septemberbarn 2014
Hur gamla är era bebisar nu och hur långa stunder orkar de vara vakna?
Hur gamla är era bebisar nu och hur långa stunder orkar de vara vakna?
På tal om bilstolar; vilken stol skulle ni ha valt o varför?
? Britax Max-Way
? Maxi-Cosi Mobi
Ska monteras i en Volvo V70-03, antingen bakom föraren eller i mitten bak..
Vi var helt inne på en Max-Way innan, men blev lite sugna på en MCM när vi var på Babyproffsen och spanade häromdagen..
Är det fler än vi som har svårt att lägga barnet på dagtid? Min dotter kommer liksom inte till ro. Lägger man henne i sängen/soffan så ligger hon och sparkar och viftar med armarna eller skriker och gnäller. Ganska ofta börjar hon skrika efter ett tag, tar en paus, skriker, tar en paus, o.s.v. Det är argt skrik, inga tårar. Har man tur så somnar hon av utmattning efter ett tag, men i värsta fall så blir hon hysterisk och man får ta henne i bärselen och gå omkring tills hon somnar. Man märker att hon är trött, men hon vill inte sova.
Idag lyckades jag lugna henne genom att sjunga "Imse vimse spindel" och efter att ha sjungit den typ 15 gången samtidigt som jag buffade så somnade hon. När hon lägger sig för natten har vi sällan det här problemet. Oftast somnar hon snabbt utan gnäll, bara lite sparkar ibland.
Hon visar inte heller alltid är hon är trött så jag kör lite på rutin. Visst händer det att jag har fel, men då är hon sällan arg, bara full av energi och viftar, sparkar och gör pruttljud med munnen (bland det roligaste hon vet just nu).
Vi använder babyskyddet fortfarande, funderar på vilken stol vi ska köpa men det lutar åt en britax multitech II. Vi måste ta en stol som går att ha framåtvänd OM lillan, liksom sina systrar blir åksjuk. Inget kul med åksjuka barn som inte klarar mer än några kilometer bakåtvända. Jag Hoppas innerligt att hon kommer kunna åka baklänges tills hon blir 3-4 år men jag vill inte köpa en stol nu och behöva köpa en annan om ett år. Någon med erfarenhet av Britax Multitech II?
Har inte skrivit på ett tag, mest bara varit inne och läst mellan varven
William tar sig ingenstans när han ligger ner, blir bara arg och skriker sig blå efter en stund. Har vänt sig från mage-rygg tidigare, men det var ett tag sedan nu.. Har vid två tillfällen snurrat ett kvarts varv när han har legat på mage. Sitter dock relativt stadigt (for dock i backen idag och slog huvudet i parketten när mamma tittade bort en sekund) och har precis lärt sig att klappa händerna.
Pratar en del; mamama, dadada och gagaga. Men mest är det skrik,grr-ljud och smackande som gäller.
Ammas fortfarande till typ 95% då vi kör BLW, åter dock några teskedar gröt om mornarna - favoriten just nu är skrädmjölsgröt, med järnrike i, en klick smör och äppelmos till.
Är idag 7mån och 1 vecka gammal. Senaste besöket på BVC var han 68,5cm lång och vägde 8685g.
Kändes som en milstolpe idag när vi bytte babyskyddet till bilstol 2. Ingen liten bebis vi har längre!
När det gäller folk som lägger sig i så håller jag och sambon på att kräkas (!) på min mor och hennes man. De har åsikter om precis ALLT. Det är första barnbarnet för min mamma så hon är upp över öronen förälskad (läs besatt) i sonen.
De anser/gör följande:
1. De kommer på besök VARJE söndag. Är vi inte hemma då så kommer de på måndagen efter.
2. De anser att det är helt gaaaalet att vi samsover (ngt min far håller med om). "Sonen blir bortskämd och bör sova i egen säng i eget rum" (eh)..
3. Är sonen trött så ska man hålla honom vaken för att han ska sova hela nätterna (han vaknar vanligtvis 2-3ggr/natt för att ammas/snutta).
4. "Va?! Ska han äta nu igen?? Han blir ju bara bortskämd!" (Han har alltid varit en småsnuttare, ätit ett par minuter och sedan sovit/tittat på annat/busat en stund innan han vill äta lite till)
5. "Mamma säger hela tiden att du är trött när vi kommer på besök, men det är du ju inte aaaaalls det så som du busar" (Nää då, ögonen går bara i kors på ungen och han blir helt överstimulerad när han är trött).
6. Mammas man ska ALLTID pilla på honom när han sover, försöker trycka upp saker i ansiktet på honom för att han ska "smaka" - senaste gången var det en glass.
