• Kroken

septemberbarn 2014

replica skrev 2015-04-24 23:40:58 följande:

Har inte skrivit på ett tag, mest bara varit inne och läst mellan varven

William tar sig ingenstans när han ligger ner, blir bara arg och skriker sig blå efter en stund. Har vänt sig från mage-rygg tidigare, men det var ett tag sedan nu.. Har vid två tillfällen snurrat ett kvarts varv när han har legat på mage. Sitter dock relativt stadigt (for dock i backen idag och slog huvudet i parketten när mamma tittade bort en sekund) och har precis lärt sig att klappa händerna.

Pratar en del; mamama, dadada och gagaga. Men mest är det skrik,grr-ljud och smackande som gäller.

Ammas fortfarande till typ 95% då vi kör BLW, åter dock några teskedar gröt om mornarna - favoriten just nu är skrädmjölsgröt, med järnrike i, en klick smör och äppelmos till.

Är idag 7mån och 1 vecka gammal. Senaste besöket på BVC var han 68,5cm lång och vägde 8685g.

Kändes som en milstolpe idag när vi bytte babyskyddet till bilstol 2. Ingen liten bebis vi har längre!

Vilken goding Så skönt med vår nu!
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2015-04-26 09:04:27 följande:

Vår bebis har börjat vakna 04.30 på mornarna. Och det är mest bara gnäll hela hela tiden. Trodde att det skulle bli bättre nu när han lärt sig krypa men det har det verkligen inte. Han är bara nöjd när man bär honom så det hade ju varit himla praktiskt om han ville sitta i selen.

Förstår ju att det är seperationsfasen som börjat (lite väl tidigt?) men alltså fy sjutton vad jobbigt det kommer bli. Jag är ständig huvudvärk efter en vecka och så här kommer det väl vara i ett par månader antar jag.

Märker ni av separationsångest nåt?

Separationsfasen inträder någon gång mellan 7 och 9 månader. Ungefär. Sen finns det både 6-månaders och 11 månaders som går in i fasen så det är individuellt.

Min bebis kom in i separationsfasen runt 7 månader, men det tog några veckor innan jag fattade det. Det är skitjobbigt rent ut sagt att alltid ha en beis klistrad på sig! Men man står ut, vad ska man gör liksom? det sägs att den går över fortare om barnet får mycket närhet så jag hoppas den ger sig fort för hon är ju på mig hela tiden. Hon sover dåligt på både dagen och natten. 30 min på dagen om hon inte får sova i famnen. På natten vaknar hon med. 1-1,5 timmes mellanrum för att kolla så jag är där. När hon somnat för natten går det inte att lägga henne i sängen för då vaknar hon efter en liten stund. Så hon får sova kvar i min famn i soffan tills jag går och lägger mig.
  • Kroken
    Emmask skrev 2015-04-28 09:13:28 följande:

Jag tycker att allt är så mycket roligare nu än i början! Första månaderna nästan enbart slitiga för mig/oss.

Nu till en fråga. Min sjumånaders har sovit helt ok sedan vi för en månad sedan flyttade ut henne till gett rum. Alla sov bättre. Sedan en-två veckor kan vi söva om utan mat, men ofta ger vi ett mål vid 05. Sedan 3-5 dagar vaknar hon kanske 10 gånger på 11 h. Oftast har hon tappat nappen och ligger på rygg, när vi kommer in, vaken (sover vanligtvis på mage). Söver om med napp och lite domp. Napp är en ny företeelse i hennes liv och jag börjat ångra att vi introducerade den...

Är det separation? Fas? Nappen? Vad kan vi göra? Tappar era nappen hela nätterna? Borde vi börja ge mat igen? Börja ge ett mål innan vi lägger oss? Hon har ju visat att hon lätt klarar 10 h utan mat så det borde inte sitta i det...

Några råd?

Jag skulle tippa på att det är början av spearationsfasen. Sömnen brukar vara det som man först märker det på. Bebisen vaknar ofta och vill kolla så att föräldern är kvar. Finns inte så mycket att göra än att härda ut och göra som barnet vill. Att t.ex. börja få bebisen att somna själv etc. är väldigt illa vid separationsfasen. Bebisen behöver föräldrarna och mycket närhet. Fasen går över fortare sägs det om man ger bebisen det som den begär.
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2015-04-29 05:25:23 följande:

Min dotter vaknar tidigare och tidigare! 4:50 i morse och det är lite väl tidigt. 5:30 kunde jag leva med men före 5, nej! Hon vaknar inte för att hon är hungrig, hon har nämligen inte fått mat än och är nöjd. Hon somnar ungefär samma tid varje kväll, mellan 19:45 och 20:15.

