• Lilla räven

Bf Maj 2015

Äntligen blev det två streck på gravtestet!

Vore kul att bolla lite med andra nyplussade om graviditeten och allt där i kring.

Jag är 27 år, bor i Göteborg och detta är vårt första barn. Jag är i gravidvecka 6 (5+1) säger appen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 14:56
    Sådär ja! Nu kommer en liten lista över vilka som hoppat in i tråden fram till sida 8. Vill ni stå med här eller kompletterar uppgifter skicka då ett privat meddelande :)

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Nathal­ieg91
    24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 13:49
    Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-10 20:33
    MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 18:18
    Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-12 15:23
    famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-15 11:43
    Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 12:34
    Uppdaterad lista!

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall, Bf 16 maj

Frida-li
    33 år, Stockholm, Bf 27 Maj

Mamma Evve
    30 år, Lilla Edet, Bf 12 Maj

Menlotta
    21 år, Örebro. Bf 2 Maj

Niinnass
    19 år, Göteborg, Bf 1 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 11:36
    Icee
    26 år, Stockholm, Bf 18 Maj

mrssol
    Bf 27 Maj

Pearl10
    Bf 22 Maj

a j 91
    Göteborg, bf den 4 Maj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 22:53
    Här kommer en Ny facebookgrupp där alla är välkomna! www.facebook.com/groups/300894546767680/

Den är skapad av "a j 91" och det är hon som godkänner er in i gruppen. Innehållet är hemligt och syns inte för era vänner på fb. :)

• Svar på tråden Bf Maj 2015
  • Yonndax

Önskar att det la sig men det har varit så här i 3 dagar nu. Får hoppas det lägger sig under helgen annars blir det att ringa MVC igen på måndag.

• MorCaa
    Cherryay skrev 2014-11-07 12:57:07 följande:

Vi ville också få lyssna på hjärtat men fick inte. Måste vänta till rul... Funderar seriöst på att köpa en egen doppler.

Jag har en doppler... :) funkar toppen men man måste tänka på att så här tidigt är det inte alltid man hör hjärtljuden.. Beror på hur bebis ligger.. :)
  • gumman 1

Nya riktlinjer inom MVC är att undvika att lyssna på fosterljuden innan v 18 (med doppler) då det ger en värmestrålning till fostrets hjärna och man idag inte riktigt vet vad det innebär för fostret.

• Jordgubb90
    gumman 1 skrev 2014-11-07 18:34:03 följande:

Nya riktlinjer inom MVC är att undvika att lyssna på fosterljuden innan v 18 (med doppler) då det ger en värmestrålning till fostrets hjärna och man idag inte riktigt vet vad det innebär för fostret.

Läskigt! :-/
  • Titt ut
    Zorro skrev 2014-11-07 14:38:01 följande:

Får ni ta blodprov hos er barnmorska? Jag önskar att man fick det här. Istället måste man gå till vårdcentralen till lab och göra det. Drygt när MVC och VC inte ligger på samma ställe. =(

Nej här får man inte heller ta blodprov på mvc måste gå till sjukhuset som ligger en bra bit ifrån mvc. Plus att UL måste vi åka till annan stad för att få göra, trode bm skämtade först med den finns inga sådana resurser här
  • Titt ut

Ja det har jag också läst. Jag har inte fått lyssna på hjärtljud än, är i vecka 14. Hade också tankar på att köpa en doppler men efter att jag läst att det kan påverka barnet så är det inte värt det.
  • Titt ut
    Yonndax skrev 2014-11-07 15:00:16 följande:

Är gravid i v 10+6 och har problem med magen. Den känns väldigt uppblåst och gör ont. Har ont långt ner i magen och det går bak i ryggen. Inte som växtvärk eller sammandragningar. Är väldigt tryck öm och magen börjar bukta ut under brösten. Böjer jag mig ner för att ta på skorna upplever jag ett stort obehag och mår illa. Allt känns som att det stramar åt över magen, t.o.m vanliga trosor, eller lösa mjukisbyxor. Kände mig förstoppad i början på vecka och tog lite medicin för det och det hjälpte. Har inte haft problem med nr 2 efter det.Har sedan dess druckit mycket, ätit fiberrikt, undvikit mat som gör magen trög och uppblåst.Blir mätt väldigt fort och blir sen hungrig igen efter nån timme.Får knappt i mig en macka till frukost tex. Känner ett väldigt sug högt upp i magen precis under revbenen. Har försökt få tag på mvc i 2 dagar utan framgång. Nu har de gått hem för helgen och jag är hänvisad till akuten eller gyn. Känner inte riktigt att jag hör hämma där. Så dåligt mår jag inte. Känner mig bara orolig för att det kanske är nått värre (vad vet jag dock inte) men vill inte ta upp tid på akuten för lite magproblem. Är inte orolig för graviditet i sig då jag känt lite fladder i magen och jag blöder inte. Nån som har nått råd eller förslag.

