• replica

septemberbarn 2014

Bebislängt skrev 2015-03-17 10:10:49 följande:

Hur gamla är era bebisar nu och hur långa stunder orkar de vara vakna?

Lilleman blev 6 månader igår och har ändrat sovvanor totalt om dagarna.. Innan sov han 1-2h på förmiddagen och 2½h på eftermiddagen.. Nu sover han 20-30min i stöten och orkar vara vaken 1-2h däremellan... Vaknar med ett ryck efter ca 30 minuter varje gång oavsett var han sover..
    "Practise makes perfect"
  • replica

På tal om bilstolar; vilken stol skulle ni ha valt o varför?
    ? Britax Max-Way
    ? Maxi-Cosi Mobi

Ska monteras i en Volvo V70-03, antingen bakom föraren eller i mitten bak..

Vi var helt inne på en Max-Way innan, men blev lite sugna på en MCM när vi var på Babyproffsen och spanade häromdagen..

"Practise makes perfect"
  • replica
    Kroken skrev 2015-03-20 07:52:03 följande:
    Åk till butiken och prova montera de olika stolarna i bilen. Då ser ni hur de passar och hur bebisen sitter i stolarna. Men V70 är liten invändigt så av de stolarna skulle jag välja max way. Kolla även Hi-Way som tar mindre plats men som är nästan likvärdig Max way i storlek.

Finns två bloggar som handlar om bilstolar som är mycket bra.

bloggen.fi/bilstolslotsen/

bilbarnztolar.se
    Grejen är att den enda butiken i stan som säljer stolar inte var direkt villiga att prova dem i vår bil när vi var där häromdagen.. Utan de sa bara att "båda funkar i V70, absolut!".. Lilleman fick bara provsitta i butiken.. Enda anledningen till varför vi blev sugna på en Maxi-Cosi var att den går att luta under färd..

Tack för länkarna, ska in och kika där! :)
    "Practise makes perfect"
  • replica
    linnéa001 skrev 2015-03-22 21:20:30 följande:

Är det fler än vi som har svårt att lägga barnet på dagtid? Min dotter kommer liksom  inte till ro. Lägger man henne i sängen/soffan så ligger hon och sparkar och viftar med armarna eller skriker och gnäller. Ganska ofta börjar hon skrika efter ett tag, tar en paus, skriker, tar en paus, o.s.v. Det är argt skrik, inga tårar. Har man tur så somnar hon av utmattning efter ett tag, men i värsta fall så blir hon hysterisk och man får ta henne i bärselen och gå omkring tills hon somnar. Man märker att hon är trött, men hon vill inte sova.

Idag lyckades jag lugna henne genom att sjunga "Imse vimse spindel" och efter att ha sjungit den typ 15 gången samtidigt som jag buffade så somnade hon. När hon lägger sig för natten har vi sällan det här problemet. Oftast somnar hon snabbt utan gnäll, bara lite sparkar ibland.

Hon visar inte heller alltid är hon är trött så jag kör lite på rutin. Visst händer det att jag har fel, men då är hon sällan arg, bara full av energi och viftar, sparkar och gör pruttljud med munnen (bland det roligaste hon vet just nu).

Lilleman har också blivit helt upp och ner när det gäller sovandet dagtid. Han somnar enbart vid bröstet samtidigt som jag buffar honom i rumpan och gör schh-ljud alt. sjunger "Trollmors visa".. Går absolut inte att lägga ner honom och han sover 15-40min/gången.. Inatt var jag tvungen att ligga och hålla om honom för att han skulle komma till ro (resulterade i att mamma enbart fick drygt 3h sömn.....)
    "Practise makes perfect"
  • replica
    mirakelmamma skrev 2015-04-06 09:39:57 följande:

Vi använder babyskyddet fortfarande, funderar på vilken stol vi ska köpa men det lutar åt en britax multitech II. Vi måste ta en stol som går att ha framåtvänd OM lillan, liksom sina systrar blir åksjuk. Inget kul med åksjuka barn som inte klarar mer än några kilometer bakåtvända. Jag Hoppas innerligt att hon kommer kunna åka baklänges tills hon blir 3-4 år men jag vill inte köpa en stol nu och behöva köpa en annan om ett år. Någon med erfarenhet av Britax Multitech II?

Vad jag har hört och läst så ska man aldrig ha en duostol framåtvänd då den är alldeles för tung och då kan klämma bebis rejält vid en krock..

Vi har tänkt beställa hem en Max-Way från Lekmer.se (lekmer.se/barn-och-baby/bilbarnstolar/bilbarnstolar-9-kg-25-kg/britax-bak%C3%A5tv%C3%A4nd-bilbarnstol-max-way-cactus-green-tillbeh%C3%B6r-paket) Då ingår ett tillbehörspaket med en extra nackstöd som tydligen ska vara bra för mindre bebisar?

