Yonndax skrev 2014-11-07 15:00:16 följande:
Är gravid i v 10+6 och har problem med magen. Den känns väldigt uppblåst och gör ont. Har ont långt ner i magen och det går bak i ryggen. Inte som växtvärk eller sammandragningar. Är väldigt tryck öm och magen börjar bukta ut under brösten. Böjer jag mig ner för att ta på skorna upplever jag ett stort obehag och mår illa. Allt känns som att det stramar åt över magen, t.o.m vanliga trosor, eller lösa mjukisbyxor. Kände mig förstoppad i början på vecka och tog lite medicin för det och det hjälpte. Har inte haft problem med nr 2 efter det.Har sedan dess druckit mycket, ätit fiberrikt, undvikit mat som gör magen trög och uppblåst.Blir mätt väldigt fort och blir sen hungrig igen efter nån timme.Får knappt i mig en macka till frukost tex. Känner ett väldigt sug högt upp i magen precis under revbenen. Har försökt få tag på mvc i 2 dagar utan framgång. Nu har de gått hem för helgen och jag är hänvisad till akuten eller gyn. Känner inte riktigt att jag hör hämma där. Så dåligt mår jag inte. Känner mig bara orolig för att det kanske är nått värre (vad vet jag dock inte) men vill inte ta upp tid på akuten för lite magproblem. Är inte orolig för graviditet i sig då jag känt lite fladder i magen och jag blöder inte. Nån som har nått råd eller förslag.
Tyvärr inget råd eller förslag. Men jag mådde ungefära som du beskriver och det höll i sig i flera veckor. Jätte uppsvälld mage som buktade ut under brsten och som fick mig att känna obehag. Sug i överdelen av magen och det kändes som att magen spände så mycket så att den nästan skulle spricka. Hård i magen var jag också.
Jag tror att smärtan du känner kan vara ligamenten som drar och kanske foglossning.
För mig försvann uppsvälldheten och allt därtill i vecka 13. Är i vecka 14 nu.
Det är säkert ingen fara men känner du minsta oro för bebisen så gå till akuten. Du är ingen last för dem.