• replica

septemberbarn 2014

Nu är vi inne på tredje dygnet då lilleman enbart har ätit från brösten, tjohej!
    Tidigare fick han bm via kopp då hans tag var alldeles för litet, men det har blivit bättre i takt med att han har vuxit. Taget är långtifrån perfekt och han får fortfarande in för lite bröst emellanåt - men vi kämpar på!!

Han har även börjat bli stadigare och klarar av att hålla upp huvudet i ett par minuter åt gången nuSolig

På kvällarna är han jättesnuttig, men blir totalt vansinnig när det kommer mer mjölk efter att han har ätit sig mätt.. Har inte vågat testa napp än pga. amningen så kvällarna hos oss är lite upp och ner just nu.. Rynkar på näsan

"Practise makes perfect"
  • replica

Vi har inga rutiner alls just nu utan går efter lillens behov.. Han är nog inne i någon fast just nu då han är väldigt oregelbunden.. Sover mellan 15min-3h åt gången, och vill amma så fort han vaknar..

Har blivit väldigt lustig nattetid nu i helgen.. Är vaken mellan 22-04.00 ungefär där han är väldigt gnällig.. Varit dålig i magen några nätter nu så det har blivit många blöjbyten.. Fick totalt ca 30 minuters sömn fram till 04.30..Foten i munnen

Om dagarna är han jätteglad, pratar och småskrattar.. Men nätterna är riktigt jobbiga!

"Practise makes perfect"
  • replica
    Bebislängt skrev 2014-12-07 22:57:47 följande:
    Oj, det låter tufft. Det som är bra ned faser är ju att de går över. Hur många veckor är han?

Jag vill också förtydliga att jag absolut inte väcker bebisen för att han ska passa in i mina rutiner på något sätt utan han har liksom hittat sina sovrutiner på dagarna och jag hjälper honom följa dem genom att lägga honom i vagnen när jag ser att han börjar bli trött. :)

Nu har vi fått honom i säng redan kl22 flera kvällar i rad. Så skönt!
    Jaa, förhoppningsvis går det över.. Han blir 3 månader den 17:e, det brukar väl krångla runt den tiden om jag har hört/läst rätt..?

Inatt har vi fått mer sömn i alla fall, han fick sova på mig och då fick vi sova i 2½ timme i sträck!Skrattande Var vaken till 02.00, vaknade sen vid 4.30 och käkade.. Somnade om vid 5.00 (på mig) och sov sen till 7.30.. Riktigt skönt att få sova så pass länge åt gången!
    "Practise makes perfect"
  • replica
    linnéa001 skrev 2014-12-09 21:08:34 följande:

Igår la jag min flicka 20:45. På två minuter somnade hon och sov sedan till fyra. Jag vaknade halv fyra av bröst som var sprängfyllda och gjorde vansinnigt ont, var tvungen att gå upp och pumpa. Idag somnade hon redan vid halv nio. Får se hur länge hon sover innan hon måste äta.

Detta är ju jätteskönt, men vi har haft tre helvetiska eftermiddagar/kvällar. Hon har sovit väldigt lite på eftermiddagen. Vaknat av någon anledning trots att hon legat i vagnen när jag varit ute och gått. Sedan när vi kommit hem har hon vägrat bröstet och nappen. Efter ungefär 30 min trilskande har jag gett upp och gett henne ersättning på flaska som hon glupskt druckit upp. Hon har alltså varit hungrig, men inte velat ammas. Det har aldrig hänt förut. Hon låg i min famn och spände och vred sig som en mask. Övertrött? Utvecklingssprång? Hon blev 12 veckor i söndags. 

Hon är inte tuttförvirrad? Bebisar kan bli det när de båda ammas och får flaska/napp i och med att det är två olika tekniker som de använder då.. Alla bebisar klarar inte av att särskilja på dem..
    "Practise makes perfect"
  • replica
    linnéa001 skrev 2014-12-09 22:26:17 följande:
    Nej, det tror jag inte eftersom det är sällan hon får flaska och det bara har varit just dessa tre eftermiddagar. Senare på kvällen och natten var det inga problem alls. Dessutom har jag en sån där flaska från Calma som ska vara samma sugteknik som vid amning. Ska försöka ligga steget före imorgon och verkligen se till att hon får ordentligt med mat under eftermiddagen.