Tyvärr inget råd eller förslag. Men jag mådde ungefära som du beskriver och det höll i sig i flera veckor. Jätte uppsvälld mage som buktade ut under brsten och som fick mig att känna obehag. Sug i överdelen av magen och det kändes som att magen spände så mycket så att den nästan skulle spricka. Hård i magen var jag också.

Jag tror att smärtan du känner kan vara ligamenten som drar och kanske foglossning.

För mig försvann uppsvälldheten och allt därtill i vecka 13. Är i vecka 14 nu.

Det är säkert ingen fara men känner du minsta oro för bebisen så gå till akuten. Du är ingen last för dem.
  • MiWe
    Yonndax skrev 2014-11-07 15:00:16 följande:

Är gravid i v 10+6 och har problem med magen. Den känns väldigt uppblåst och gör ont. Har ont långt ner i magen och det går bak i ryggen. Inte som växtvärk eller sammandragningar. Är väldigt tryck öm och magen börjar bukta ut under brösten. Böjer jag mig ner för att ta på skorna upplever jag ett stort obehag och mår illa. Allt känns som att det stramar åt över magen, t.o.m vanliga trosor, eller lösa mjukisbyxor. Kände mig förstoppad i början på vecka och tog lite medicin för det och det hjälpte. Har inte haft problem med nr 2 efter det.Har sedan dess druckit mycket, ätit fiberrikt, undvikit mat som gör magen trög och uppblåst.Blir mätt väldigt fort och blir sen hungrig igen efter nån timme.Får knappt i mig en macka till frukost tex. Känner ett väldigt sug högt upp i magen precis under revbenen. Har försökt få tag på mvc i 2 dagar utan framgång. Nu har de gått hem för helgen och jag är hänvisad till akuten eller gyn. Känner inte riktigt att jag hör hämma där. Så dåligt mår jag inte. Känner mig bara orolig för att det kanske är nått värre (vad vet jag dock inte) men vill inte ta upp tid på akuten för lite magproblem. Är inte orolig för graviditet i sig då jag känt lite fladder i magen och jag blöder inte. Nån som har nått råd eller förslag.

Låter som jag haft det de senaste 3 veckorna...

Mår lite bättre nu (11+1), men fortfarande svullen och allt utom mammabyxor är obehagligt.

Det hjälper lite att äta lite och ofta, knäckebröd funkar bäst.

Har dock inte ont så som du beskriver i början av ditt inlägg, men har suget under revbenen. Och känner mig åksjuk mest hela tiden. :/

Hoppas det går över snart...
  • MorCaa

Jag fick min av en legitimerad sjuksköterska som lyssnat på hennes bebis.. Hon hävdade att det bara va bullshit för att vi inte ska lyssna innan och inte hitta hjärtat och då i sin tur börja oroa oss.. Jamenar, OM det skulle vara skadligt varför skulle det då vara ok att lyssna efter v 18? Men självklart gör ju alla som de vill.. :)
  • gumman 1
    MorCaa skrev 2014-11-07 20:01:45 följande:
    Jag fick min av en legitimerad sjuksköterska som lyssnat på hennes bebis.. Hon hävdade att det bara va bullshit för att vi inte ska lyssna innan och inte hitta hjärtat och då i sin tur börja oroa oss.. Jamenar, OM det skulle vara skadligt varför skulle det då vara ok att lyssna efter v 18? Men självklart gör ju alla som de vill.. :)
    Tror det beror på att hjärnan utvecklas enormt de första 18 v och att man inte ska göra fler u-ljud än nödvändigt. Dopplerundersökningen är en form av u-ljud, och när barnet är så litet så kan det ta ett bra tag innan man hittar fosterljuden och därför blir strålningen längre än när barnet är större för då hittar man hjärtljuden lättare. Det finns säkert skriftlig info om detta på nätet. Vet oxå att många ändå skaffar doppler för att känna sig lugnare och det finns ju att köpa på marknaden så det är ju något företag som tjänar bra pengar på det.