Emmask skrev 2015-02-04 09:36:30 följande:
Förlåt om jag frågat om något ni redan behandlat, säg till i så fall.
Hur många gånger om dygnet ammar ni era barn, ni som helammar? Enligt min app, där jag skriver in allt, äter hon i snitt 7 gånger per dygn och sover i snitt 13 h och 40 minuter per dygn.
Pratade med BVC för några veckor sedan. Jag hade då försökt minska amningen eftersom jag upptäckt att hon behöver äta mer sällan än jag fått för vana. Men just när jag drog ner på amningen började hon sova sämre, så BVC tyckte att jag skulle öka den igen och se om nätterna blev bättre. Det blev de inte.
Överväger nu att dra ner på nåt mål om dagen igen. Kanske har jag gett henne mat oftare än hon behöver, vilket kanske är onödigt. Kanske missar jag något annat behov? Hennes vikt tyder också på att hon på inget vis är undernärd, 7,8 kg vid 4,5 månades ålder. (Obs att jag inte är orolig för hennes hull, hon är ju ett spädbarn.)
Ingrid ammar nog ganska exakt som du beskriver. Har inte tänkt så mycket på det, mer än att jag hoppas det blir mer sällan när hon får mer mat. Det jag dock märkt är att när sambon tar henne och ger flaska på natten, kan han komma undan med en matning på tio timmar ibland. Det kan även funka att stoppa in nappen och nynna lite, säger han.