Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Jag går också ut med vagnen såklart men han sover alltid bara en halvtimme åt gången och ungefär 1,5-2 timmar sammanlagt på dagen så det är ju rätt mycket tid han måste sysselsättas. :)

• Bebislängt
    Emmask skrev 2015-02-04 09:38:45 följande:

Möjligtvis ammar jag någon fler gång på natten, jag registrerar dem inte alltid eftersom jag inte minns. Så 7-9 gånger per dygn är nog mer rättvisande.

Vi ger ju bara flaska men har samma problem. Han fick mat 9-12 ggr per dygn. Nu har vi lyckats komma ner till 7-9. Men tror att det har varit vårt fel, samtidigt så kräks han så mycket när han får äta mycket i mängd och mer sällan, vilket är vårt problem. Längtar tills det blir mer fast föda :)
  • Bebislängt
    Dasha skrev 2015-02-08 21:08:05 följande:

vågar ni köpa vinteroverall inför nästa vinter nu? såg att reima har jätterabatter, det är ju skönt att betala 500 istället för 1100. men tänk om jag köper 74 och den blir för liten eller för stor? nej, vågar nog inte....Obestämd

Vi har köpt en! Fast en annan. Tänker att om han inte kan ha den kan man ju alltid sälja den till typ samma pris man köpte den eftersom den ändå är oanvänd :)
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-02-11 22:33:22 följande:
    Tack så mycket! Idag mår jag bra, men igår levde jag på banan och dotterns havregröt från 4 månader. Tror inte det var magsjuka utan en liten släng av matförgiftning. Varken killen eller dottern blev sjuk.

Nu sitter jag och kollar på förskolor. Känns hopplöst svårt att välja och lite konstigt att göra det redan nu. Vem vet om vi ens kommer att bo kvar i denna stadsdel om ett år.
    Det där med förskola känner jag också är ett problem. Vi letar nytt boende eftersom vi bor i en etta och vi kommer troligtvis inte hitta nåt i Stockholms innerstad så vi har ju ingen aning om var vi hamnar.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-02-12 10:11:32 följande:
    Vi bor också i innerstan, på Söder. Vi har en tvåa som väl är, men ska köpa en trea någon gång. Jag funderar på hur långa köerna är egentligen, om det är viktigt att ställa barnet i kö redan nu eller om man utan större problem kan få plats på sitt första- eller andrahandsval även om barnet "bara" stått i kö från åtta månader t.ex. Väntar man dessutom till augusti 2016 är det kanske inga större svårigheter med att få plats, men jag hittar ingen information om detta på Stockholms stads hemsida.
    Vad jag har fattat det som är det jättesvårt att få plats. Men man har ju platsgaranti så någonstans hamnar ju barnet.

Här kan man ställa barnet i kö från 6 månader och de rekommenderar ju att man gör det. Men jag känner ju lite att jag verkligen inte hoppas att vi bor kvar här då. Vi har dessutom en hyresrätt som vi vill byta så vi kan ju liksom inte veta var vi hamnar. Får vi tag på en trea som vill byta spelar det ingen roll om den ligger i Bromma eller Hägersten liksom. Och vi lär ju inte hitta nåt inom 1,5 månad heller...
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-02-12 11:52:17 följande:
    Jo platsgaranti är det, men man ju få plats var som helst då. Det är väl ganska självklart att man vill ha i närheten av hemmet. Tänk om vi skulle få plats på Kungsholmen t.ex, snacka om opraktiskt. Kanske skulle man ställa dottern i kö till några privata också där man inte använder kommunala förskolekön. Bara för säkerhets skull.

