• 1983an

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Blomman808 skrev 2014-11-24 14:09:11 följande:

1983:an

Ja, man blir otroligt svag mentalt. De enklaste saker kan kännas nästan ogenomförbara.

Efter så mycket uppförsbacke så hoppas jag att detta är vår grej. Att ivf ska ge oss det vi liksom alla andra i vår situation längtar efter, Ett Barn.

Läkaren var väldigt positiv och sa att det var ett sagolikt resultat.

Men jag vet inte, rita fan på väggen är nog min grej. Vet inte varför jag är så otroligt pessimistisk.

Statistiken jag trodde på var att "alla" blir med barn inom ett år.. Till att tre år senare stå utan. Jag är nog för rädd för att hoppas. Min lilla mur efter alla negativa stickor har gjort mig Rädd.

Ivf har jag skjutit på under ett års tid för att jag är feg. Jag vill inte misslyckas. Jag vill inte stå utan denna lilla bebis.. Eller rättare sagt stå med vetskapen att detta är enda sättet att få barn och att det inte skulle funka för oss.

Men somsagt efter många MEN ("men" som jag själv intalat mig själv) och en massa pepp från min man så står vi nu är här och ruvar en liten embryo..

Hur ser er resa ut?

Ja det är verkligen tufft.

Vi har försökt sammanlagt 3 år nu i februari. Det har inte vart lätt psykiskt, är även inne på vårt 3e och sista betalda landstingsförsök, så man är inte på topp psykiskt nu.. Vi sökte hjälp rätt fort, men processen med ivf är rätt långdragen. Nu har vi vart igång i 1,5 år och har sammanlagt fått ihop 2 färskförsök och 2 frysförsök, varav ett resulterade i en graviditet, som tyvärr slutade i missfall. Men läkarna är väldigt hoppfulla ändå och tror att vi kommer få barn, vilket man klamrar sig fast vid så klart. Vi har egentligen inga kända fel, förutom att jag har endometrios.

Men jag vet hur det är besvikelsen efter varje gång man upptäcker att mensen kommer. Så hör man alla i ens närhet som planerar om dom ska ha två eller tre barn.. Suck. Det är inte lätt. Verkligen en prövning och även i kombination med alla hormonbehandlingar. Man blir ju knäpp.

Det verkar lite mer hoppfullt den här gången för att jag har så många mogna äggblåsor nu, men jag väntar tills jag får slutgiltligt besked om hur många som faktiskt gick att frysa innan jag blir glad. Har fått falska förhoppningar av dom tidigare tyvärr. Först sa dom 10, sen visade det sig att 4 av dom var mogna och sen blev det två som vi kunde använda. Så mina polycystiska ovarier (lider inte av pcos, utan bara många ägg) har inte fått visa vad dom går för förrän nu, men nu blev det lite i överkant istället.

Känns jobbigt att inte ha någon i sin närhet att prata om det med heller. Det är liksom ingen som förstår vad man går igenom.

Nu blev det visst en uppsats här, men ni som inte orkar läsa får scrolla vidare :)

• 1983an

Hej, många här inne som ruvar nu, följer er med spänning!

En fråga, jag har planerat plock på fredag och just nu coastar jag två dagar för att få ner hormonivåerna. Men sen igår eftermiddag har jag haft bruna flytningar, precis som jag kan få dagen innan mens. Ringde till akkis idag, men dom sa att det inte kan vara mens som är på gång för jag har för höga hormonnivåer. Men jag känner på mig att nåt är fel.. Har nån annan fått blödning under stimuleringen? Försöker googla men hittar inget :(

• 1983an
    Libra1 skrev 2014-11-25 13:25:50 följande:

Jag har fått det mot slutet någon gång. Vet inte riktigt vad det beror på. Säger de att det inte är någon fara så är det säkert inte det.

Man kan få mellanblödningar av hormoner ibland.

Tack, ja man blir ju orolig för det minsta. Vill bara att det ska bli fredag nu! :)
  • 1983an
    Anermu skrev 2014-11-25 14:08:32 följande:

Jaha okey :) då är jag med ! Efter hur många dagar har era läkare sagt att ni kan ta gravtest? Och om jag förstår rätt så fortsätter ni med en viss spruta efter återförandet tills ni visar plus/minus eller tills dosen tar slut ? Isf varför fortsätter man med sprutorna ? Många frågor , kanske dumma frågor , jag vet att jag får alla svar jag har bästa vecka , men väntan dit är ju så obeskrivligt lång som ni alla vet :)

Det kan skilja sig lite från klinik till klinik, men i regel går det till så att:

1. Vid mensstart börjar du med tex Menopur för att stimulera äggen. Samtidigt tar du en medicin som hämmar att du får ägglossning spontant.