7. Mamma ska ALLTID komma och pilla på honom när han t.ex. ammas. Är han ledsen så ska hon ALLTID ta honom och trösta.
Tror det var det var allt.. Det jag kommer på nu i alla fall. Och ja, vi har pratat med dem. Fräst åt dem. Blivit arga på dem. Men det går in i ena örat och ut lika fort igen.
*suck*
replica, vilken sött pojke!
visst är det härligt att de få nu vara ute i det gröna, kan inte ens föreställa mig så fantastiskt det måste kännas för bebisar!
förlåt, men skrattade en hel del när jag läste om din mamma och hennes man. förstår dock att det inte är roligt för er.
ibland tycker jag att det är tur att min mamma bor i ett annat land.
tror nog att jag inte skulle skrattat åt hennes goda råd om hon bodde nära oss... Hon är en väldigt dominant dam, så det skulle bli många hetsiga bråk...
mina favorita råd från min mamma:
- du måste linda bebisens ben hårt, så att benen inte blir krokiga. jag lindade dig hårt och se vilka raka ben du har!
- en nyfödd bebis ska sova ensam i sin säng, och inte äta på natten. jag lärde dig att sova själv hela natten, utan att vakna, redan när du var en vecka!
- se till att sonen har skeden i sin HÖGRA hand, annars blir han forsummad som din dotter som blivit vänsterhänt, bara för att du struntade i att lära henne när hon var liten.
- (när jag berättar att sonen har lärt sig nåt nytt motoriskt): det är för tidigt för honom! låt inte honom göra det!
hon är en person med universitetsutbildning, hon fortfarande läser en bok om dagen (mest deckade dock, ska kanske skicka böcker om barn till henne)
när jag försöker att förklara och resonera, säger hon bara: "det är lönlöst att prata med dig"
replica, vilken sött pojke!
visst är det härligt att de få nu vara ute i det gröna, kan inte ens föreställa mig så fantastiskt det måste kännas för bebisar!
förlåt, men skrattade en hel del när jag läste om din mamma och hennes man. förstår dock att det inte är roligt för er.
ibland tycker jag att det är tur att min mamma bor i ett annat land.
tror nog att jag inte skulle skrattat åt hennes goda råd om hon bodde nära oss... Hon är en väldigt dominant dam, så det skulle bli många hetsiga bråk...
mina favorita råd från min mamma:
- du måste linda bebisens ben hårt, så att benen inte blir krokiga. jag lindade dig hårt och se vilka raka ben du har!
- en nyfödd bebis ska sova ensam i sin säng, och inte äta på natten. jag lärde dig att sova själv hela natten, utan att vakna, redan när du var en vecka!
- se till att sonen har skeden i sin HÖGRA hand, annars blir han forsummad som din dotter som blivit vänsterhänt, bara för att du struntade i att lära henne när hon var liten.
- (när jag berättar att sonen har lärt sig nåt nytt motoriskt): det är för tidigt för honom! låt inte honom göra det!
hon är en person med universitetsutbildning, hon fortfarande läser en bok om dagen (mest deckade dock, ska kanske skicka böcker om barn till henne)
när jag försöker att förklara och resonera, säger hon bara: "det är lönlöst att prata med dig"
Uppdatering från oss
W har de senaste veckorna varit väldigt gnällig, sovit dåligt, rödkindad och dan.. För ett par dagar sedan fick det sin förklaring då hans första tand har tittat upp I samband med detta har han dock blivit förstoppad..
Så drog ner på all mat och ammade bara ett tag, sedan ett par dagar tillbaka har han fått några teskedar katrinplommonpuré (vägrar bitar just nu pga tanden) ett par gånger om dagen för att få fart på magen.. Verkar dock inte ha hjälpt så ska ringa till BVC på måndag tänkte jag.. Bajsade senast i tisdags, och innan dess onsdagen den 29e april.. Han verkar dock inte ha ont eller må dåligt av det. När han helammades så bajsade han max 1 gång i veckan, och det kändes OK att han fortsatte med det när vi introducerade mat för honom i och med att vi har kört BLW (fick inte i sig mycket i början).. Men man tycker ju att han borde bajsa oftare ju mer han har fått i sig.. Men icke..
Utöver bajseriproblemet så går det mesta framåt just nu.. Sitter stadigt och lägger (läs slänger) sig ner till magläge därifrån, snurrar mer än ett varv på stället nu och fortare går det.. Sträcker sig efter mig () och säger "mamamamama" om han vill något - pappa är dock roligare när han är hemma