Inlägg från: septemberfjorton |Visa alla inlägg
  • septemberfjorton

septemberbarn 2014

Hur ofta besöker ni andra BVC? Ingrid äter nästan bara vanlig mat nu, till skillnad mot vid senaste BVC-mötet för snart två månader sedan. Jag tycker hon äter och bajsar massor och vill ju veta om hon följer kurvan :/ såhär äter hon nu:

Frukost: en portion gröt, plus banan om hon inte blir mätt

Lunch: 2,5-3dl puré(typ potatis, färs och grönsaker)

Middag: ungefär samma som lunchen

Kvällsfika: en portion gröt

Sista-mål(1-3 timmar efter gröt): ca 170ml ersättning.

Hon får mellanmål 1-2 gånger/dag, oftast frukt, bär eller broccolibitar med vitlök och olja. Hon dricker vatten till maten och när hon verkar törstig.

Är detta normalt eller är det för mycket? Vi tvingar aldrig i henne utan slutar när hon verkar ointresserad.

• septemberfjorton

Tack för alla svar om mat, skönt att det är normalt. Blev lite orolig när hon plötsligt började bajsa sjukt mycket.

linnéa001 skrev 2015-05-05 21:50:28 följande:

Min dotter sov också tre gånger idag istället för fyra, men det berodde på att hon sov till kvart i sju i stället för till halv fem. Så skönt! Jag köpte mörkläggningsgardiner igår och satte upp så det var mörkt på morgonen. Vet inte om det berodde på det men i alla fall så sov hon ju två timmar mer än vanligt. Hoppas att det håller i sig.

Vet inte hur jag ska få min dotter att åla/krypa. Lägger man henne på mage så blir hon mest arg. Hon rör benen som man ska men armarna lägger hon rakt nedåt mot kroppen så hon liksom ligger och gungar på sin lilla tjocka mage. Efter en kort stund så lägger hon ner ansiktet i golvet och bara skriker. Vet inte hur viktigt det är att lära sig krypa. Har läst någonstans (men minns inte var) att barn som inte kryper kan få problem med grovmotoriken. Jag vet inte om det är sant men det stämmer i alla fall på min syster. Därför är jag lite orolig för min dotter.

Ingrid gungar också på mage och försöker krypa, har gjort så i över en månad. Vi försökte hjälpa till lite men hon blir mest bara mer irriterad. Jag tänker att det händer om det händer ungefär. Jag kröp aldrig som bebis utan hasade på rumpan och det gick bra :)
  • septemberfjorton

Ingrid hoppade ned på kurvan när jag slutade amma, men verkar ha gått upp igen nu när hon nästan slutat med ersättning. Vi ger en tesked rapsolja i varje måltid för omega3. I övrigt brukar vi använda mycket havregrädde, men har börjat byta till havremjölk då den är berikad med bl a D-vitamin, kalcium och b12 så vi har i ännu mer olja. Nu är vegansk mat väldigt mager, så extra fett behövs iofs alltid.

Har också hört att man ska tillsätta fett då de växer så mycket och behöver energi. Vi ska träffa en dietist för att höra om våran mat är bra(jag är nojig), kan fråga mer om extra fett i maten då också.

• septemberfjorton
    Dasha skrev 2015-05-13 10:49:31 följande:

När ska ni till dietisten?

Kan tipsa att ni ska skriva ner EXAKT ALLT som ditt barn äter, och även när hon sover i en vecka. För en dagbok som ni kan sedan visa dietisten.

t.ex.

13 maj. 07.00 1 port. gröt (1dl vatten +4tsk pulver)

08.00-09.00 sömn.

09.30 1dl kokta morötter + 1 tsk olja

skriv ner hur många gramm av allting osv

osv.

Minns när vi kom till dietisten första ggn, skickade hon oss bara hem för att föra matdagbok i en vecka (eller två). för aatt hon inte kunde säga nåt utan den.

Bra tips! Ska börja skriva ned idag. De skulle försöka fixa en tid inom två veckor(remiss skickades för tre månader sen), så hinner nog få ner en del i alla fall.
  • septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2015-05-19 11:59:02 följande:

Det ska inte bli någon debatt om vaccination vs inte vaccination, men är det där verkligen vetenskapligt styrkt? Det verkar extremt ologiskt. Känner du dig osäker så tycker jag du ska söka lite mer information, vetenskaplig, och inte bara läsa berättelser av föräldrar vars barn blivit autistiska efter vaccinationen. Som Kroken sa, barnen hade kanske blivit autistiska ändå. Jag skulle nog säga att de troligen hade blivit det.

Min systerson som är drygt 3 år ska utredas nu. Jag tror att han har någon form av autism och han vaccinerades inte mot mässling innan ett år utan följde programmet.

Är det förresten någon som har erfarenhet av autism? Det är jättejobbigt det här med min systerson. Jag älskar honom lika mycket som jag älskar min dotter och han har alltid varit mosters kille.

Det finns ingen forskning som styrker teorin om att vaccin orsakar autism, det har däremots gjorts forskning kring det. Faktum är att man forskat kring hur allt möjligt kan bidra till autism, t ex livsmedel och konserveringsmedel. Det senare var för övrigt det man var rädd för i vaccinet och man slutade använda medlet, utan att det stoppade ökningen av autism. De flesta menar att man föds med autism(som väldigt ofta ärvts), men det upptäcks ofta i samband med vaccinering, eftersom man har kontakt med BVC i samma veva.

Jag har själv Aspergers Syndrom, och vaccinerades enligt programmet. Hade det upptäckts såpass tidigt som i treårsåldern skulle allt varit så mycket enklare eftersom min omgivning hade kunnat anpassa sig efter mig, snarare än att försöka få mig att anpassa sig efter den. Nu är ju AS en mild form av autism, men jag tror själva grundproblematiken är densamma. En autistisk person har en annan världsbild än en icke-autistisk(neurotypisk), och det har jag märkt är oerhört svårt för neurotypiska att greppa.
  • septemberfjorton
    Dasha skrev 2015-05-20 19:46:02 följande:

en till fråga: ger ni mat direkt från kylen? t.ex. iskalla efterrätter på burk?

Ingrid fick just en iskall portion banan+quinoa från kylen eftersom hon inte var så förtjust i maten, men ändå hungrig :)
  • septemberfjorton
    Dasha skrev 2015-05-28 17:53:00 följande:

MNS, tack för att du berättade! jag tänkte på dig och var orolig.

det är så  omtumlande att få ett barn, och sedan bli gravid igen utan att ha planerat detta. så det är ganska förståerligt att din sambo inte visste bättre just då.

skönt att ni båda har kommit fram till samma beslut.

mycket sorgligt att det blev ett missfall....

Hur mår du?

här är allt som vanligt.

en fråga: var hittar man TUNNA sommarmössor för pojkar (INTE keps eller solhatt)? kan inte köpa på nätet för att kan inte bedöma hur tunna dem är. har inte hittat i äffärerna.

Jag har sett i ekologiska butiker att de säljer tunna ullmössor. Även silke ska väl vara svalt? Nu är ju detta länkar till en onlineshop, men tänkte i alla fall visa vad jag menar. Om du beställer kan du ju alltid skicka tillbaka!

www.kokobello.se/varumarken-leverantorer/solius/babymossa-i-silke-fran-solius-i-jarna-bla.html

www.kokobello.se/varumarken-leverantorer/disana/tunn-och-skon-mossa-i-ekologisk-ull-fran-disan-strl-3.html
  • septemberfjorton

Åh. Vet att man inte ska jämföra, men det är så jobbigt att läsa hur mycket alla bebisar gör.. Ingrid kan fortfarande varken krypa(förutom bakåt), hasa på rumpan eller åla, trots att hon står på alla fyra och har gjort så i månader, samt sätter sig upp och försöker hasa. Sedan en vecka ungefär verkar hon mer sikta på att stå istället, även om hon är mitt på golvet... Hon har heller inte fått några tänder, bara en massa knölar och dregel. Samtidigt är det förstås skönt att inte behöva gå runt hela tiden och borsta tänder, hehe.

Något roligt är att hon börjat försöka säga vissa ord, som t o m de som inte träffat henne förstår. "Tack", "hej", "Ingrid", "mamma", "pappa", "vatten" och "kom".

Vad gäller mat är det superenkelt egentligen. Hon har börjat äta havreyoghurt som jag blandar med quinoa och frukt till mellanmål, och äter det mesta vi lagar, förutom gröt. Jag är fortfarande osäker på mängden protein dock, då vi aldrig hörde från dietisten. Verkar som vår remiss gick till fel person då den vi fick nummer till inte fick uttala sig om barn.

