• Emmask

septemberbarn 2014

Bebislängt skrev 2015-03-24 21:10:39 följande:
    Min bebis sover typ en halvtimme åt gången hur jag än gör. Eller det finns bara ett sätt att få honom att sova nu. Har jag honom i famnen håller han bara på och ålar sig och ska klättra och ha sig så han kan absolut inte somna på mig. Det enda som funkar är att bära runt honom på axeln och buffa honom i baken i typ en halvtimme, fyrtiofem minuter och sen kan man lägga honom i hårdliften och mata honom till sömns. Ibland kan det ta två timmar för mig att få honom och sova och ibland funkar det inte alls. Jag är helt slut i både kropp och själ.

Har alltid haft problem med att få honom att somna på dagarna men vagnen har alltid varit ett säkert kort även om det har varit jobbigt att gå ut varje gång. Men nu funkar vagnen oftast inte alls och det är sådär kul att gå omkring timme efter timme ute med en gallskrikande bebis.

Någon som har några tips? Heh..
    Vår gick bara att söva så som du beskriver, men sedan bestämde vi att börja söva henne när hon ligger i sin säng. Vi la ner henne, hon skrek första gångerna (vi låg nära, kramades och buffade) men tredje fjärde gången kom hon till ro. Nu somnar hon efter två-tjugo minuters buffande i egen säng. Det är en helt ny värld att slippa gå runt med henne i evigheter. Men tyvärr funkar ju olika saker på olika barn... ????

(Här har hon istället fått falsk krupp och sin femte förkylning på sex månader.)
  • Emmask
    Dasha skrev 2015-03-26 16:21:07 följande:

inatt ammade sonen flera ggr, tom jag märkte det. det är tanden så klart: fortfarande bara mitten av tanden som syns, inte kanterna, alltså den har inte kommit upp helt från tandköttet. stackars liten.

han har också varit förkyld 7-8 ggr i sitt liv. även då jag helammade.

mat: han får både mos och stora bitar varje gång. kokt ägg är poppis, och även små bitar bröd med leverpastej på.

Planerar ni nån resa till sommaren med era små?

Vi åker till Medelhavet i juni. Det blir spännande.
  • Emmask
    Dasha skrev 2015-03-26 21:08:32 följande:
    roligt! lycka till! tänk så roligt det blir för 9-månaders att leka med sanden, plaska i havet! Drömmer

jag skulle också velat åka till medelhavet.

men det blir väl en resa till ryssland, kombinerat släktingar + massa museer och sånt. kan bli jobbigt...inget för bebisen egentligen, men måste...
    Coolt med släkt i Ryssland. Kan säkert bli hur bra som helst! Att se en sexmånaders pass är ganska komiskt för övrigt.

Det är en del att tänka på dock. Barnsäng? Bilstol? Vagn? Vi åker charter, men ändå mycket praktiskt att lösa.
  • Emmask

BjörkW, hur försöker ni söva om honom? Hur länge hållet ni på innan ni bestämmer/under att "det går inte"?

Vi var helt säkra på att det inte gick, tills vi började härda ut lite längre och efter några långa bumpa-hålla-hyscha-pass började hon kunna somna om snabbare med samma metod. Nu söver vi om henne 2-7 gånger per natt och matar henne kl 23 och 05, då det helt enkelt (som du säger) inte går att söva om. Då har hon hunnit vara vaken utan att vi hunnit upp.

Vår dotter har flyttat in i sitt rum. Önskar vi gjort detta tidigare! Vi sover bättre alla tre och det är inte så mycket svårare att gå in dit. Skönt också att ha återerövrat vårt sovrum :)

Tappade massor av hår 2-3 mån efter förlossningen. Nu ser jag att det vuxit fram nya tussar i vikarna sedan några månader.

Jag börjar jobba i maj och är sedan ledig med min man hela sommaren. Känns bra! Slutade därför amma för två veckor sedan.

Hade trappat ner lite på amningen. Det tog en vecka innan mjölken sinat. På slutat var de som två påsar med småsten. Nu är det inte i närheten av sitt forna jag! Två små påsar, en storlek mindre än innan. Men jag konstaterar det ungefär som jag konstaterar att det regnar ute, man får anpassa sig efter de nya omständigheterna! Någon fler som fått annorlunda bröst efter barnet?

• Emmask
    Bebislängt skrev 2015-04-11 12:50:05 följande:

Vår lille fick en tand häromdagen och sedan dess har han vaknat en eller ingen gång på natten. Äntligen! Det känns så skönt att äntligen ha fått lite nattsömn. Känner mig som en helt ny människa :D

Åh men vad skönt att det fanns en konkret orsak!
  • Emmask
    Bebislängt skrev 2015-04-26 09:04:27 följande:

Vår bebis har börjat vakna 04.30 på mornarna. Och det är mest bara gnäll hela hela tiden. Trodde att det skulle bli bättre nu när han lärt sig krypa men det har det verkligen inte. Han är bara nöjd när man bär honom så det hade ju varit himla praktiskt om han ville sitta i selen.

Förstår ju att det är seperationsfasen som börjat (lite väl tidigt?) men alltså fy sjutton vad jobbigt det kommer bli. Jag är ständig huvudvärk efter en vecka och så här kommer det väl vara i ett par månader antar jag.

Märker ni av separationsångest nåt?

Vår är ju lika gammal och kommer kunna krypa vilken dag som helst nu. Vi märker att hon blir ledsna när någon av oss går, men glömmer snabbt och tillbringat ledigt 5 timmar hos mormor och morfar. Min man tar över föräldraledigheten nästa måndag, så det ska bli spännande att se hur hon reagerar på min frånvaro efter sju månader ihop.
  • Emmask

Jag tycker att allt är så mycket roligare nu än i början! Första månaderna nästan enbart slitiga för mig/oss.

Nu till en fråga. Min sjumånaders har sovit helt ok sedan vi för en månad sedan flyttade ut henne till gett rum. Alla sov bättre. Sedan en-två veckor kan vi söva om utan mat, men ofta ger vi ett mål vid 05. Sedan 3-5 dagar vaknar hon kanske 10 gånger på 11 h. Oftast har hon tappat nappen och ligger på rygg, när vi kommer in, vaken (sover vanligtvis på mage). Söver om med napp och lite domp. Napp är en ny företeelse i hennes liv och jag börjat ångra att vi introducerade den...

Är det separation? Fas? Nappen? Vad kan vi göra? Tappar era nappen hela nätterna? Borde vi börja ge mat igen? Börja ge ett mål innan vi lägger oss? Hon har ju visat att hon lätt klarar 10 h utan mat så det borde inte sitta i det...

Några råd?

• Emmask
    Dasha skrev 2015-07-12 12:15:58 följande:

sonen fick glass första gången igår Cool

vi var på en lång cykeltur med grillning och bad, och sonen var sååå duktig (ingen gnäll inget skrik, åt redigt), och dessutom fyllde han ju 10 mån igår Drömmer så mannen gav honom halva av sin Magnum glass Förvånad

annars var ju tanken att vänta tills han fyller 1 år, då han skulle få en tårtbit på sin födelsedag. Skrattande

hur tänker ni kring sötsaker? har era små fått prova nått?

Grattis till tio månader! Vår är också tio månader nu. Mina föräldrar pratar ofta om att de vill ge henne sött, men vi har bestämt att dra ut på det så länge som möjligt. Hon har ju inget behov av sött, och det ger ju inget positivt rent näringsmässigt, så vi ser ingen anledning att ge henne det. Det vore bara för vår skull vi skulle ge henne, för att vi skulle få se hennes reaktioner. Men hennes kusin som är ett år äldre går alltid massor med sött vid efterrätter, för mycket i min mening, så det kan bli svårt att undvika på middagarna med familjen. 
  • Emmask
    Bebislängt skrev 2015-07-29 19:06:31 följande:

Apropå socker, hur noga är ni med salt? Tycker att det är svårt att hitta bröd och smör utan salt. Och pålägg också. Det känns som om min bebis får i sig salt även om man försöker vara restriktiv.

Bebisen har fått smaka glass en gång men annars håller vi oss till frukt när han ska få sött. Smörgåsrånen är nog onyttiga nog :P

Vi är inte lika noga med salt. Hon får äta bröd och ost som vi äter och vi ger henne rätt ofta av vår mat. Livet blir enklare så och hon äter på bra. Dock saltar vi så klart inte hennes mat.
  • Emmask
    Emma90 skrev 2015-08-07 21:15:44 följande:

Är det någon här som planerar syskon till våra små, eller har syskon påväg? :)

Vi plussade för 2 dagar sedan, men känns för bra för att vara sant. Känner inte av något så det är svårt att förstå och ta in. Men om allt går vägen ska vår lilla J bli storebror i april :)

Jag blir väldigt avis och är mycket sugen, men har bestämt att två år är minimum mellan barnen. Det börjar först nu bli "enkelt" för oss att ha ett barn och jag njuter. Men rent biologiskt är jag redo (blir besviken när jag får mens trots att vi sällan har sex och är sjukt noga med kondom). Men i typ januari kan tänka mig att börja försöka. Längtar ohyggligt efter att vara gravid igen.
  • Emmask

Nu har vi så smått börjat planera för syskon här. Är det någon fler som tänkt börja försöka inom de närmaste månaderna? Jag känner mig så dubbel. Det har ju äntligen börjat vara enkelt att leva igen :)

• Emmask

Nu börjar vi jobba på ett syskon. Någon fler som börjat känna sig sugen? Tänker att ett mars-aprilbarn 2017 vore perfekt men man vet ju aldrig hur lång tid det tar.

• Emmask
    Emma90 skrev 2016-04-17 23:37:30 följande:
    Så mysigt, lycka till :)
    I onsdags kom lillasyster till världen så vår Jayden har precis blivit storebror :D
    Stort grattis!
Svar på tråden septemberbarn 2014