2. Du får komma på VUL och ta blodprov. Antalet gånger skiljer sig beroende på hur du svarar på hormonerna eller om du har ev.pcos.

3. Vanligtvis sprutar man i 10-14 dagar.

4. När Äggblåsorna är tillräckligt stora, slutar du med stimuleringen (ex Menopur) och tar ägglossningssprutan. Du får en exakt tid då du tar den då dom planerar utplocket efter det.

5. Ca 36 timmar (har jag för mig) åker du till kliniken för utplock.

6. Vid utplocket får du veta hur många.ägg de får ut

7. Du får tid för återförande, om det är första gången brukar de göra återföring på dag 2-3.

8. Du åker till kliniken för återförande, väldigt kissnödig, det får du instruktioner om sen.

9. Sedan.får du samtal eller brev hem.om det blev nåt till frysen.

10. I samband med återförandet får du info om testdag, vanligtvis på dag 21, dvs om du fått ett 3 dagars så får du en testdag 18 dagar framåt i tiden.

Hoppas det gav svar på några.frågor:) och som sagt det skiljer sig lite från klinik till klinik och även beroende på vad man själva lider av ex pcos osv.
  • 1983an

Och ett tillägg, du börjar med progesteron i samband med återförandet för att stödja en ev graviditet för att kroppen har inte hunnit producera tillräckligt under stimuleringen. Brukar tas som vagitorier 2-3 ggr per dag.

• 1983an
    Anermu skrev 2014-11-25 15:21:02 följande:

??= smileys men det verkar inte funka med smileys gubbar här :/

Nej de kraschar av någon anledning. Ingen fara, det är bara fråga på:)
  • 1983an
    Pommac1 skrev 2014-11-25 19:00:20 följande:

Ja det är väl så. Det sägs ju att det kan ta ett år att bli gravid. Så 10 ägg och ett gick vidare till insättning kanske är rätt normalt om vi skulle bli gravida.

Jag känner på kvällen både idag och igår hur det hugger till nere i magen ibland. Inte många gånger men några. Är det för att man slappnar av? Läker kroppen än? Har mensvärk i benen fortfarande (tre dagar). Är på dag 4 idag.

I.genomsnitt tar det 1 år för par att bli gravida, så funkar det inte då ska man söka hjälp. Så räkna med mer än ett år. Första gången man gör ivf är det alltid en provomgång, så dom ser hur man reagerar på hormonerna osv. Ni fick ut 10, vissa får ut några få och inga tillbaka. Vet att det känns tungt men det räcker med ett guldägg :) det kan lika gärna fungera den här gången.
  • 1983an
    EmyJ skrev 2014-11-26 02:59:39 följande:

Sova? Glömt det... Klockan ringer om tre timmar och jag har inte sovit en blund.. Är nervös inför äggplocket och det spänner rejält i magen. Om det känns så här innan äggplock är jag glad över att dom har beslutat om totalfrys..detta måste ju fortfarande klassas som mild överstimulering, vill inte veta hur det känns när man måste in på sjukhus :/ Fy..

Lycka till idag! Hoppas de får ut många fina ägg:)
  • 1983an
    EmyJ skrev 2014-11-26 09:19:04 följande:

Fyfan!! Det var det värsta jag har varit med om! Inte blev jag lullig av morfinet heller... Kändes som knivar i magen och på höger sida låg äggstocken så långt bort så hon fick avbryta innan hon hade punkterat alla blåsor för jag låg och skrek typ... Jag är smärttålig men det här var verkligen det värsta jag varit med om... 13 ägg fick dom iaf ut..

Usch stackare! Hoppas det lägger sig snabbt!

Men.grattis till så många ägg :)
  • 1983an
    Hanna31 skrev 2014-11-26 15:43:14 följande:

Hur tidigt kan man känna av något under ruvningen?? Jag är på RD 2 men känner absolut INGENTING... fick enorma kramper dagen efter återförandet... dock... men det är klart, det tar väl i regel flera dagar innan det ens kan fästa, så jag kanske inte ska förvänta mig så mycket?? Har ju ont, men det har jag ju haft i flera veckor liksom...

Om man.tar lutinus kan de ge samma biverkningar som när man är gravid. Men enligt fakta så ska det var möjligt att upptäcka efter 10 dagar. Men det lär ju variera från person till person. Men dag 2 känner du garanterat inget då har det inte ens fäst :)
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa