• Så vit

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Nu börjar det snart närma sig för mig att börja med sprutorna. Jag gissar på att det blir denna vecka någon gång. Fy jag är jättenervös och rädd, hur ska jag kunna lyckas ta sprutor på mig själv!!! Min man är borta delar av veckorna och då kommer jag ju vara tvungen att ta själv. Och ju närmare det kommer att ta sprutorna, desto närmare kommer det att göra äggplock och den är jag ju livrädd för!!  Tyst

Hur kommer det sig att några av er ska ta så mycket Gonal-F? Min läkare säger att jag ska ta 112,5ml Gonal-F.

• Så vit
    Sjöblomman skrev 2014-11-02 12:15:57 följande:

Är det nån som vet om man "får" ha sex mellan sprutstart och ÄP?

De nämnde att man inte ska ha det efter ÄP men sa inget om tiden från nu till dess.

Tänker att det är viktigt att spermierna är fräscha när det är dags för befruktning...

Vi frågade om det och då sa de att man kan ligga om man vill. Bara att man kanske ska hålla sig några dagar innan äggplocket. Men annars var det ingen fara alls sa de. Det var väl bara att OM det nu skulle råka lossna några ägg som befruktas och ta sig så kan man få mer än en graviditet. Men med tanke på att vi har problem med att ens få till EN graviditet så kan jag ta risken. Flört
  • Så vit

Hoppas ni har rätt med sprutorna. På nåt sätt är det väl så att det bara måste gå. Stesolid skulle nog vara bra vid äggplock! Det fick jag hos tandläkaren en gång när jag skulle dra ut en tand och jag var bra groggy då Drömmer. Jag frågade min läkare om man kunde få narkos men nej nej sa han. Jag vet inte varför, ibland känns det ju som att man bara ska stå ut med att ha ont bara för att! Typ som att det är lite "straffet" för att man ska göra detta, när det egentligen går att lindra på väldigt enkla sätt. Kan ju lova att män aldrig skulle stå ut med en massa sån smärta i kroppen bara för att få barn Foten i munnen.

• Så vit

Aaahhh fick min mens nu, det betyder att jag ska börja med sprutorna imorgon väl?? Jag trodde inte jag skulle få mensen förrän mitten på nästa vecka. Sjuksköterskan sa att man skulle ringa på fredagen innan helgen om man trodde att man skulle få mensen under helgen. Men det gör väl kanske inget om jag ringer dem imorgon. Det är ju så att de kan ok:a att man börjar med sprutorna.

Usch det är både skrämmande och spännande på samma gång. Det blir ju så konkret nu när man ska genomgå en behandling än de månader man bara försöker på egen hand. Drömmer

Blir för mig att ta sprutorna själv, eftersom mannen inte är hemma imorgon. Det är väl baaaara att bita ihop.....

• Så vit

Ringde till kliniken idag och vi bestämde att jag får börja med sprutorna imorgon istället. Då bli det ju sprutstart 4 nov som jag hade tänkt mig från början. Vul på måndag om en vecka och äggplock i slutet på nästa vecka. Insättning v 47 antagligen då. Så här nära att vara gravid har jag aldrig varit, hahaha Drömmer!

• Så vit
    Pommac skrev 2014-11-03 21:25:17 följande:

Ytterligare en fråga: jag ska ta två folsyra tabletter från nu. Kan man ta en folsyra och sedan ta en multivitamin gravid? Alltså jag får ju i mig lika mycket folsyra då så det borde väl fungera? Är rädd att jag saknar någon viktig vitamin.

Annars kan du ta två multivitaminer istället. Det rekommenderade min klinik så jag tar en multivitamin kvinna morgon och kväll. Då ska man få i sig tillräckligt med folsyra tydligen.
  • Så vit
    MadArp skrev 2014-11-03 21:10:25 följande:

Finns tydligen flera förklaringar, "tjockt skal" för spermierna att tränga igenom, enzymerna som sitter fram på spermierna kan vara svaga så de inte kan tränga in i ägget, sista förklaringen trots att både ägg och spermier såg bra ut så kan kvaliteten varit dålig...

Nästa gå g blir det icsi (eller hur det stavas). Måste nu vänta till min andra blödning innan vi kan börja på nästa försök...

Idag en tung dag, trodde aldrig att alla skulle stryka med.... Tack för fina kommentarer, värmer!!

Fy vad tråkigt! Rynkar på näsan

Hoppas att det funkar bättre med ICSI nästa gång. Surt bara att man inte visste att det kanske skulle behövas innan så att ni behöver göra ett helt nytt IVF och dra ut på tiden.
  • Så vit

Nu har jag tagit första sprutan! Det gick bra! Jag vågade inte riktigt titta, så jag fick ligga ner och klämde ihop en stor del av magen. Blev jätteskakig och tappade mer och mer tag, men det gick bra. Men nu efteråt blev jag helt nojjig att jag skulle ha råkat spruta lite utanför eller att jag råkade ta fel mängd eller något annat liknande. Fast jag vet att det antagligen inte är så! Och efter jag inte vågade titta såg jag efteråt att sticket hamnade ovanför naveln, men det ska väl inte göra nånting eller? Hormonerna hamnar ju i kroppen på rätt sätt ändå eller, spelar väl ingen roll var man tar sprutan?

• Så vit

Vad bra, då ska jag inte oroa mig för att jag satte den på "fel" ställe och får försöka pricka rätt imorgon! Tungan ute

• Så vit
    maka011 skrev 2014-11-04 21:28:56 följande:
    Bra jobbat! ????

För mig gick det sämre idag. Tillbaka på ruta ett igen. Grät-skrek och det slutade med att sambon fick göra det.

Nån mer än jag som är väldigt öm på magen?
    Igår var jag jätterädd för sprutan, kunde inte sova på natten eller nånting. Men sen skulle jag ju vänta till idag och då vaknade jag imorse och bara visste att jag skulle fixa det idag. Och då har jag ändå världens fobi, hade traumatiska erfarenheter som barn så jag fick t.o.m. gå i terapi för. Men fixade det själv ändå, jag är väldans stolt alltså! :)

Jag är lite konstig, jag vill gärna bli öm på magen. Då skulle det ju kännas mer "riktigt". Nu har jag ju tagit sprutan och det är ju inte så mycket mer med det liksom. Så jag hoppas att jag blir bara liiiiite öm iaf, haha!
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa