Inlägg från: septemberfjorton |Visa alla inlägg
  • septemberfjorton

septemberbarn 2014

Hjälp! Vi fick en bilbarnstol av mina föräldrar i julklapp, en britax köpt i november. Idag skulle den invigas och jag insåg att det bara är ett trepunktsbälte, och inte fempunkts, som jag var noga med att ha till babyskyddet. Är detta säkert nog eller borde vi byta till en stol med fempunktsbälte(vore så himla jobbigt att tacka nej till en rätt dyr present osv)?

Hon verkar sitta väldigt bra, men remmarna ovanför axlarna är lite för långt ner på lägsta nivån och alldeles för långt upp på högsta.. Detta gör mig också nojig nu.. Min oro för den lilla dyrgripen har verkligen nått svindlande höjder den sista tiden, hehe.

• septemberfjorton

Tack för alla svar, det var min pappa som satt henne fel! Jag var iväg på ett möte och fick bara en bild. Förstår inte hur han lyckades men skönt ändå, och det verkar ju som det inte görs något annat än fempunktsbälte numer.

OBS, han körde inte iväg med henne utan provade bara :)

• septemberfjorton

Ni som gör barnmat själva, hur ser fördelningen mellan kolhydrater/protein/mineraler ut i en måltid? Jag har så svårt att veta om det blir bra sammansatt eller ej, och burkarna man kan köpa innehåller ju många gånger bara typ potatis och majs?

Replica: jag gjorde små kikärtsbullar till Ingrid idag som var mycket poppis! Mixade smör, vatten och kikärtor

• septemberfjorton

Hann inte skriva klart! Smör, liiite vatten och så kikärtor, som sagt. Rullade till bollar som hon glatt stoppade in i munnen.

Vi började med blw, och ville egentligen inte prova annat, men pga en massa omständigheter har vi nu börjat mixa prick allt. Hon äter dock ofta själv med sked.

• septemberfjorton

Äntligen äter Ingrid mat i större mängd. Helst puré, men även bitar går bra ibland. Idag fick hon mixad jordärtskocka med havregrädde och det gick verkligen hem. Gnaga på broccoli är fortfarande favoriten(jag är dock livrädd att hon ska få i sig en för stor bit osv).

Angående semester så ska vi nog stanna hemma i sommar, bortsett från någon vecka i lägenheten i Göteborg innan den säljs. I september däremot åker vi till London. Vi kommer bo på det vandrarhem jag brukar bo på när jag är där, så det ska bli spännande. Flera personer har ifrågasatt vårat val att bo på vandrarhem men jag tycker det är lugnt, fräscht och bra läge, så att betala tre gånger summan för att bo på ett hotell vi inte varit på känns dumt. Vi tänkte skippa vagn och hyra en sulky som vi hämtar på flygplatsen istället också, det verkar himla smidigt. Jag är dock livrädd för flygresan..

• septemberfjorton

Det verkar visst som vi har en nattsuddare här hemma, hehe! Har dock inga problem med det, det vore dock skönt om hon kunde sova oavbrutet en hel natt.

mirakelmamma skrev 2015-04-07 22:19:14 följande:

Min lilla blev 6 månader i söndags, hon äter lite matpure till lunch och gröt med fruktpure vid sju tiden på kvällen. Den senaste veckan har hon börjat sova lite bättre på nätterna. Hoppas bara att det håller i sig. Hon har ammat sig till sömns, jag har kunnat lägga henne i spjälsängen och sen har hon sovit där till någon gång runt fem på morgonen. Skönt att få sova själv i sängen och flera timmar i sträck.

En liten fråga, tappar nu också enormt mycket hår? Jag tappar massor! Visst jag har ganska mycket hår men det bara dräller av mig. Hur är det för er?

Jag tappar fruktansvärda mängder hår sedan ungefär två månader. Min mamma tappade även hon mycket hår när jag och mina syskon var runt halvåret.
  • septemberfjorton
    Svansjön skrev 2015-04-19 13:57:30 följande:

Jag och min man har pratat om femminutersmetoden. Dock har vi inte känt att vi behövt det så värst mycket, då sonen somnar snabbt i vår famn och så är det bara att lägga honom. Problemet är att han vaknar på nätterna massvis med gånger och somnar inte om själv.

Denna vecka som gått har vi tagit bort mat på natten (ersättning). I förrgår så ville han inte komma till ro i min famn, så efter en halvtimme gick jag och la honom i sin spjälsäng sa godnatt och pussa honom. Gick därefter ut och stängde dörren. Vi har kameravakt, så då såg jag att han låg och jollra, pilla med nappen och kikade runt. Efter 10 minuter somna han utan att skrika eller gråta. Den natten sov han från 21:00-07:20. Igår så var det samma sak, han ville inte komma till ro i famnen. Så min man la honom i sängen och gick ut. På kameran lekta han med nappen och en nalle. Efter 5 min sov han utan skrik eller gråt. Han skrek två gånger inatt, så jag gav honom nappen och jan somna direkt för att sen vakna 07:00.

Tycker han har sovit bättre sista två nätterna, vilket är skönt för oss alla. Hoppas bara detta håller i sig.

Här hemma händer det att vi måste lämna dottern ensam i sängen när hon ska somna in, annars skriker och gråter hon så fort hon ser oss :) oftast ligger hon dock i stora sängen eftersom hon inte gillar att vakna upp ensam.

Jag(vi) skulle ALDRIG använda oss av någon metod, särskilt inte en som lär bebisen att ingen kommer och tröstar när hon gråter och skriker. Är hon ledsen/orolig/rädd/arg och lugnar sig i famnen utgår jag ifrån att det är närhet hon vill ha och behöver. Under inga omständigheter kommer jag vägra mitt barn närhet när hon gråter.

Detta är förstås bara min åsikt och hade inte min sambo kunnat sova med dottern på natten så mycket som han gör så kanske det varit annorlunda, men jag hoppas och tror att vi hade löst det utan att gå emot våra naturliga instinkter att trösta.
  • septemberfjorton

Ingrid är även hon inne i en separationsfas nu. Som tur är har mina föräldrar träffat henne nästan varje dag både hos dem och oss, och hon är väldigt trygg med dem. Detta ät särskilt skönt för mig då jag fick problem med handleden två månader efter hon föddes(de quervains syndrom). Ska förresten opereras nu på måndag och tråkigt nog kan inte sambon och mormor vabba(de ville ta varannan vecka) då hon inte är åtta månader utan vi måste använda föräldradagar. Så trött på försäkringskassan. Hursomhelst är det skönt att hon har flera anknytningspersoner än mig och sambon, skulle aldrig falla mig in att lämna henne hos någon annan.

Hon äter bra nu också, ända sedan vi började med industrigröt. Vi undviker istället vitt mjöl i maten och drar ner på frukten, då gröten till större del består av mjöl och banan/äpple. Såg att någon gav sitt barn ruccola? Är det okej nu? Minns att det inte rekommenderades till barn under ett förut.

• septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2015-04-21 17:00:51 följande:

Sitter era barn än? Min dotter är 7 månader och en vecka och sitter ok, men tippar ganska ofta bakåt eller åt sidan. Hon har inte riktigt fattat än. Kräla/åla gör hon absolut inte, vill helst inte ligga på mage alls så jag vet inte hur det blir med det.

Ingrid sitter sedan ungefär en månad tillbaka, men det händer att hon välter om hon leker väldigt mycket och vevar med armar och ben. Hon slänger sig fram på mage och försöker krypa, men kommer inte framåt än. Hon kan stå med stöd, villet hon verkar föredra. Däremot har hon inte vänt sig från mage till rygg och tvärtom mer än kanske sju, åtta gånger sedan hon föddes. När läkaren frågade om hon kunde resa sig till sittande själv vid 6,5 månader trodde jag han skämtade.
Svar på tråden septemberbarn 2014