Jag tror att hon vaknar för att det är ljust. Det är nämligen ganska ljust i vårt sovrum då vi bara har persienner, men killen tror mig inte. "Hon är en bebis och vet inte att det är morgon". Ja, hon är en bebis men hon är också ett däggdjur, "programmerad" för att vara vaken när det är ljust. Kan tillägga att hon har lite svårt att komma till ro på kvällarna vilket jag också tror är p.g.a. att det är så ljust. Nåja, jag fick igenom att hänga upp mörka gardiner så vi får väl se om det blir bättre imorgon. Trodde väl aldrig att jag skulle dricka te och äta sockerkaka före halv sex på morgonen men det gör jag just nu. Dottern sitter i sin tripp trapp och övar på att stoppa in nappen i munnen. Det går framåt.

Jag tror som dig Alla barn är olika. Men med erfarenhet av mina fyra barn så har det varit ljuset som är orsaken till tidig morgon och svårare att somna på kvällen.
  • Kroken

Här hos oss är det varannan månad på BVC från 6 månaders ålder. Vi var där nu vid 8 månader och nästa blir vid 10 månader då det är läkarkontroll.

Nu när vi var på BVC förra veckan så har Tilde dalat lite på kurvan. Hon går fortfarande upp bra men har hoppat ner en kurva. Men med tanke på att hon fortfarande helammas så är det ingen fara. Hon chockade oss i helgen med att drick en hel deciliter välling på lördagskvällen och äta en deciliter gröt på söndagen. Men det var tydligen ytterst tillfälligt för igår ville hon inte öppna munnen igen.

Tilde sover 2-3 ggr per dag. Det brukar bli 30 min på förmiddagen, 30 min runt lunch och 1-2 timmar på eftermiddagen. Allt beror på när hon vaknar på morgonen.

• Kroken
    linnéa001 skrev 2015-05-05 21:50:28 följande:

Min dotter sov också tre gånger idag istället för fyra, men det berodde på att hon sov till kvart i sju i stället för till halv fem. Så skönt! Jag köpte mörkläggningsgardiner igår och satte upp så det var mörkt på morgonen. Vet inte om det berodde på det men i alla fall så sov hon ju två timmar mer än vanligt. Hoppas att det håller i sig.

Vet inte hur jag ska få min dotter att åla/krypa. Lägger man henne på mage så blir hon mest arg. Hon rör benen som man ska men armarna lägger hon rakt nedåt mot kroppen så hon liksom ligger och gungar på sin lilla tjocka mage. Efter en kort stund så lägger hon ner ansiktet i golvet och bara skriker. Vet inte hur viktigt det är att lära sig krypa. Har läst någonstans (men minns inte var) att barn som inte kryper kan få problem med grovmotoriken. Jag vet inte om det är sant men det stämmer i alla fall på min syster. Därför är jag lite orolig för min dotter.

Ta det lugnt! Hon är ju inte så gammal än, det kommer. Och kryper hon inte, eller ålar, så kanske hon hasar sig fram på rumpan istället. Alla hittar sin lösning Min äldsta satt still på rumpan tills hon var 11 månader. Sen började hon hasa/hoppa sig fram på rumpan. Hon är den som har haft bäst grovmotorik av mina tre äldsta. De andra två kröp "enligt regelboken".
  • Kroken
    misa85 skrev 2015-05-06 06:31:57 följande:

Vi får fortfarande ca var 3-4 vecka på BVC då hon inte riktigt går upp som hon ska. Vikten är ok men längden har i princip stått stilla.

Vid 8 månader vägde hon 7,9 och var 65 cm.

Hon äter:

06:00 ammar/snuttar lite.

