• Kroken

septemberbarn 2014

replica skrev 2015-03-19 22:08:09 följande:

På tal om bilstolar; vilken stol skulle ni ha valt o varför?

? Britax Max-Way

? Maxi-Cosi Mobi

Ska monteras i en Volvo V70-03, antingen bakom föraren eller i mitten bak..

Vi var helt inne på en Max-Way innan, men blev lite sugna på en MCM när vi var på Babyproffsen och spanade häromdagen..

Åk till butiken och prova montera de olika stolarna i bilen. Då ser ni hur de passar och hur bebisen sitter i stolarna. Men V70 är liten invändigt så av de stolarna skulle jag välja max way. Kolla även Hi-Way som tar mindre plats men som är nästan likvärdig Max way i storlek.

Finns två bloggar som handlar om bilstolar som är mycket bra.

bloggen.fi/bilstolslotsen/

bilbarnztolar.se
  • Kroken
    Svansjön skrev 2015-03-20 16:04:43 följande:

Om du ska ta en Maxi cosi ska du välja XP. Den kan barnet ha ca 1 år längre.

Fördelen med XP är att du enkelt kan luta den under färd. Med Max way måste du ha en kil när du installerar stolen. Är inte säker, men tror kilen får användas till 13 kg bara. (Osäker på det sista)

Kilen är till för bilar med skålade säten, för att få bättre stabilitet i bilstolen. Eller för att få mer lutning på stolen om man tycker det behövs. Men kilen är absolut inte ett måste på max way. Den brukar oftare användas till hi-way för lutning.
  • Kroken
    replica skrev 2015-03-20 20:09:13 följande:

Grejen är att den enda butiken i stan som säljer stolar inte var direkt villiga att prova dem i vår bil när vi var där häromdagen.. Utan de sa bara att "båda funkar i V70, absolut!".. Lilleman fick bara provsitta i butiken.. Enda anledningen till varför vi blev sugna på en Maxi-Cosi var att den går att luta under färd..

Tack för länkarna, ska in och kika där! :)

Men va? Vilken otrevlig affär! Synd att det är den enda butiken i er stad. Vi har ungefär lika här. Den enda butiken finns i grannstaden och den personalen är väl sådär. Verkar inte ha riktig koll. Sen har vi Bilia i vår stad som säljer lite bilbarnstolar. Men de vet inte ens vilken stol som är för vilken ålder eller vad de heter. Kan ju tycka att man ska ha lite koll på vad det är man säljer.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-03-23 22:41:56 följande:

sonen har fått sin första tand.

Kul Här kom båda framtänderna nere på samma gång för ungefär en vecka sen. Det gör lite ondare nu när hon pressar ihop käkarna kring min bröstvårta när hon ammar
  • Kroken

Det är en liten tröst att läsa att fler har det jobbigt med sömnen just nu. Vår lilla tjej har ju varit rätt knölig med nattsömnen hela tiden. Men i perioder har det varit hyfsat bra. Just nu är nätterna inte så jätteroligt. Vaknar många gånger och vill upp tidigt på morgonen. När hon somnat för natten kan jag inte lägga ner henne heller för då vaknar hon. Hon vill bara sova nära mig. På dagen sover hon oftast på mig. För där sover hon. Lägger jag henne i vagnen inne sover hon kanske en timme om man har tur. Att lägga henne i sängen är bara att glömma. Och hon som sov så bra ute förut sover max en timme där med nu. Hoppas det vänder snart.

• Kroken

Är era barn mammiga? Eller kanske pappiga? Här är det mammigt! Pappa går bra han med så länge hon är pigg och glad. När hon blir trött och kinkig så är det jag som gäller.

Är era barn "blyga"? Vet inte om jag kan kalla det så men min lilla är inte alls förtjust i att nån annan håller i henne. Eller ens rör henne. Tar nån i hennes hand drar hon den till sig precis som att "jag har inte sagt att du får röra mig". Hon stirrar ut människor totalt, även mormor, farmor och farfar. På 6-månaders kontrollen sa läkaren att hon hade en stor integritet och det stämmer nog.

• Kroken

Idag blir vår lilla tjej 7 månader. Galet vad fort tiden går! Tyvärr åkte hon på feber igår så hon är inte sig själv riktigt. Natten var jobbig, jag sov nog bara 3-4 timmar.

Mat äter hon ingen alls än. Bitar går dock bättre än mos så vi har testat kokta morotsstavar, gnaga på hel banan, majskrokar och ägg. Sen får hon smaka lite smått av oss när vi äter. Kan vara lite potatis, gurka osv. Tänkte testa grötpinnar och se om det går hem eftersom hon ratar gröten i dess nuvarande form.

• Kroken
    Bebislängt skrev 2015-03-29 10:54:57 följande:

Hur länge innan man såg själva tänderna märkte man på era bebisar att det var nåt på g? Det känns verkligen som att det är tänder på g här men det varken syns eller känns nåt efter typ tre dagar.

Här märke vi flera veckor innan att det var nåt på gång. Hon gnagde på sina fingrar och leksaker och tuggade på snuttefilten. Ungefär en vecka innan tänderna kom fram började hon sova väldigt dåligt. Hon tuggar fortfarande frenetiskt på snuttefilten och gnager på saker, tänderna är uppe till lite mer än hälften skulle jag tro.
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2015-03-29 12:22:51 följande:

Sover hon bättre nu?

Ja det blev lite bättre bara tänderna kom fram. Det var nog när de skulle genom tandköttet som det var värst. Hon har dock fortfarande väldigt svårt att få ro innan hon somnar, vill tugga på snuttefilt eller min tröja och så gråter hon.
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2015-04-06 07:13:21 följande:

Hoppas alla haft en trevlig påsk. Min dotter har nu under påsken börjat sova hela nätter utan att äta! Så himla skönt. Hon vaknar och är lite orolig men somnar snabbt om bara man håller henne i handen. Hoppas att det fortsätter.

Har funderingar kring bilbarnstolen vi köpte. Jag tycker att vår stol (Britax Maxway) känns lite stor till dottern, som att huvudet inte riktigt når upp till nackstödet trots att det (nackstödet alltså) är sänkt till lägsta nivån. Toppen av huvudet får stöd, men inte hela. Babyskyddet passar än, men har lovat min syster som ska ha barn i maj att hon ska få det så det vore bra att byta snart. 

Ni som bytt till en bilbarnstol, hur långa var era barn när ni gjorde det? Min dotter var 66 cm på 6-månaderskontrollen och nu har det gått ytterligare två veckor.

Vi bytte bilstol strax efter att dottern blev 6 månader och då var hon 67 cm. Sen är det ju lite individuellt om de har lång eller kort rygg. Vi har en axkid minikid och det är lite samma för där som det är för er. Och när dottern provsatt maxway så var det samma där. Huvudet är inte helt uppe i nackstödet, men det ger ändå stöd. Enligt personalen på babyproffsen och NTF så är det viktiga att bältet hamnar rätt bakom axlarna. Så när nackstödet är sänkt till det lägsta så ska bältena vara i höjd med axlarna. Inte lägre eller högre än axlarna. Nån centimeter högre går bra men absolut inte mer. Nu när vi använt bilstolen några veckor så är vi mer än nöjda, och nackstödet fungerar bra
Svar på tråden septemberbarn 2014