Sist vi var på BVC så var W 66,5 och vägde 8270g.. Han sitter dock inte själv än så därför har vi väntat med att klicka hem bilstol 2. Så han lär nog ha vuxit till sig innan dess skulle jag tro :)
    "Practise makes perfect"
  • replica

Har inte skrivit på ett tag, mest bara varit inne och läst mellan varven Glad

William tar sig ingenstans när han ligger ner, blir bara arg och skriker sig blå efter en stund. Har vänt sig från mage-rygg tidigare, men det var ett tag sedan nu.. Har vid två tillfällen snurrat ett kvarts varv när han har legat på mage. Sitter dock relativt stadigt (for dock i backen idag och slog huvudet i parketten när mamma tittade bort en sekund) och har precis lärt sig att klappa händerna.

Pratar en del; mamama, dadada och gagaga. Men mest är det skrik,grr-ljud och smackande som gäller.

Ammas fortfarande till typ 95% då vi kör BLW, åter dock några teskedar gröt om mornarna - favoriten just nu är skrädmjölsgröt, med järnrike i, en klick smör och äppelmos till.

Är idag 7mån och 1 vecka gammal. Senaste besöket på BVC var han 68,5cm lång och vägde 8685g.

Kändes som en milstolpe idag när vi bytte babyskyddet till bilstol 2. Ingen liten bebis vi har längre! Förvånad

"Practise makes perfect"
  • replica

När det gäller folk som lägger sig i så håller jag och sambon på att kräkas (!) på min mor och hennes man. De har åsikter om precis ALLT. Det är första barnbarnet för min mamma så hon är upp över öronen förälskad (läs besatt) i sonen.

De anser/gör följande:

1. De kommer på besök VARJE söndag. Är vi inte hemma då så kommer de på måndagen efter.

2. De anser att det är helt gaaaalet att vi samsover (ngt min far håller med om). "Sonen blir bortskämd och bör sova i egen säng i eget rum" (eh)..

3. Är sonen trött så ska man hålla honom vaken för att han ska sova hela nätterna (han vaknar vanligtvis 2-3ggr/natt för att ammas/snutta).

4. "Va?! Ska han äta nu igen?? Han blir ju bara bortskämd!" (Han har alltid varit en småsnuttare, ätit ett par minuter och sedan sovit/tittat på annat/busat en stund innan han vill äta lite till)

5. "Mamma säger hela tiden att du är trött när vi kommer på besök, men det är du ju inte aaaaalls det så som du busar" (Nää då, ögonen går bara i kors på ungen och han blir helt överstimulerad när han är trött).

6. Mammas man ska ALLTID pilla på honom när han sover, försöker trycka upp saker i ansiktet på honom för att han ska "smaka" - senaste gången var det en glass.

7. Mamma ska ALLTID komma och pilla på honom när han t.ex. ammas. Är han ledsen så ska hon ALLTID ta honom och trösta.

Tror det var det var allt.. Det jag kommer på nu i alla fall. Och ja, vi har pratat med dem. Fräst åt dem. Blivit arga på dem. Men det går in i ena örat och ut lika fort igen.

*suck*

"Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha skrev 2015-04-25 15:52:48 följande:

replica, vilken sött pojke! Hjärta 

visst är det härligt att de få nu vara ute i det gröna, kan inte ens föreställa mig så fantastiskt det måste kännas för bebisar!

Skrattande förlåt, men skrattade en hel del när jag läste om din mamma och hennes man. förstår dock att det inte är roligt för er.

ibland tycker jag att det är tur att min mamma bor i ett annat land.
    tror nog att jag inte skulle skrattat åt hennes goda råd om hon bodde nära oss... Hon är en väldigt dominant dam, så det skulle bli många hetsiga bråk...

mina favorita råd från min mamma:

- du måste linda bebisens ben hårt, så att benen inte blir krokiga. jag lindade dig hårt och se vilka raka ben du har! Skrattande 

- en nyfödd bebis ska sova ensam i sin säng, och inte äta på natten. jag lärde dig att sova själv hela natten, utan att vakna, redan när du var en vecka! Drömmer

- se till att sonen har skeden i sin HÖGRA hand, annars blir han forsummad som din dotter som blivit vänsterhänt, bara för att du struntade i att lära henne när hon var liten. Skrattande

- (när jag berättar att sonen har lärt sig nåt nytt motoriskt): det är för tidigt för honom! låt inte honom göra det! Drömmer

hon är en person med universitetsutbildning, hon fortfarande läser en bok om dagen (mest deckade dock, ska kanske skicka böcker om barn till henne)
    när jag försöker att förklara och resonera, säger hon bara: "det är lönlöst att prata med dig" Drömmer

Jaa, han är go vår grabb! Helt galet att man kan bli så förälskad i något så litet Hjärta

