linnéa001 skrev 2015-04-06 07:13:21 följande:
Hoppas alla haft en trevlig påsk. Min dotter har nu under påsken börjat sova hela nätter utan att äta! Så himla skönt. Hon vaknar och är lite orolig men somnar snabbt om bara man håller henne i handen. Hoppas att det fortsätter.
Har funderingar kring bilbarnstolen vi köpte. Jag tycker att vår stol (Britax Maxway) känns lite stor till dottern, som att huvudet inte riktigt når upp till nackstödet trots att det (nackstödet alltså) är sänkt till lägsta nivån. Toppen av huvudet får stöd, men inte hela. Babyskyddet passar än, men har lovat min syster som ska ha barn i maj att hon ska få det så det vore bra att byta snart.
Ni som bytt till en bilbarnstol, hur långa var era barn när ni gjorde det? Min dotter var 66 cm på 6-månaderskontrollen och nu har det gått ytterligare två veckor.
Vi bytte bilstol strax efter att dottern blev 6 månader och då var hon 67 cm. Sen är det ju lite individuellt om de har lång eller kort rygg. Vi har en axkid minikid och det är lite samma för där som det är för er. Och när dottern provsatt maxway så var det samma där. Huvudet är inte helt uppe i nackstödet, men det ger ändå stöd. Enligt personalen på babyproffsen och NTF så är det viktiga att bältet hamnar rätt bakom axlarna. Så när nackstödet är sänkt till det lägsta så ska bältena vara i höjd med axlarna. Inte lägre eller högre än axlarna. Nån centimeter högre går bra men absolut inte mer. Nu när vi använt bilstolen några veckor så är vi mer än nöjda, och nackstödet fungerar bra