linnéa001 skrev 2014-12-09 22:26:17 följande:
Nej, det tror jag inte eftersom det är sällan hon får flaska och det bara har varit just dessa tre eftermiddagar. Senare på kvällen och natten var det inga problem alls. Dessutom har jag en sån där flaska från Calma som ska vara samma sugteknik som vid amning. Ska försöka ligga steget före imorgon och verkligen se till att hon får ordentligt med mat under eftermiddagen.
Kan nappen påverka amningen? I så fall borde väl var och varannan unge ha problem med det. Jag har aldrig upplevt att hon haft svårt med sugtekniken när hon ammas, det fungerade från dag ett (eller två då hon sov ett helt dygn då hon var nyfödd). Dessutom rekommenderade BVC napp då hon var så vansinnigt snuttig och jag grät varenda dag för att det enda jag kunde göra var att sitta med henne vid bröstet.
Ah, skönt att det inte verkar vara tuttförvirring! Det är säkert ett utvecklingssprång, brukar vara ett runt 12 veckor enligt min app.. Vår kille är också extra grinig nu, speciellt på kvällarna..
Vad jag har förstått så kan även napp påverka amningen, det är därför som den nya rekommendationen från Socialstyrelsen är så omdebatterad (WHO anser att man bör vänta med napp tills amningen är fullt etablerad, men även då kan den påverka).. (Står mycket bra om tuttförvirring här:
sagogrynet.wordpress.com/2010/09/06/att-riskera-tuttforvirring/ Amningshjälpen brukar hänvisa dit)