Alltså föräldrar och deras "goda" rådCool Din mor hade ju en hel del att erbjuda på den fronten hon också Tungan ute Skönt att hon inte bor så nära då.. Min mamma bor ca 10 minuters promenad bort.. gah..
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Kroken skrev 2015-04-25 18:04:22 följande:
    Fy vad tråkigt och jobbigt! Så trist när andra inte kan respektera det man som förälder säger. Jag hade blivit galen om min mamma hållet på sådär! Min mamma har som tur är inga åsikter om oss föräldrar och hur vi gör (tack och lov för det!). Inte heller svärföräldrarna lägger sig i. Min svärmor är sjukt rädd för att lägga sig i och göra fel osv. Däremot var min fd svärmor riktigt knepig. Varje gång hon kom på besök (vilket inte var så ofta som tur var) så hade hon med sig ett kilo klubbor till barnen. När hon började med den traditionen så var den äldsta 2 år. Hon hade då endast fått smaka en liten bit choklad vid nåt tillfälle men det var inte alls bra enligt svärmor. Choklad får man nämligen hemskt ont i magen av, klubbor är bättre. Sen frågade hon på allvar om äldsta dottern, då 1,5 år, fick nån mat. Hon var en smalis och är det fortfarande. När tredje barnet föddes och det senare visade sig att han var allergisk mot komjölksprotein så fick hon reda på att jag använde havremjölk i mat och bakning. Då försökte hon övertyga mig om att russinvatten (vatten som russin legat i blöt i) var sååååå mycket bättre. Hon var även lite sur över att barnen inte ville sitta i knä som små eller var så fästa vid henne. Konstigt när hon bara kom och hälsade på 2-3 ggr om året.
    Dasha skrev 2015-04-25 15:52:48 följande:

replica, vilken sött pojke!  

visst är det härligt att de få nu vara ute i det gröna, kan inte ens föreställa mig så fantastiskt det måste kännas för bebisar!

förlåt, men skrattade en hel del när jag läste om din mamma och hennes man. förstår dock att det inte är roligt för er.

ibland tycker jag att det är tur att min mamma bor i ett annat land.

tror nog att jag inte skulle skrattat åt hennes goda råd om hon bodde nära oss... Hon är en väldigt dominant dam, så det skulle bli många hetsiga bråk...

mina favorita råd från min mamma:

- du måste linda bebisens ben hårt, så att benen inte blir krokiga. jag lindade dig hårt och se vilka raka ben du har!  

- en nyfödd bebis ska sova ensam i sin säng, och inte äta på natten. jag lärde dig att sova själv hela natten, utan att vakna, redan när du var en vecka!

- se till att sonen har skeden i sin HÖGRA hand, annars blir han forsummad som din dotter som blivit vänsterhänt, bara för att du struntade i att lära henne när hon var liten.

- (när jag berättar att sonen har lärt sig nåt nytt motoriskt): det är för tidigt för honom! låt inte honom göra det!

hon är en person med universitetsutbildning, hon fortfarande läser en bok om dagen (mest deckade dock, ska kanske skicka böcker om barn till henne)

när jag försöker att förklara och resonera, säger hon bara: "det är lönlöst att prata med dig"

Jag hade blivit skogstokig här med
    Skönt med en förälder som inte bryr sig!

Tråkigt nog så är min mamma i princip den enda som bryr sig övh av våra föräldrar. Men hon bryr sig lite för mycket....! Min pappa kommer kanske och hälsar på 1-2ggr/mån, sambons pappa bor 60mil bort och hans mamma har vi sagt upp kontakten med.

Din fd. svärmor lät inte alltför rolig hon heller på den fronten.Tungan ute Härligt att din svärmor inte har samma åsikterTungan ute
    "Practise makes perfect"
  • replica

Uppdatering från ossSolig

W har de senaste veckorna varit väldigt gnällig, sovit dåligt, rödkindad och dan.. För ett par dagar sedan fick det sin förklaring då hans första tand har tittat uppSkrattande I samband med detta har han dock blivit förstoppad..

Så drog ner på all mat och ammade bara ett tag, sedan ett par dagar tillbaka har han fått några teskedar katrinplommonpuré (vägrar bitar just nu pga tanden) ett par gånger om dagen för att få fart på magen.. Verkar dock inte ha hjälpt så ska ringa till BVC på måndag tänkte jag.. Bajsade senast i tisdags, och innan dess onsdagen den 29e april.. Han verkar dock inte ha ont eller må dåligt av det. När han helammades så bajsade han max 1 gång i veckan, och det kändes OK att han fortsatte med det när vi introducerade mat för honom i och med att vi har kört BLW (fick inte i sig mycket i början).. Men man tycker ju att han borde bajsa oftare ju mer han har fått i sig.. Men icke..

Utöver bajseriproblemet så går det mesta framåt just nu.. Sitter stadigt och lägger (läs slänger) sig ner till magläge därifrån, snurrar mer än ett varv på stället nu och fortare går det.. Sträcker sig efter mig (HjärtaSolig) och säger "mamamamama" om han vill något - pappa är dock roligare när han är hemma Tungan ute

"Practise makes perfect"
Svar på tråden septemberbarn 2014