• septemberfjorton

Tack för svar :) det känns så dumt att jämföra som sagt, men det är ju så svårt att veta vad som är "normalt". Min brorsdotter, som är fyra månader äldre än Ingrid, gick redan vid nio månader. Samma med min storasyster, som dessutom kröp innan. Jag själv hasade runt vid den här tiden, och då har jag fått höra att jag var så sen med det(det skiljer bara 15 månader mellan mig och min syster = allt jämförs). Ingrid har alltid varit aktiv och målmedveten, så jag har nog gjort misstaget att anta att hon också skulle vara tidig med just krypningen. Redan för ett par veckor sedan undrade BVC hur hon tog sig fram om hon inte kröp, vilket såklart gjorde mig ännu mer osäker.

• septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2015-06-11 23:14:43 följande:

Jag håller med dig, det är svårt att veta. Det finns lite riktlinjer på vårdguidens hemsida tror jag och det är ganska stora spann. Jag har en kusin som gick vid åtta månader, min pappa var 18 månader när han gick. Jag kunde resa mig innan jag kunde stå, min syster kunde gå innan hon kunde resa sig. Jag vet inte hur gammal du är, men förr, när jag var liten på 80-talet, så låg ju alla bebisar på mage. Min mamma säger att hon har en känsla av att bebisar lärde sig krypa och kräla tidigare då, när de låg mer på mage. Vet inte om det stämmer, men det låter vettigt.

För ett par månader sedan oroade jag mig mycket, speciellt för krypningen, men jag har lyckats släppa det och gläds åt de andra framstegen som min dotter gör. Man måste inte lära sig i en speciell ordning, det går bra att gå först och krypa sedan.

Toppen, ska gå in och kolla. Det låter ju rimligt att de lär sig krypa när de ligger mycket på mage, vet att min mamma sagt att min syster enbart somnade på mage, även i vagnen(född -88).
  • septemberfjorton

Nu är jag VANSINNIG. Idag fick vi äntligen tag i dietisten, som vi ringt i tre veckor utan att ens kunna lämna meddelande. Hon säger att, eftersom vi valt att vårt barn ska äta helvegetariskt, har vi inte rätt att träffa dietist, eftersom "vi kan ge annan mat"(gäller detta även för de som utesluter viss mat pga religiösa skäl?) eller är etiska skäl mindre seriösa? Har vi inte rätt att få stöttning i att ge vårt barn den kost vi, och många andra, anser vara bäst? Vi "kanske kunde få en tid i höst". Hon pratade också om en tabell hon kan läsa från för blandkostare. För det första undrar vi HUR MYCKET protein(vår största förvirring), inte VAD för protein hon ska ha, så den där tabellen hon tjatade om hade vi haft lika mycket nytta av om vi var köttätare. Det har alltså gått fem månader sedan REMISS skickades(och BVC har hela tiden trott att det är på g även de), vilket ju innebär att det är ganska långt efter vårdgarantin, och har de inte tid här i stan, ska vi ju då erbjudas dietist någon annanstans. Jag tyckte det lät som att hon helt enkelt inte visste ett skit om vegankost, och vården här är riktigt dålig överlag, vilket gör mig så matt.

Det var min sambo som ringde, vet ej om det var bra eller dåligt(jag hade eventuellt flippat på människan). Är det någon här som vet vad som gäller när det kommer till dietist, gäller vårdgarantin även om barnet inte är undernärt? Eller vet någon exakt mängd protein/kolhydrater/fett en bebis ska få i sig? Jag har koll på alla vitaminer veganer kan få brist på, och hon går upp i vikt och mår bra, så egentligen behöver jag ju bara få bekräftat att vi gör rätt. Är dock orolig att hon får för mycket protein, då det är farligt för bl a njurar, vilket ju inte syns direkt.

• septemberfjorton
    Dasha skrev 2015-06-22 21:47:47 följande:

tråkigt... kan bara säga att vår dietist var också helkass. även mannen, som stödjer och försvarar allt "officiellt", tyckte att hon inte var någon höjdare.

konstigt med attityden mot vegetarianer, det är ju till och med officiellt i sverige att man ska äta mindre kött och helst äta vegetariskt 3 ggr/veckan.

men om du till exempel skulle inte sagt tydligt att dottern åt vegetariskt, utan beskrev bara konkreta måltider, då skulle hon väl räknat ut exakt vad som saknas och vad som behövs att ändra?