08:00 gröt

11-11:30 1/2 burk mat

13:30 lite frukt och leverpastejsstavar eller lite macka. Alt bröstmjölk i flaska

16:00 1/2 burk mat

18:30 gröt

19:00 ammar/snuttar

Har precis slutat amma hela nätterna så lagt till en portion gröt på kvällen plus om hon vaknar får hon ersättning av mannen. Jag fick noll sömn i 8 månader och min kropp pallade inte mer att hon låg och snuttade heeeeela natten. Känns skönt att fått bort amningen på natten. Jag jobbar på dagarna annars hade jag kunnat fortsätta amma på dagen nån gång men hon är nöjd som det är nu, och jag med :)

Jag har inte heller fått någon sömn att tala om under dessa åtta månader. Skulle vilja ta bort amningen på nätterna men min lilla äter ju ingen mat! Får hoppas det släpper snart och hon börjar äta för jag behöver få sova!! Som det är nu vaknar hon med 1-2 timmars mellanrum och vill äta. Har jag tur kan jag få sova tre timmar i sträck men det är ytterst sällan.
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2015-05-06 09:36:24 följande:

Min bebis sover bara två ggr om dagen. Om vi är ute och går sover han 1,5 timme vid 10.00 och 1,5 timme vid 14.00. Men eftersom jag inte orkar släpa runt på vagnen fyra timmar per dag ställer jag nu ut honom på balkongen på förmiddagen men då sover han bara en halvtimme men vägrar ändå sova en tredje gång på eftermiddagen så är konstant övertrött känns det som.

Jag får väl släpa runt på vagnen istället. Men känner verkligen behov av att sitta och ta det lugnt åtminstone en halvtimme per dag. Är ju ensam med bebisen mellan halv åtta och halv sju så det är långa dagar.

Just det där att få sitta ner i lugn och ro iallafall i en halvtimme känner jag också är ett måste.

I perioder är jag ensam från morgon till sen kväll/natt med barnen. Att alltid ha bebisen "på" mig är rätt krävande, hur mycket jag än älskar henne! Jag försöker lägga ner henne i vagnen när hon somnat för att kunna få den där halvtimmen för mig själv. På eftermiddagen får hon dock sova klart i min famn för där sover hon 1-2 timmar och är mycket gladare då, vilket blir trevligare för alla
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2015-05-06 12:53:35 följande:

Oj, stackars er som inte ens kan sova när den lilla sover och som har så jobbiga nätter. Känns verkligen fel av mig att klaga över att min tjej vaknar tidigt när hon ändå somnar vid 20 och sover hela nätterna. Jag tror dock att min dotter skulle må bättre av att sova lite längre stunder och inte bara 30 minuter åt gången, men det funkar inte tyvärr.

Funkar det inte med flaska? Då kan ju pappan ta någon natt i alla fall så att du får sova.

Hon tar inte flaska tyvärr. Det fungerar hyfsat med flaska när hon ska dricka vatten, då tuttar hon längst ut på flaskan. Men suger hon tag i den får hon kväljningar.
  • Kroken
    Svansjön skrev 2015-05-11 22:30:53 följande:

Vad väger era 8 månaders? Min son väger 6,950 och är 71 lång. Alla tycker han är nätt och nu måste vi lägga till massa olja och smör i maten. Känns inte rätt tycker jag. Han mår ju bra och är alltid glad. Hade ni lagt tillber tesked varje måltid om BVC sagt det?

Svansjön skrev 2015-05-11 22:31:32 följande:

Oj förlåt han väger 7,695. Vet inte vad jag drömde om ??

Min dotter vägde på 8-mån kollen 8,9 kg och var 70 cm lång. Hon har hoppat ner en kurva men det är inget konstigt eftersom hon inte äter nån vanlig mat alls nästan. Har din son legat på samma kurva hela tiden? Han kanske rent av är byggd så bara.

Tillsätter du nåt fett alls i hans mat? Gör du egen eller är det burkmat? Vid egen mat så ska man ju tillsätta extra fett eftersom bevisen behöver det. Behövs däremot inte vid burkmat.

Jag tror du känner din son bäst och ser hur han mår. Jag kanske hade tillsatt ytterligare fett vid nån måltid per dag men inte vid varje. Min äldsta dotter var ett smalt barn från start så att säga. Det var lite "tjat" om hennes vikt men hon var helt enkelt byggd så. Hon mådde bra och utvecklades som hon skulle.
Svar på tråden septemberbarn 2014