• Wilowa

Det är nått fel på mitt barn.

Anonym (-_-) skrev 2015-03-04 10:36:52 följande:

Nu har jag testat ge vatten på flaska när han hade öroninflammation här för ca 3 veckor sen. Och först nu 1 år gammal så har han accepterat flaskan!!!

Sakta sakta har jag trappat upp med vällingpulver vilket han nu käkar ca 1-2 dl om dagen.

Däremot har han börjat lukta något förbaskat just nu. Alltså, både kroppen luktar otroligt illa (typ surt bajs) bara en kort stund efter att han har badat... och byta blöja kan jag knappt göra längre utan att börja hulka för att det luktar jättestarkt.

Funderar på om det har med vällingen/magen att göra eller om det kan vara Theralenet som påverkar lukten. Det har ju en ganska stark lukt redan innan menar jag. Någon som har gissning eller använt Theralen på sitt barn och märkt samma? :-S

(Ja jag ska fråga läkaren på fredag också, men tills vidare...)

Läs på bipacksedeln eller i Fass och se om det är en vanlig biverkning av Theralen.
  • Wilowa

Härligt att det går åt rätt håll och att förskolan funkar. Jag var negativ mot förskolestart för honom, men det var innan när han bara skrek hela tiden. Nu är det säkert bra för honom.

Har de en matvagn på förskolan som de ställer disk på? Jag vet fall där det inte gått att ha den inne på avdelningen eftersom allergiska barn kommit i kontakt med mjölk på den.

Vilka tider går han på förskolan? Äter han frukost och mellanmål där? Jag har själv ätit med superallergiska barn vid mitt bord och det gäller verkligen att tänka sig för. Det räcker med att man skär upp ost åt ett annat barn så har man spår av mjölk på händerna. Det är även små barn det handlar om och de kletar och kladdar en hel del. Jag har allergiska barn själv så jag förstår allvaret, men jag märker på kollegor att de inte förstår. Jag är van att tänka på vad jag ger mina egna barn, men ändå tycker jag det är jättesvårt att ha ett barn vid bordet som är hyperallergiskt mot mjölk. Har han eget bröd? Om inte så kanske de andra barnen tagit på det med sina smörkladdiga fingrar.

Jag tycker att du ska visa bilderna för förskolechefen och diskutera hur ni kan lösa detta, för så där ska det inte vara. Jättebra att hon som gör maten är fullt medveten om problemet och verkar kunnig, men det räcker ju tydligen inte. Föreslå att de får en förstärkning så nån kan sitta med vid bordet och bara ha ansvaret för din son. Jag vet att resurserna inte växer på träd och att det kan bli svårt att få till, men å andra sidan så ska förskolan vara anpassad efter alla barn.

Att han är sen i språket skulle jag inte fästa mig vid just nu. Du kan nog räkna bort dessa jobbiga månader från hans utvecklingsålder. När skulle han ha haft tid att utveckla sitt språk? Han har ju skrikit större delen av sitt liv och då klarar man inte att höra ord. Inte heller har hans munmotorik fått den träning som behövs. Han känner nog igen sitt namn om du sagt det ofta, men han har säkerligen inte haft möjlighet att sammankoppla det med att det är han. Prata mycket med honom nu, så släpper det säkert.

• Wilowa

Kolla även om de använder nån salva på honom. Många förskolor använder Idominsalva trots att den innehåller jordnötter.

Glömde ju det viktigaste i förra inlägget. Vilken fin son du har! Hoppas att detta vänder snart så att ni bara kan njuta av varandra!

• Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-05-25 19:46:15 följande:

Det går åt helvete.
    Inga prover gjorda alls fortfarande och lillen mår sämre och sämre. Theralenet försvann ur bilden där ett tag eftersom barnkliniken ville göra provokationer. 16 dagar av kaskadkräkningar dygnet runt, sömnen blev dålig igen, han panikskrek varje kväll. (utan att ens ha provocerat med något födoämne) Var uppe på barnakuten 3 ggr på en vecka. Mot slutet av de dagarna var han så pass dålig att vi enbart sov sammanlagt 4 timmar på 4 dygn. Fjärde dygnet, i fredags, ringde jag upp dem och grät och sa att vi måste få ge Theralenet igen. Sen har det sakta blivit bättre men fortf inte bra.

Haft träff med överläkaren på barnkliniken som avfärdar allergier helt och hållet, och avfärdar reflux mm. Helt utan några tester överhuvudtaget. Däremot ser hon att jag har det väldigt jobbigt och föreslår att jag ska kontakta socialtjänsten och be om någon form av avlastning...

Det står ju i FASS att Theralen motverkar allergier, frågan är då hur huvudläkaren kan säga att det inte är frågan om en allergi? Det står även att det motverkar illamående och kräkningar och är lugnande. Svårt att se vas som är vad där.

Jag tycker att du ska kräva att läkaren förklarar för dig varför hon kan utesluta allergier, för nåt måste hon ju ha som motiverar hennes resonemang.

Fy vad ni sliter! Hjärta
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-05-28 14:45:17 följande:

Av flera olika anledningar vill jag inte ut i offentligheten, media, facebook-delningar osv känns inte som ett alternativ tyvärr.

Jag har begärt ut journalerna och väntar på att få dem.

Ringt till privatläkaren i stan som inte kunde ta emot oss, sommarstängt mm. US vid telefonsamtal hänvisade mest tillbaka oss. Inväntar journalerna innan jag bestämmer mig för vad nästa steg blir.