Vi remitterades just pga att vi ger veganmat, och såväl läkare som andra dietister(författare osv) rekommenderar att man tar kontakt med dietist via BVC om man har ett veganbarn. Så det var så uppenbart att det var hennes egna åsikter om vegansk kost som gjort att hon varken bokat in oss, kontaktat oss, eller ens svarat i telefonen när vi försökt nå henne. Jag är övertygad om att vi fått tid om vi sagt att vi var blandkostare som ville ge hemlagad barnmat.

Angående dagboken vi fört, sade hon att vi kan lämna in den på medicinmottagningen, men att hon inte kan lova något.
  • septemberfjorton
    Halley skrev 2015-06-23 21:28:24 följande:

(Har ett barn fött i augusti, men augustitråden är rätt död så jag kikar ibland in här istället.)

Konstigt att de inte vill ge er tid hos dietist! Jag åt vegetariskt som gravid och fick träffa dietist (frågade efter det). Skulle det inte vara viktigt för barn när de kommer ut ur magen också?

I alla fall, så här tänker jag: barnmatsburkar från 6 och 8 månader har ofta ca 10% av proteinkällan, så då borde det kunna vara en guide för hur mycket av t ex linser eller sojaprodukt som behövs. Min bebis älskar sojabaserade produkter, men försöker variera lite eftersom soja kan vara en allergen (ger dock även fisk).

Fast vet du vad jag tror? En vegan som är intresserad av mat och näringslära har säkert minst lika bra koll på att barnen får i sig vad de behöver som en som äter "blandkost". Fast det är såklart skönt att få stöd av en dietist när det gäller något nytt och så värdefullt som ett litet barn. Dietisten borde veta bättre!

Pratade med BVC idag, eftersom de frågade om vi ville prata med dietist från första början, samt skickade remiss samtidigt(januari), och de var helt på vår sida, så vi får nog träffa någon till slut :) hoppas bara inte alla gått på semester innan dess.

10% alltså, och jag som läst(dock inte följt..) en tredjedel av maten på flera ställen. Antar att det räcker med en liten, liten klick protein då, eftersom vi lagar mycket proteinrika kolhydrater, typ bovete. Quinoa verkar hon dock rata numer, märkte jag igår när jag precis (av misstag)kokat fyra liter :)
  • septemberfjorton
    mirakelmamma skrev 2015-06-24 08:48:32 följande:

min äldsta dotter har jätte kort tungband och hon kunde inte amma men det kollades aldrig upp och jag fattade inte det själv! Hennes tunga delar sig när hon räcker ut den och den kommer inte särskilt långt. Hon pratade med sin tandläkare och han sa att de kunde klippa, en kompis till dottern fick göra en operation. Så kolla med BVC eller VC.

Vad menar du med att tungan delar sig? Såhär? Varning för tungbild!

• septemberfjorton
    Dasha skrev 2015-06-24 19:35:15 följande:

ja en sån tunga har sonen

Jag har aldrig tänkt att man kan göra något åt det förrän nu, när jag läste här. Har bara antagit att jag har en kort tunga. Jag har dock haft en del bekymmer av det, som spänningshuvudvärk pga att jag överanstränger käken när jag pratar. Jag kan exempelvis inte uttala "R" utan att skjuta underkäken till höger, och eftersom rörligheten i tungan är begränsad så får käkarna kompensera för att det ska låta normalt. Det är också svårt att äta lite större grejer, eller slicka runt munnen, eftersom de nedre framtänderna skär på tungbandet. Visst kan jag både prata rent och äta, men det är inte helt utan bekymmer. Hade gärna velat få den klippt som bebis :D
  • septemberfjorton

Hej igen! Är nyfiken hur ni andra gör vid nattning.. Ingrid har precis börjat sova själv i egen säng, eftersom hon börjat krypa(äntligen!), och gärna kryper ur dubbelsängen. Min sambo sover i eget rum med bebisen, och någon av oss nattar henne oftast ett par timmar innan han lägger sig(hon somnar oftast runt 21). Men eftersom han jobbar natt varannan vecka, blir det tre nätter som jag nattar ensam, och jag upplever att hon har mycket svårare att somna dessa nätter, samt helger, så jag undrar om någon har några tips på nattningsrutiner? Ingen av oss vet riktigt hur man gör....

Ni som läser för era barn vid läggning, vad läser ni? Och gör ni det i sängen eller har ni bebisen i knät? Läser ni när barnet ska sova, eller någon timme innan? Låter ni barnet krångla i sängen, eller tar ni upp/lägger rätt när det krånglar? Vi är som sagt HELT lost nu när hon börjat sova som ett större barn, hehe.

Svar på tråden septemberbarn 2014