• Emmask

septemberbarn 2014

Jag vill f ö rekommendera appen Baby tracker, som jag använder nu när vår dotter går igenom en fas och sover dåligt. Skriver in när hon äter och sover. Statistiken visar mönster som jag inte sett tidigare, men som jag upplever hjälpsamma. Jag får lättare att förutse dagen.

• Emmask
    Jensa85 skrev 2015-01-27 06:29:01 följande:

Fler vara barn fått ett j*kla humör nu?

Ludwig har..

Och efter att han vaknat första omgången på kvällen är han omöjlig att somna om utan tutten (han tar ej napp).. Han gråter o skriker massor, känner inte igen honom.. Förr kunde han somna om o var hur trygg som i sin säng :-/

Vi har haft det jobbigt i två-tre veckor nu. Barnet är 4 månader drygt. Från att ha sovit 23-09 mer två matpauser, till att vakna 6-7 gånger per natt. Först skrikandes i sömnen (hjälper att avleda med vattenkranen) sen pga förkylning. Vi vet inte längre vad som är vad. Utvecklingsfas helt klart men SJUKT jobbigt. Inatt "sov" hon 19.30-09.00 med tre skrika-i-sömnen-pauser, tre snorpauser och tre ätpauser. Jag hade svårt att somna om varje gång och sov uppskattningsvis tre timmar sammanlagt.

På dagarna är hon fantastisk och tidig i utvecklingen, så det sker på bekostnad av nätterna. Hur har ni det?

Förresten....

Jag tappat ofantligt mycket hår (!) och hittar det i barnets blöja, dvs hon sväljer mitt hår. Känns inte helt bra.
  • Emmask

Senaste tiden sover (med flera uppvak, speciellt nu när förkyld) hon 20/21-07/08, men sällan själv utan med oss. På dagarna sover hon två långa pass om jag håller mig hemma. Är jag ute med vagn/bil blir sömnen lidande.,Däremellan ligger hon i babygymmet, sitter i babysitter och tittar på det jag gör, står i knät, pratar med mig. Jag försöker få en sak gjord per dag. Idag att jag kuddar och i fredags satte jag om blommor.

• Emmask

Förlåt om jag frågat om något ni redan behandlat, säg till i så fall.

Hur många gånger om dygnet ammar ni era barn, ni som helammar? Enligt min app, där jag skriver in allt, äter hon i snitt 7 gånger per dygn och sover i snitt 13 h och 40 minuter per dygn.

Pratade med BVC för några veckor sedan. Jag hade då försökt minska amningen eftersom jag upptäckt att hon behöver äta mer sällan än jag fått för vana. Men just när jag drog ner på amningen började hon sova sämre, så BVC tyckte att jag skulle öka den igen och se om nätterna blev bättre. Det blev de inte.

Överväger nu att dra ner på nåt mål om dagen igen. Kanske har jag gett henne mat oftare än hon behöver, vilket kanske är onödigt. Kanske missar jag något annat behov? Hennes vikt tyder också på att hon på inget vis är undernärd, 7,8 kg vid 4,5 månades ålder. (Obs att jag inte är orolig för hennes hull, hon är ju ett spädbarn.)

• Emmask

Möjligtvis ammar jag någon fler gång på natten, jag registrerar dem inte alltid eftersom jag inte minns. Så 7-9 gånger per dygn är nog mer rättvisande.

• Emmask

Tack för alla svar!

Jag håller med om att barn ska få äta när de är hungriga och jag skulle aldrig neka henne. Men hälften av gångerna jag matar henne är på mitt intiativ, hon har varken hunnit bli sur eller irriterad. De gångerna blir hon liksom överraskad över att det kommer mat. Jag har ibland glömt ge henne mat i 3,5-4 h utan att hon klagat, varför jag tänker att jag skulle kunna amma mer sällan utan att hon "blir nekad".

Nu låter ju inte 7-9 gånger per dygn så ofta, i relation till er, utan helt genomsnittligt. Tack för er respons.

• Emmask

Vi har just fått fjärde förkylningen på fem månader. Den senaste varade i fyra veckor för barnet. Var inte förkyld EN gång hela graviditeten, så jag får väl igen nu. Ohygglig tur att ha släkt och vänner som kan ställa upp då mannen måste jobba. Jag är ofta så otroligt tacksam för det och tänker på alla som klarar sig utan barnvakter, eller som är ensamstående. Jag ogillar ordet hjälte i sammanhanget men just när jag ligger här med feberfrossa är det min första association. Så sjukt starkt att göra detta ensam.

• Emmask
    Bebislängt skrev 2015-03-17 10:10:49 följande:

Hur gamla är era bebisar nu och hur långa stunder orkar de vara vakna?

Min är ju som din, 5,5 snart 6 månader, och är vaken 2 h efter morgonvaknandet och 2,5-3 h övriga vakenperioder.
  • Emmask
    replica skrev 2015-03-18 12:00:14 följande:
    Lilleman blev 6 månader igår och har ändrat sovvanor totalt om dagarna.. Innan sov han 1-2h på förmiddagen och 2½h på eftermiddagen.. Nu sover han 20-30min i stöten och orkar vara vaken 1-2h däremellan... Vaknar med ett ryck efter ca 30 minuter varje gång oavsett var han sover..
    "Practise makes perfect"
    Deras cykler är 20-30 min, vår gör samma sak. Googla wake to sleep!
  • Emmask

Vi är där och söver om efter en halvtimme i förebyggande, och får henne att sova någon timme till.

Svar på tråden septemberbarn 2014