• Titt ut

Bf Maj 2015

Vi har bestämt oss för att inte kolla om det är pojke eller flicka, det gjorde vi inte med våra två tidigare barn heller. Vi tycker om spänningen på förlossningen sen.

Jag är mest illamående på kvällarna nu, jag har svårt att laga mat men finns liksom ingen annan utväg än att laga på, då min man kommer hem sent och mina barn behöver mat. Bara att stå ut.
    Jag har blivit extremt törstig, vill ha vatten hela tiden och citrus frukter och äppeljuice. 

Jag ska på inskrivning imorgon, ska bli så kul med första mötet och jag hoppas hon kan ge mig något tecken på att allt är normalt, i min kommun får vi nämligen inget UL förrän vecka 18-20. Jag är i vecka 11 nu.

• Titt ut

Är i vecka 11+3 idag och mitt illamående har blivit bättre men det kommer fortfarande stötvis. Sen är jag trött och har fått tillbaka svag huvudvärk som jag hade de första veckorna. Jag har också blivit törstig och måste kissa ofta, även 1 gång på natten.

• Titt ut
    Mariposas skrev 2014-10-22 11:36:18 följande:

Oh, en gång på natten låter lyxigt. Jag är uppe 2,3 gånger minst varje natt ;). Varit så ela graviditeten. Annars mår jag hur bra som helst :). Kub imonn. Hoppas på bra resultat där så vi äntligen kan berätta för omvärlden o den blivande storebrodern. Det har jag längtat efter sen plusset!

Ja det är nog lyxigt Med mina två tidigare graviditeter behövde jag inte gå upp alls på nätterna.

Lycka till imorgon!
  • Titt ut
    Menlotta skrev 2014-10-22 23:13:38 följande:

Hej igen!

Jag var på KUB idag och skulle se min bebis för första gången. Var beredd på att få se en något utvecklad bebis på ca 6 cm.

Fram på skärmen dyker det upp en väl(!!!)utvecklad bebis med viftande armar och ben, stort hjärta som slog för fullt och tydliga revben och ryggrad. Jag låg bara där och log och försökte att inte asgarva (min typ chock-reaktion haha) för varje gång jag skrattade så ändrade sig bilden på skärmen och bebis rörde sig. (Ja, det var mitt första ultraljud). 

BM verkade lite förvirrad och tillslut får jag reda på varför. Jag var inte i vecka 12+3 jag är i vecka 14+6(!!!). På det VUL jag gjort tidigare så hade de mätt fel. För sent för KUB men jag fick se min bebis och nu känns det mycket kortare kvar till bf och jag kan äntligen slappna av. 

Förut BF 2 maj, nu BF 15 April. Hoppas ni låter mig stanna i denna grupp ändå? Har ju hängt med här länge :) 

Bild kommer snart! får inte in den i datorn.

Wow vad häftigt! Det är klart att du ska vara kvar här!
  • Titt ut
    Anonym (V 8) skrev 2014-10-30 09:54:12 följande:

Kan man få FOGLOSSNING redan i vecka 13?!

Jag har så otroligt konstig VÄRK i låren, de strålar liksom... Vad kan det vara?

Min foglossning började i vecka 9 och har det fortfarande vecka 13 nu. Det hugger till rakt in i benet på ena skinkan och höften. Det brukar

stråla ut i benen på mig med. Ju mer jag anstränger mig under dagen ju mer får jag.
  • Titt ut

Vi har en Teutonia Fun. Den har vi haft sen 09 då vårt första barn föddes. Vi kommer används den nu med tredje barnet också. Vi ska bara köpa en ny sittdel då det har skett en del uppdateringar som vi gillar. Kan starkt rekommendera den vagnen om man som vi bor i en stad. Lätt, smidig och väldigt tålig. Inte haft något problem alls med den.

• Titt ut
    Zorro skrev 2014-11-07 14:38:01 följande:

Får ni ta blodprov hos er barnmorska? Jag önskar att man fick det här. Istället måste man gå till vårdcentralen till lab och göra det. Drygt när MVC och VC inte ligger på samma ställe. =(

Nej här får man inte heller ta blodprov på mvc måste gå till sjukhuset som ligger en bra bit ifrån mvc. Plus att UL måste vi åka till annan stad för att få göra, trode bm skämtade först med den finns inga sådana resurser här
  • Titt ut
    gumman 1 skrev 2014-11-07 18:34:03 följande:

Nya riktlinjer inom MVC är att undvika att lyssna på fosterljuden innan v 18 (med doppler) då det ger en värmestrålning till fostrets hjärna och man idag inte riktigt vet vad det innebär för fostret.

Ja det har jag också läst. Jag har inte fått lyssna på hjärtljud än, är i vecka 14. Hade också tankar på att köpa en doppler men efter att jag läst att det kan påverka barnet så är det inte värt det.
  • Titt ut
    Yonndax skrev 2014-11-07 15:00:16 följande:

Är gravid i v 10+6 och har problem med magen. Den känns väldigt uppblåst och gör ont. Har ont långt ner i magen och det går bak i ryggen. Inte som växtvärk eller sammandragningar. Är väldigt tryck öm och magen börjar bukta ut under brösten. Böjer jag mig ner för att ta på skorna upplever jag ett stort obehag och mår illa. Allt känns som att det stramar åt över magen, t.o.m vanliga trosor, eller lösa mjukisbyxor. Kände mig förstoppad i början på vecka och tog lite medicin för det och det hjälpte. Har inte haft problem med nr 2 efter det.Har sedan dess druckit mycket, ätit fiberrikt, undvikit mat som gör magen trög och uppblåst.Blir mätt väldigt fort och blir sen hungrig igen efter nån timme.Får knappt i mig en macka till frukost tex. Känner ett väldigt sug högt upp i magen precis under revbenen. Har försökt få tag på mvc i 2 dagar utan framgång. Nu har de gått hem för helgen och jag är hänvisad till akuten eller gyn. Känner inte riktigt att jag hör hämma där. Så dåligt mår jag inte. Känner mig bara orolig för att det kanske är nått värre (vad vet jag dock inte) men vill inte ta upp tid på akuten för lite magproblem. Är inte orolig för graviditet i sig då jag känt lite fladder i magen och jag blöder inte. Nån som har nått råd eller förslag.

Tyvärr inget råd eller förslag. Men jag mådde ungefära som du beskriver och det höll i sig i flera veckor. Jätte uppsvälld mage som buktade ut under brsten och som fick mig att känna obehag. Sug i överdelen av magen och det kändes som att magen spände så mycket så att den nästan skulle spricka. Hård i magen var jag också.

Jag tror att smärtan du känner kan vara ligamenten som drar och kanske foglossning.

För mig försvann uppsvälldheten och allt därtill i vecka 13. Är i vecka 14 nu.

Det är säkert ingen fara men känner du minsta oro för bebisen så gå till akuten. Du är ingen last för dem.
Svar på tråden Bf Maj 2015