bara var i 6+1. Men just för att gyn är det enda stället är det svårt att få gehör för oro här. Blödde i 4 veckor sist innan jag äntligen fick tid till vul som konstaterade et MA i vecka 9. Får se hur BM är längre fram då jag är orolig för förlossningen och tiden där efter. Hoppas jag får lyssna på hjärtat när jag ska på inskrivning 19/11. Önskar att ett tidigt vul fanns med i planen lika så 2 eller 3 tidiga möten med BM fram till RUL. Förutom inskrivning.