Det är nått fel på mitt barn.
Blir också berörd av tråden. Skönt att det trots allt verkar gå åt rätt håll även om ni inte är riktigt framme än!
Jag slogs av tanken på citronsyra då jag läste om att han reagerar på citron. Kan det vara så att han kan ha fått i sig citronsyra genom maten på förskolan? Det är många som upptäckt att om de utesluter citronsyra ur maten blir de allergifria. Nu gäller ju inte detta i ert fall då både du och sonen ätit ren mat så gott som hela tiden men jag vill bara pålysa hur stark den konstgjorda citronsyran är! Beteckningen är E 330 och finns nästan i all producerad mat och godis man köper!
Saxat från Matfusket;
Citronsyra hittar du i bland annat följande mat och dryck:
Skinka, fruktyoghurt, dressing, citronpeppar, billigare köttprodukter, juice, saft, isglass, sylt, ketchup, läsk, sportdryck, bakverk.
Jag har också varit inne lite på det. Storasyster var jättekänslig mot all citrus när hon var yngre men sen har det växt bort med tiden mer och mer. Lillkillen kan dock t.ex äta apelsin utan att jag gjort någon koppling till reaktion. Så det är lite i test-stadie med det fortfarande.
(Lillen äter f.ö inte någon av de produkter som nämns ovan).
Samtidigt vet jag att förskolans kokerska är enormt kunnig och noggrann med vad hon petar i ungarna. Knepigt.
I övrigt tänker jag är det bara kvällarna han blossar upp?
Isf kan man ju räkna bort att det är ngt på förskolan som utlöser, då borde reaktionen komma tidigare.
Sen känns det spontant som gossen är övertrött.
Min drygt ettåring beter sig på samma sätt de förnätter som kommer efter att hon sovit för lite på dagen.
Förstår jag rätt att han sover en timme per dag är det ju väldigt lite för en ettåring på förskola som dessutom har risiga nätter.
Men det kanske inte går få honom att sova mer?
Vidare funderar man ju om det finns någon ytterligare problematik utöver allergier.
Verkar han höra bra tex? Tänkte på det du säger att han inte lystrar till sitt namn eller förstår vad du säger.
Jollrar han? Kommer när du ropar? Söker kontakt på annat sätt än att gråta?
Det du upplever honom utvecklingsförsenad vad är det främst du tänker på då?
För övrigt vore ju inte en utvecklingsförsening så Jättekonstigt med tanke på hans tuffa start. Det hämtar han igen när han får börja må väl!
Innan Theralenet skrek han i stort sätt dygnet runt. Han var jättetrött hela tiden, samtidigt som han hade någon form av reflux eller dyl eftersom han kräktes efter vad han än åt i princip.
Jag räknar lite "tiden före Theralenet" och "tiden efter Theralenet" för det är en såpass markant skillnad. Tiden efter Theralenet känns som den enda som räknas för mig ur allergisynpunkt, då han innan kräktes och skrek dygnet runt.
Reaktioner på olika saker har dock alltid (bortsett från enstaka tillfällen) kommit 4-6 timmar efter intaget. Sk fördröjd reaktion. Det som varit sista dagarna är helt övertygad något från förskolan, eftersom han efteråt hemma bara har ätit vanlig smörgås till mellis innan reaktionerna satt igång. (Smörgåsar som han inte har reaktioner på till frukost, eller dagar då han är ledig från förskolan). Tomat är det enda han har haft direkt reaktion på och börjat kräkas samtidigt eller direkt efter han ätit.
Det går inte få honom att sova mer. Jag tycker ändå att han sover rätt bra nu, jämför förut i genomsnitt 4-9 timmar/dygn uppdelat på 12-18 perioder. Mot nu då han sover 11-13 timmar per dygn uppdelat på 5 perioder.
Ytterligare problematik som hörselsvårigheter har jag svårt att se. Han hör bra, och reagerar ofta på småljud och kan lokalisera vart de kommer ifrån. Innan Theralenet vaknade han ju om man så bara tappade en nål (bokstavligt talat!) Han lystrar inte till sitt namn, han förstår inte vad jag säger. Beror förmodligen på just att han varit upptagen med att ha ont/skrika. Han jollrar kanske som en 6 månaders och kör med mamamamamama... fast han nog inte kopplar vad det betyder än. Han kommer inte när jag ropar.
Däremot har han helt nyligen börjat koppla när jag säger "nuuuuuu kommer jag och taaaaar dig", för då börjar han skratta och hasar iväg. Det är nog mest sättet, rösten, jag säger det med som han reagerar på och tycker är roligt.
Det som jag tänker på är mest det man ser andra (ofta mycket yngre barn) göra på t.ex öppna förskolan som han inte kan. Klappa händer t.ex. Förstår inte hejdå och vinkar inte. Om man frågar "vart är mamma, vart är lampan" osv så vet han inte. Leksaker, böcker osv - är till för att kasta, inget annat. Kopplar inte rutiner. Det här med blöjbyten är en kamp varje dag. Jag tänker att syskonen tidigt varit ganska medgörliga där man fått hålla undan fötterna för att torka, och trots att dem varit små har de haft koll på att det varit dags för salvan innan blöjan åker på. När blöjan är på har dem sträckt upp armarna för att bli nedlyfta på golvet.
Medans lillen då "sticker iväg" såfort man lägger honom ner, sparkar och försöker vända sig till mage för att kunna resa sig upp. Får inte hålla bort hans fötter utan att han blir arg och det är som att han hela tiden har bråttom därifrån, och när man väl fått honom att ligga där så man kan torka så blir han som "vad håller du på med" när allt är klart och jag ska lyfta upp honom. Lite följsamt. Inte för att han inte tycker om blöjbytet som så, utan för att det verkar som att han har svårt att förutse vad som komma skall. (på ett sätt som inte är adekvat för åldern).