• replica

septemberbarn 2014

Wille älskar att bada! Speciellt med pappa i badkaret då sprattlar han som en liten fisk Glad Hade gärna börjat på babysim med honom då han verkar vara så förtjust i vatten, men det är tyvärr alldeles för dyrt (1000kr per steg, och då är det 3 steg man går....).. Vet inte om man vågar åka till simhallen själv och prova.. Jag har inte varit där sen jag var liten.. Ingen badfantast självTungan ute

"Practise makes perfect"
  • replica
    BjörkW skrev 2015-01-11 06:58:31 följande:
    Vi har varit i simhallen några gånger och sonen verkar tycka det är jättespännande och roligt :) Tycker också att babysim är så dyrt så vi går dit och badar "själva" varje helg. Det är även skönt då han oftast sover några timmar extra den dagen ;)
    Förlåt dum fråga.. Men rent praktiskt hur gör du/ni i simhallen med bebis?Tungan ute Alltså vid ombyte/dusch etc.

Lillfisen skrattade första gången på julafton, sedan har han gjort det ytterst sporadiskt.. Senast idag skrattade han rejält åt mormor medan han låg i vagnen, lyckades få med slutet på film.. Han tycker det är superkul när vi sjunger "Imse vimse spindel" och hjälps åt att göra rörelserna till den samt när jag har håret utsläppt och ruskar det över honom.. Då kommer det skrattliknande ljud i alla fallSkrattande

Det senaste han har börjat med är att ligga med benen rätt upp när han ligger på rygg och studera sina fötter. Gjorde han första gången i morse och har gjort det ett par gånger till sedan dess..

Har också börjat tycka det är roligare att ligga på mage nu, vilket är skönt med tanke på hans bakhuvud (platt)..
    "Practise makes perfect"
  • replica

Idag var vi på föräldraträff, trots att vår fis är yngst i gruppen med sina 4 månader så hade han vuxit ikapp många av de andra bebisarna. Sist vi var på BVC i torsdags så vägde han 6800g och var 63cm lång..

På torsdag ska vi åka till mitt jobb och träffa alla kollegor, blir förmodligen en hel del elever också (jobbar som fritidspedagog).. Tror han kommer vara helt slut sen lilleman..

I helgen kommer jag vara helt själv då sambon är borta fre-sön.. Ska bli spännande att se hur det går, är ju så van vid att ha honom hemma hela tiden då han är sjukskrivenFörvånad

"Practise makes perfect"
  • replica
    Mrs West skrev 2015-01-27 19:54:50 följande:

Min lille har haft ett väldigt gott humör de senaste dagarna. Ler, pratar och är mkt sällskapssjuk:)

Har börjat att ge en hel portion gröt nu och han verkar stå sig lite bättre på det. Han äter dock ff ofta 2ggr på natten. Äter era ff ofta på natten?

Idag nästan 4 mån 64 lång och 7,2kg, tycker inte han ska behöva äta mer på natten nu...

Härligt!
    Vår son är också på ett mycket bättre humör de senaste dagarna, var väldigt grinig i helgen. Men nu babblar han för fullt!

Han helammas fortfarande, men äter ca var tredje timma på natten.. Ibland oftare men då är det mer närheten än maten han är ute efter för då snuttar han mer bara..

Han är snart 4,5månad gammal.. Är nog runt 64 och 7kg tung nu skulle jag gissa på (63cm och 6,8kg när vi var på BVC sist för två veckor sen)
    "Practise makes perfect"
  • replica

Vi bär mest runt på sonen här hemma, får ligga korta stunder på mage i babygymmet när han är vaken då han blir arg annars.. I och med att han har platt bakhuvud så undviker vi att han ligger på rygg när han är vaken..

Bland det bästa han vet är att gå omkring här hemma och titta på saker; lampor och sin egen spegelbild är roligast just nu. Det är också superkul att titta ut genom fönstret på andra våningen på alla bilarna som kör förbiFlört

Annars så busar vi, sjunger sånger/ramsor, läser lite böcker, kör massage, pratar, ute och går med hunden..

Går på föräldraträff 1-2ggr/månaden och på onsdag ska vi gå på babycafé för första gången Glad

"Practise makes perfect"
  • replica
    Emmask skrev 2015-02-04 09:36:30 följande:

Förlåt om jag frågat om något ni redan behandlat, säg till i så fall.

Hur många gånger om dygnet ammar ni era barn, ni som helammar? Enligt min app, där jag skriver in allt, äter hon i snitt 7 gånger per dygn och sover i snitt 13 h och 40 minuter per dygn.