Kan nappen påverka amningen? I så fall borde väl var och varannan unge ha problem med det. Jag har aldrig upplevt att hon haft svårt med sugtekniken när hon ammas, det fungerade från dag ett (eller två då hon sov ett helt dygn då hon var nyfödd). Dessutom rekommenderade BVC napp då hon var så vansinnigt snuttig och jag grät varenda dag för att det enda jag kunde göra var att sitta med henne vid bröstet. 
    Ah, skönt att det inte verkar vara tuttförvirring! Det är säkert ett utvecklingssprång, brukar vara ett runt 12 veckor enligt min app.. Vår kille är också extra grinig nu, speciellt på kvällarna..

Vad jag har förstått så kan även napp påverka amningen, det är därför som den nya rekommendationen från Socialstyrelsen är så omdebatterad (WHO anser att man bör vänta med napp tills amningen är fullt etablerad, men även då kan den påverka).. (Står mycket bra om tuttförvirring här: sagogrynet.wordpress.com/2010/09/06/att-riskera-tuttforvirring/ Amningshjälpen brukar hänvisa dit)
    "Practise makes perfect"
  • replica

Usch, inatt upptäckte vid blodstrimmor i lillemans blöjor vid två tillfällenFörvånad Han hade lite problem med att bajsa igår kväll och var lite orolig inatt så nojiga mamma vågade inte somna utan låg vaken hela nattenFörvånad Tänkte direkt på allergi gentemot komjölkprotein, har två barn på jobbet som är extremt allergiska mot detta så är rätt insatt i vad det innebär..!

Vid 8.00 ringde jag och pratade med BVC, hon menade på att det kunde vara en av två anledningar - antingen allergi (Rynkar på näsan) eller så kunde det vara slemhinnor (?) som följde med ut om bebisen bajsade mycket.. Lillen bajsade betydligt mer igår än vanligt (7ggr jämfört med 2).. Och idag såg allt ut som vanligt igen! Så jag hoppas verkligen det bara var något tillfälligt, usch, var inte roligt att upptäcka blod i blöjan! Det ska liksom inte finnas där!!Tyst

"Practise makes perfect"
  • replica

Ääääääntligen accepterar han att ligga korta (!) stunder på magen innan han blir pissed off! Ca 2½ månad gammal på bilderna och på onsdag är det dags för första vaccinet; på sin 3 månaders dag till och med. Inte klokt vad tiden flyger iväg!!!
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Brewilma skrev 2014-12-21 21:44:56 följande:

Är det någon här som har erfarenhet om amningte fungerar för att öka mjölkproduktionen? Eller har andra tips på hur man ska öka produktionen förutom att amma ofta.

Här finns en massa tips på vad man kan göra för att öka mjölkmängden Glad
    sagogrynet.wordpress.com/2010/04/21/mer-mjolk/
    "Practise makes perfect"
  • replica

Ja jisses, här kom allt på en och samma gång!

Sonen fick sitt 3-månaders vaccin i onsdags. Han blev jättetrött och hängig efter, sov bort hela dagen.

Under torsdagen sen så dök han tjoff in i en utvecklingsfas för allt blev precis sååå mycket mer intressantare än att äta och sova! Detta resulterade i en ännu grinigare bebis som både var övertrött och konstant småhungrig.

Men om detta inte var nog så slutade han bajsa och blev jättebesvärad av det (sista gången han bajsade var i onsdagsmorse). Hade magknip och var väldigt gasig!

Inatt var han vaken till halv 5 och var halvt om halvt hysterisk emellanåt (stackars lilleman).

Idag har han varit lite mer sig själv, till och med haft ro till att äta och sova en sväng. Och tänk, ikväll efter att ha badat med pappa och sedan fått lite magmassage så sa det pang i blöjan! Det syntes att magen krympte ihop och att sonen slappnade av. Somnade direkt efter och har sovit sedan dess (med undantag för lite mat). Tänk att man som förälder kan bli så glad för "lite" skit! Skrattande

"Practise makes perfect"
  • replica
    fiialotta3 skrev 2014-12-23 22:10:51 följande:

Min Vera fick också vaccin nu i veckan, torsdags, och har inte bajsat på tre dagar! Har varit orolig för det men då kanske det inte är nått att oroa sig för om fler har samma symptom

Enligt BVC och 1177 så kan det inte aaaalls ha något med vaccinet att göra.......Tyst Men jag undrar det ja när det är så många som får problem med bajseriet.. Sonen la av ett rejält lass i söndags, men har inte bajsat sedan dess igen..

Annars så vill jag passa på att önska alla en riktigt god första jul med Era små!
    GOD JUL!

"Practise makes perfect"
Svar på tråden septemberbarn 2014