Lillen har varit utan Theralen nu 2 nätter igen med uppvak 8-10 gånger per natt a 10 timmar.... (jämför natten innan med theralenet då han sov 11 timmar i egen säng med ETT enda uppvak).

Ring varje privat barnläkare du kan hitta!
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-06-29 12:54:32 följande:

Lillen är 15 månader gammal nu, och mår faktiskt rätt bra.

Vi blev anmälda till soc av barnkliniken där för nån månad sedan. Det var ju inte bra att jag var så hjälpsökande, åkte mycket till akuten och så vidare.Det påstods att jag inte tog emot hjälpen som erbjöds - bland annat inläggning vid ett tillfälle då vi åkte in akut, var fullt på avd och det enda de kunde ha gjort var att hjälpa till att få i honom vätska. Jag avböjde utifrån att jag vid det tillfället hade bättre hjälp hemma med någon till vuxen närvarande hela tiden vilket vi inte fått på sjukan.

Vi slutade gå på barnkliniken helt enkelt och något alternativ har inte varit aktuellt just nu.

Därefter har jag på eget bevåg behandlat sonen utifrån att han skulle ha svår reflux, samt utifrån alla allergier som jag själv uteslutit/provocerat för att konstatera, och nu mår han faktiskt relativt bra. Men det har krävts att jag läst in mig på reflux ordentligt och har otroligt strikt mathållning. Bitar faller på plats bättre när man läser mer på utländska sidor, där det pratas mer om kosten än vad det generellt gör på de svenska infosidorna. Det här förklarar varför han inte ens klarat att äta vanlig stekt köttfärs utan att må fruktansvärt dåligt t.ex. 

Den 8 månader långa förkylningen pågår fortfarande, vilket är frustrerande med hostiga nätter och snor som kräks upp på morgonen. Förutom det så funkar allt bra.

Han får Theralen max 1 gång i veckan nu, och Gaviscon kanske 2 tillfällen i veckan. (Sover bättre efter gaviscon, hostar och snarkar mindre med). Sover 10-11 timmar per natt och vaknar då ca 2 tillfällen så det känns mer normalt nu än tidigare.

Språkutvecklingen börjar äntligen ta fart och för allra första gången för en vecka sedan sa han "titta". Nu börjar han också ytterst smått att förstå det vi säger på ett helt annat plan än tidigare. Förut har det varit totalt noll. Han tittar ibland mot lampan på uppmaning och vinkar när man ber honom. Han lystrar till sitt namn nu.

Med andra ord. Stor skillnad, till det bättre. (Men knappast tack vare vården).

Tragiskt att det ska vara så svårt att få rätt hjälp och en anmälan uppe på det? Fast det kanske är bra, om nu inte det sköts lika dåligt. Jag hade faktiskt gjort en motanmälan mot sjukhuset, du har ju det mesta dokumenterat här.

En åttamånaders lång förkylning med hosta och kräkningar låter tyvärr som astma. Har läkarna sagt nåt om det? Förstår att du inte är sugen att kontakta dem igen, men som jag skrivit innan så tycker jag att du ska söka vård nån annanstans. Att få bra vård idag är ett lotteri, man måste dra många nitar innan man får en vinst.

Vilka kämpar du och din son är! Hjärta
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-08-12 17:39:13 följande:

Tveksamt. Jag kör basisk mat hemma (googla alkaline food), och därtill i stort sätt bara kokt mat. Det är en stor djungel. Jag gissar att de inte skulle gå med på det utan läkarintyg...

Då kräver du ett läkarintyg och en provokation på sjukhuset så de får se vad som händer när han äter vanlig mat.Får du inte det så får du be förskolan att skriva ett intyg om vad som hände.
  • Wilowa
    Anonym (My) skrev 2015-08-13 23:47:42 följande:

Jag tycker matlåda till förskolan i en vecka var ett bra förslag och sedan vanlig mat veckan därpå. Då lär ju personalen fatta.

Fast personalen har ju fattat, det var ju de som fick köra pojken till akuten sist.
  • Wilowa
    Anonym (My) skrev 2015-08-15 07:31:17 följande:
    Har de fattat att just kosten är ett problem? Tyckte TS skrev att hon behövde läkarintyg för att förskolan skulle hålla samma strikta kost?
    Det krävs oftast ett läkarintyg för att man ska få specialkost oavsett. Det är för att köken inte ska få stå och laga en massa specialrätter bara för att föräldrarna fått för sig nåt. Dessutom har personalen på förskolan inget med personalen i köket att göra, det är inte ens säkert att de jobbar under samma chef...troligtvis inte.
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-08-12 17:39:13 följande:

Tveksamt. Jag kör basisk mat hemma (googla alkaline food), och därtill i stort sätt bara kokt mat. Det är en stor djungel. Jag gissar att de inte skulle gå med på det utan läkarintyg...

Om du ringer köket kan du säkert få specialkost direkt, men på sikt kommer de kräva ett läkarintyg. Jag har själv barn med specialkost och det har räckt att jag ringt köket, de vet hur sega läkare kan vara med sina intyg. Dessutom jobbar jag på en förskola, så jag har god insyn i hur det funkar.

Vad säger förskolechefen som följde med till akuten? Denne kan ju också intyga så här i början, men på sikt krävs det ändå ett läkarintyg som visar exakt vad som ska undvikas...inte bra att de tar bort sånt som han faktiskt kan äta.
Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.