• Emmask

septemberbarn 2014

Dasha skrev 2015-01-03 15:11:22 följande:

just det, glömde att säga att senaste 2 veckor är att stå upp - det bästa han vet. han spänner bena, reser sig och står när vi håller honom under armar eller hans händer. mannen har släppt honom ett par ggr (höll bara i en av bebisens hand), då stod sonen upp ett par sekunder. han spänner ju benen och står rakt upp och är supernöjd, och gnäller om jag inte låter honom. men jag är orolig, hoppas att det inte är skadligt för hans knä.

Vår född 24/9 har stått så i 2-3 veckor nu. Tror inget hon gör självmant är skadligt.
  • Emmask
    Bebislängt skrev 2015-01-04 10:13:05 följande:
    Här blir det INGA syskon :D Det räcker gott och väl med ett barn. Även om det enligt "normen" verkar lika onormalt som att inte ha nåt alls.
    Jag är endabarn och älskade det. Visst kan det vara fantastiskt med syskon och jag älskar min sambos stora familj, men jag trivdes i min lilla familj där jag alltid var så sedd och kände mig så kompetent och betydelsefull.

Vad gäller syskon så vill jag hemskt gärna börja försöka snart men vågar inte ens nämna det för min man eftersom han, som du BjörkW, tycker att min graviditet var mycket jobbigare än jag.

Dessutom är jag rädd att jag längtar mer efter graviditet och förlossning än efter att ha två små små barn samtidigt. Men hela min kropp vill. Är väldigt avis på alla dessa gravida i min närhet och i september 15-tråden :)
  • Emmask

Många enbarnsföräldrar har inte valt det, men jag som endabarn har all förståelse för det aktiva valet. Att jag vill ha fler barn handlar mycket mer om mig än om min dotter. Visst, kul om hon kommer funka med sina syskon, men främst handlar det (som för de flesta) om vår längtan efter att göra om detta och få ytterligare nåt barn. Hade min graviditet/förlossning/barn varit svinjobbigt hade jag utan tvekan nöjt mig med en.

I mitt fall har mitt endabarnskap i kombo med bra föräldrar gjort att jag känt mig så väldigt unik. De minns alla detaljer från min uppväxt och jag har fått så mycket om vår gemensamma historia berättad för mig att jag alltid känt mig så speciell. Deras utvalda, enda dotter. Jag blev närmare mina föräldrar, medan mina vänner istället blev nära sina syskon. Mina föräldrar hade alltid tid, såg mig, utmanade mig, hittade på saker med bara mig. Samtidigt gjorde det att jag tidigt började vårda mina vänskaper med omsorg och fick ta med kompisar på semestrar.

Jag avundades ytterst sällan syskon. Tyckte alla bara bråkade, slogs, skrek och var allmänt jobbiga mot varandra. Först i vuxen ålder har jag börjat avundas andras större familjer, mest för att det skulle fördela ansvaret gentemot föräldrarna och för att det kommer bli jag som ensam får sköta allt när de blir gamla. Dessutom tycker ju många av mina vänner om sina syskon idag, mer än se gjorde när jag skärrad bevittnade deras raseriutbrott för 20 år sedan :)

• Emmask

Intressant att läsa om er som börjat ge mat! Någon fler vars barn kommer vara lakto-ovo-vegetarian?

• Emmask

Vår bebis blir 4 månader nästa vecka. Hon är helt ur gängorna. Sov tidigare hela nätter m paus för en eller två amningar. Sedan fyra nätter vaknar hon fem gånger per natt och är sur. Verkar vara gaser i magen och kamp för att fisa. Måste promenera henne lugn runt i huset. Det är som att ha en enveckors igen. Någon som känner igen sig? Jag blir helt matt.

• Emmask
    Bebislängt skrev 2015-01-16 20:13:57 följande:
    Utvecklingsfas, tror jag. Det är vår i. Beter sig exakt som appen säger att han ska göra. Vaknat oftare på nätterna och tidigare på mornarna, är allmänt gnällig, har humörsvängningar och vill bli buren hela tiden :). Det ska gå över senast efter att bebisen är 19 veckor!
    Våra är ju jämngamla och jag laddade ner appen på din rekommendation. Den både hjälper och skapar farhågor :) Skulle vilja veta hur länge detta tänkt hålla i sig för fram till 19 veckor känns helt vansinnigt. Men det är väl lite vansinne i att leva med ett litet barn. Vill kunna göra något åt det, bara.
  • Emmask

Som vanligt skönt att höra att andra också har det jobbigt ;) Nu tycker jag redan att det är bättre!

• Emmask

Förresten bebislängt, hur stor är er son nu? Vår vägde in på 7000 g och 61 cm nu. Född 24/9. En tung liten pjäs.

• Emmask
    linnéa001 skrev 2015-01-21 08:00:44 följande:

Vi är själva fredag-tisdag, men vi är vana då min pojkvän reser mycket i sitt arbete. Det jobbigaste med att vara själv tycker jag är att det är så svårt att slappna av när lillan sover och jag t.ex. duschar. Jag väntar tills hon somnat för kvällen och sedan duschar jag jättesnabbt, hela tiden orolig för att hon ska vakna och vara ledsen. Jag "hör" henne skrika när jag står i duschen trots att det är omöjligt och när jag kliver ur är det tyst.Märkligt vad man kan inbilla sig saker.

• Emmask
    linnéa001 skrev 2015-01-21 21:12:51 följande:
    Visst har du rätt i det, men det tar ändå emot när vi åker bil typ en gång i månaden. Egentligen behöver vi inte min bil, men den är inte värd något så ingen mening med att sälja. Det är inte så att vi har ont om pengar direkt, men jag är lite snål måste jag erkänna. Fast just en sådan här sak bör man ju inte känna så för egentligen.
    septemberfjorton skrev 2015-01-21 19:45:19 följande:Det enda jag har lite svårt att få i är selen, men tänkte prova med paranöt om BVC godkänner. Annars har jag i lite järnsaft och berikad havremjölk, då har jag räknat ut att den får samma innehåll som köpegröt. Har inget emot köpemat egentligen, men maltodextrin känns bara fel för så små, eftersom det ger samma effekt som socker. Tror glykemiskt index är runt det dubbla.
    Har du lust att dela med dig av ditt grötrecept? Vore kul att göra egen, men jag har inte kommit på hur än.

Är det förresten någon som vet om gröt är så nyttigt egentligen? Vad är det som är så bra med det? Min kille är italienare och är inte uppväxt med gröt och välling som jag är och han frågar saker som jag inte kan svara på. Han visste inte vad något av det var ens. Det måste ju finnas massor av länder där barnen varken får gröt eller välling och de lär väl få i sig järn och annat på andra sätt.

BVC sa till mig att det är något som Sverige är unikt med och inget som är bättre än alternativen.
Svar på tråden septemberbarn 2014