Som tur är så har vi inte mycket lån kvar på denna lägenhet så säljer vi den behöver vi inte låna mycket för att kunna köpa en trea. Vi kan nog stanna kvar på Söder så som killen vill (jag bryr mig inte så mycket, gillar förorten) även om treorna är snordyra. Att hitta en större hyresrätt inom 1,5 månad låter ganska omöjligt tyvärr. Jag har vänner som bor i de ganska nya husen vid Telefonplan, jättefina hyresrätter. Kanske något att kolla på.
    Dasha skrev 2015-02-12 09:31:56 följande:

hur gör ni i stockholm?

i gbg får man inte ens ansöka till förskolan förran barnet ät 1 år.

jag började kolla runt ett par månader innan vi skulle ansöka, och det räckte.

Ansöka får man nog inte göra förrän vid ett år i Stockholm heller, men man kan ställa barnet i kö från sex månader. Bebeislängt skriver att det är svårt att få plats så vi ska nog satsa på att ställa dottern i kö vid sex månader.

När jag pratade med Stockholm stad sa dom att man garanteras plats på dagis i närheten av där man bor.

Vi försöker alltså byta vår, vi får se hur det går. En 2:a skulle ju funka ett tag också :)
  • Bebislängt

Har hört att bebisar inte ska äta majskrokar, någon som vet vad det beror på? Är det för att de inte ska fylla ut magen med sånt som inte ger så mycket näring kanske?

Min bebis fick smaka idag när vi var bortbjudna och älskade det, plus höll sig sysselsatt medan jag drack kaffe hehe. Så vill ju gärna fortsätta ge :D

• Bebislängt

Min bebis vänder sig bara från rygg till mage och håller sen på och stånkar och vrålar tills man vänder tillbaka honom och vips så ligger han på mage igen. Han vill väl helst börja ta sig framåt och har börjat dra in benen under sig men än kommer han tack och lov ingenstans. Han kan inte heller sitta, sitter dåligt med stöd också tycker jag, men han är ju bara fem månader och vi har inte bråttom :)

Vi ger honom ganska mycket mat. Både köper och gör själv. Eftersom han har kräkits så mycket och inte gått upp riktigt i vikt som han skulle fick vi rådet att skynda på introduktionen av mat om möjligt. Och han älskar mat och får oftast behålla den så vi kör på och så får han ersättning när han ska sova och om han vaknar på natten.

En grej han har börjat med nu är att ibland skrika ungefär efter att ha sovit en timme på kvällen. Ibland hinner jag inte ens fram innan han har slutat och ibland snyftar han och är ledsen så man får plocka upp honom. Känns som mardrömmar eller så :(

En annan sak som har börjat med är att tokgråta om han inte ser mig. Jag tror bestämt att vår första fas med separationsångest har börjat.

Roligt att se hur de har blivit så människor med små egenheter tycker jag :)

• Bebislängt
    replica skrev 2015-02-22 01:07:45 följande:

"Skönt" att höra att det finns andra bebisar som inte är så snabba på allting...! Lillfisen ligger lååångt efter de andra i föräldragruppen.. Där de både sitter själva, ålar, rullar runt osv. så man blir lite nojig Tyst

Hans mage verkar vara på bättringsvägen nu.. Har "bara" bytt 5 bajsblöjor idag och de är inte lika vattniga och gröna längre.. Tänkte börja introducera lite gluten när magen är OK igen via lite rån och vitt bröd Glad I annat fall så avvaktar vi med maten.. Är väldigt nyfiken på att prova på BLW och då bör de ändå vara över 6 månader så vi har ingen brådska Glad

Angående majskrokar så finns risken att de samlas och blir som klister i gommen vilket gör att bebisen kan kvävas.. Vår BVC sköterska berättade om en bebis som hade råkat ut för det..Läskigt!

Här är ett kort på lillfisen från idag, orkar sitta lite längre stunder i stolen nuSolig

"Practise makes perfect"
    Min bebis var efter alla andra när vi var på föräldragrupp i januari men i februari hade han kommit ikapp och gått förbi de andra. Nästa gång är han kanske efter igen. De utvecklas ju så olika :)
Svar på tråden septemberbarn 2014