Pratade med BVC för några veckor sedan. Jag hade då försökt minska amningen eftersom jag upptäckt att hon behöver äta mer sällan än jag fått för vana. Men just när jag drog ner på amningen började hon sova sämre, så BVC tyckte att jag skulle öka den igen och se om nätterna blev bättre. Det blev de inte.

Överväger nu att dra ner på nåt mål om dagen igen. Kanske har jag gett henne mat oftare än hon behöver, vilket kanske är onödigt. Kanske missar jag något annat behov? Hennes vikt tyder också på att hon på inget vis är undernärd, 7,8 kg vid 4,5 månades ålder. (Obs att jag inte är orolig för hennes hull, hon är ju ett spädbarn.)

Eh oj... Sonen ammar kanske ca 20ggr/dygn.. Men då äter han max 5 minuter i taget, har ingen ro till längre stunder för allt annat är så spännande.. Sen vill han ha lite till 10-15minuter senare så därför blir det många gånger.. Rekordet han har ätit är 31 minuter enligt min app Tungan ute

Om nätterna vaknar han jätteofta just nu och vill snutta.. Började använda sidokudde för två dygn sedan, han sover inte bra i den alls.. Vrider och vänder på sig, har fått lägga honom tillrätta flera gånger då han glider ner/vrider sig till ryggläge/vänder på huvudet med näsan uppåt (just det vi vill undvika!).. Så vill ha tröst/snutta ca varje till varannan timma nattetid..

Sover mellan 11-15h/dygn och då oftast runt 9h under natten..
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Svansjön skrev 2015-02-08 11:48:00 följande:

Hej på er!

Har inte läst hela tråden. Ni kanske har pratat om detta, eller så tycker ni jag är knäpp som redan tar upp detta.

Men ni som vill ha ett till barn, hur går era tankar på åldersskillnad? När vill ni påbörja försök till att bli gravid igen?

Rent ekonomist sett "borde" vi försöka bli gravida innan lilleman är 1 år och 9 månader för att behålla mitt SGI (jag har endast en 80% fast anställning i grunden, men hade turen att få jobba 20% extra 6 månader innan jag gick hem på F-ledighet vilket gör att min föräldrapenning baseras på 100% nu...)..

Men jag vet inte.. Tror sambon måste smälta förlossningen lite som blev väldigt intensiv och dramatisk och satte sina spår hos oss både två... Men inte mer än 3 år mellan i alla fall då jag/vi vill ha fler barn senTungan ute
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Svansjön skrev 2015-02-09 09:51:21 följande:
    Visst är det så att man ska bli gravid innan senaste barnet är 1 år och 9 månader. Barnet måste väl inte vara fött då? Om jag blir gravid efter 1 år och 9 månader så måste jag jobba 6 månader 100% för att bygga upp min SGI igen? Fast jag kan väl jobba och vara gravid i 6 månader utan att SGI berörs. Det handlar väl mest om jag skulle behöva vara sjukskriven, så har jag ju inte full SGI.
    Jaa, man måste kunna bevisa att man har blivit gravid inom 1 år och 9 månader.. Antar att det blir via moderskapsintyget då?!

Och ja, minst 6 månader måste man ha jobbat för att få sitt SGI baserat på den inkomsten..

Blir man gravid inom den tidsramen så kommer det ju skilja ca 2 år mellan barnen i alla fall.. Kanske kan vara rätt ok ändå? Tungan ute

Har en bekant som blev gravid på nytt när bebis var 2 månader gammal, om de kan fixa den ålderskillnaden så bör väl en annan fixa 2 år Tungan uteSkrattande
    "Practise makes perfect"
  • replica

Här får man ställa sig i kö tidigast 4 månader innan man vill ha en plats, så vi behöver inte fundera över förskola än (tack o lov, har redan ångest för att börja jobba i augustiObestämd)

"Practise makes perfect"
  • replica
    linnéa001 skrev 2015-02-12 21:37:07 följande:
    Låter jobbigt att ha ångest för att jobba. Varför känner du så? Jag ska börja jobba en dag i veckan i slutet på mars och sedan öka till två dagar i veckan efter en eller två månader.
    Hade velat vara hemma med sonen så länge som möjligt, men av ekonomiska skäl så måste han börja i januari 2016.. Vilket känns alldeles för tidigt för oss..För mig känns det fel att lämna honom hos andra den större delen av hans vakentid när han är så pass liten.. Svårt att förklara men jaa Tungan ute..

Och då jag arbetar som pedagog så "måste" jag börja jobba vid terminsstart dvs. antingen i augusti eller januari - annars får vi inte ut någon vikarie för mig.. Det ultimata hade varit att han hade fått börja i augusti 2016 tycker jag.. Men nu är det som det är..
    "Practise makes perfect"
Svar på tråden septemberbarn 2014