• Så vit

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Hej!

Vi ska påbörja vårt första gemensamma IVF nu i oktober/november. Vi ska till läkaren nästa vecka och tror att vi ska få börja spreja ca 27 oktober. Vi går privat och räknar med att vi ska få börja omgående, så jag hoppas hoppas hoppas det!

• Så vit

Nu har vi fått svar att vi ska få börja med sprutor vid nästa mens. Så v.45 med största sannolikhet! Sedan odlar de blastocyster av det som blir. Insättning ca v. 47 trodde läkaren!

• Så vit

Hur gör era kliniker med embryona? Det verkar som att vår klinik odlar endast blasocyster och det är väl bra, tänkte jag. Sedan när jag gick hem och läste om detta så verkar det vara ett sätt att supersålla och därför är risken stor att man inte får så många att sätta in eller frysa ner. Så nu är jag ju livrädd att vi ska få så få antal, och tar det sig inte på ET ska ev blastocyster som har överlevt sedan klara upptining för FET, osv. Vad har ni för tankar om det?

• Så vit

Hmmm, jag kanske hade fattat det fel då och att de helst kör med blastocyster, men att det kanske är olika. Jag får fråga igen när jag åker in på första VUL efter sprutorna.

• Så vit
    Nicka skrev 2014-10-26 18:54:36 följande:

Testade idag positivt :) :) så nu är de bara att vänta och hoppas hoppas!!! Jäkligt svårt att våga tro

Vad kul! Grattis!!
  • Så vit

Nu uppdaterar jag listan här och lägger till mig! Sprutstart om drygt en vecka nånting, tiden kunde ju inte gå mer långsamt alltså!

{#emotions_dlg.flower}Spraystart
     6 okt Tiana (väntar på datum till läkarbesök då vi inte är igång "på riktigt" än)
     4 nov- Belissa

{#emotions_dlg.flower} Sprutstart
    13 okt - Sthlmsthlm (150 IE Gonal-f)
    22 okt- dumdummast (150 IE Menopur)

Ca 30 okt - Sjöblomman (225 ?)
    Ca 31 okt - Libra1 (300 IE Menopur)
    Ca 31/10 - 4/11 EmyJ
    Ca 4 nov - Så vit
    Ca 12 Nov - HeyStella
    Ca 13 nov- Belissa

{#emotions_dlg.flower} Medicinstart

{#emotions_dlg.flower} VUL
    20 okt - Sthlmsthlm 

{#emotions_dlg.flower} ÄP
    Ca 24 okt - Sthlmsthlm 
    Vecka 46 - Libra1
    Vecka 45/46 - Sjöblomman
    Vecka 45/46 - EmyJ
    Ca v 47 - Så vit

{#emotions_dlg.flower} ET/FET

Plus Testdag

Gravid VUL

Baby Gravida & BF

{#emotions_dlg.flower} Antal försök
    Libra1 - Nr 6 (IUFD v 22, MA v 10)
    dumdummast - Nr 1
    Sjöblomman - Nr 1 
    EmyJ - Nr 1
    HeyStella - Nr 1
    Sthlmsthlm - Nr 2 (juli/aug 2014)
    Belissa - Nr 6 (2 X på tidigare ivf:er)
    Så vit - Nr 1

• Så vit
    Tgj skrev 2014-10-28 17:50:50 följande:

Gonal-f

Till mig sa de att man skulle ta fram den ett tag innan. Det spelade inte så stor roll för effekten, men det skulle kännas mindre än om man sprutar in iskall vätska. Sen skulle man låta den stå framme i rumstemperatur hela tiden när man väl har börjat.
  • Så vit

Har en annan fråga ang statistik och sånt. Man ser ju i statistiken att majoriteten blir gravida och föder barn efter tre behandlingar. Men menar de en behandling som en hel IVF-procedur med mediciner, uttag och insättning, eller menar de behandling som en insättning? Är det nån som vet?

• Så vit
    Sthlmsthlm skrev 2014-10-28 20:25:09 följande:
    Jag tror att det är olika. Det är väldigt svårt att jämföra statisitk mellan olika kliniker. 

I min värld borde en behandlingsomgång som i färsk IVF + ev frysförsök från samma omgång. Så mäter vissa klinker. Då finns det t ex inget incitament att sätta tillbaks flera embryon och riskera tvillinggraviditet för att förbättra statistiken. 

Jag tror heller inte att det är rätt att majoriteten blir gravida efter tre omgångar. Den statistiken jag sett är ca 30% per behandlingomgång (vad nu det är) de första tre omgångarna. Alltså 30% + 30% + 30 %. IVF nr fyra sjunker sannolikheten kraftigt och IVF nr 5 ännu mer.

Så påverkar ju ålder etc. 
    Egentligen kanske jag var missvisande med min fråga. Så här menar jag egentligen, alltså statistiken säger ju ca 30% för varje insättning var för sig, vare sig det är färskt eller frys. Men statistiken säger också att ca 60% av alla par blir gravida efter 2 behandlingar och 75% efter 3 behandlingar. Då undrar jag vad man menar med en "behandling" i detta fall? Menar man en ägginsättning (vare sig det är färskt eller frys) eller en hel IVF?

• Så vit
    Sthlmsthlm skrev 2014-10-28 20:53:11 följande:

Har du hittat den statistiken på nätet? Vore intressant att se. Älskar statistik. ????

Nja, det är egentligen sånt jag har hittat på olika klinikers sidor. Tex: http://www.ivfsverige.se/resultat/ , http://nordicivfcenter.se/behandlingar/resultat/

Annars har jag mest tittat på den här som verkar mest tillförlitlig, men om har fattat det rätt har de inte gjort en sån jämförelse med antal försök? Tycker den här statistiken är lite svåravläst: http://www.ucr.uu.se/qivf/index.php/behandlingsresultat

Tycker det är skitsvårt att lita på statistiken, för man Har ju ingen aning om vad de menar eller hur de presenterar. Vad innebär liksom en "behandling"?
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa