Inlägg från: septemberfjorton |Visa alla inlägg
  • septemberfjorton

septemberbarn 2014

Bebislängt skrev 2015-01-11 08:51:52 följande:

Är det nån vars bebis har börjat skratta? :)

Brukar det plötsligt bara hända en dag?

Ja, Ingrid började plötsligt skratta för kanske två veckor sen. Hon har låtit länge, och lett brett, men en dag kom det ett hostande ljud och nu skrattar hon massor. Roligast är pappans fot när hon ligger i soffan och han har den ovanför henne. Vi visste inte vad det var som fick henne att skratta så mycket först, men så insåg vi att det var foten hon sett. Det är det absolut gulligaste jag vet :)
  • septemberfjorton
    BjörkW skrev 2015-01-12 06:55:14 följande:

Vet inte alls var "gränsen" för lite/mycket sömn går på domhär små. Men ibland kan jag inte förstå att han kan vara så pigg. Fast sålänge han är glad är vi glada ;)

När min syster var bebis sov hon aldrig på dagen, utan bara några timmar på natten. När jag kom trodde mina föräldrar det var jag som var konstig som sov flera timmar även på dagen, haha. Så det där med sömn verkar vara väldigt individuellt och det är nog helt okej så länge bebisen är nöjd :)
  • septemberfjorton

Idag gav vi Ingrid första biten "mat". En broccolibukett som hon fick suga på. Väldigt populärt :) vi gav henne en liten bit som hon först sög in i munnen, men som hon sen förstod att hon skulle tugga och svälja. Så himla tufft att de kan sådant där redan första gången.

• septemberfjorton

Är det någon som vet hur man ska göra med nötter om man själv är allergisk? Jag tål de flesta nötsorter, men är överkänslig mot ett fåtal och kan inte alls äta paranötter. Jag vill dock ge bebisen paranötter pga seleninnehållet, men vet inte om det är okej? Vi ska inte till BVC förrän om två veckor och jag hittar inga ordentliga svar på internet..

• septemberfjorton
    Kroken skrev 2015-01-21 10:41:32 följande:

Min lilla filur vägde vid 4 månader 7400 gram, längden mätte vi inte. Nu blir hon 5 månader på måndag och jag tippar på att hon väger runt 8000 gram nu och är runt 66 cm. Stl. 68 sitter bra på henne nu.

Vi har testat gröt vi med för att kunna införa ett mål på kvällen. Den här lilla tjejen verkar dock inte tycka gröt är nån höjdare. Ska pausa nu och försöka om nån vecka igen, ev. med risgröt då istället för havregröt. Potatis har hon också fått smaka och det var inte lika otäckt

Såg att nån för ett tag sen pratade om bilbarnstol, den som kommer efter babyskyddet. Vi är på gång att byta snart, inom en månad iallafall. När bebisen sitter hyfsat stadigt med stöd är det bättre att byta till bakåtvänd bilbarnstol då den skyddar bättre än babyskyddet.

Bra tips om bilbarnstol, vi har varit så veliga där, men då bör nog vi också byta inom en månad.

Ingrid var inte ett dugg förtjust i gröt, vilket jag tyckte var lite tråkigt eftersom jag dels älskar gröt och tänkte vi kunde äta samma, och dels ville få henne mättare till natten. Funderar på att köpa enagos gröt, men är inte alls sugen på köpegröt egentligen.

Idag var vi på fyramånaderskontroll med vaccinering. 6980g och 65cm. Ett skutt uppåt på viktkurvan.
  • septemberfjorton
    Kroken skrev 2015-01-21 13:51:08 följande:

Köpegröt brukar annars rekommenderas av BVC/ barnläkare när man ska ge det dagligen/ofta eftersom den är berikad med vitaminer och mineraler. Jag har för det mesta gjort egen barnmat men just gröt och välling har jag alltid köpt.

Det enda jag har lite svårt att få i är selen, men tänkte prova med paranöt om BVC godkänner. Annars har jag i lite järnsaft och berikad havremjölk, då har jag räknat ut att den får samma innehåll som köpegröt. Har inget emot köpemat egentligen, men maltodextrin känns bara fel för så små, eftersom det ger samma effekt som socker. Tror glykemiskt index är runt det dubbla.
  • septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2015-01-21 21:12:51 följande:

Visst har du rätt i det, men det tar ändå emot när vi åker bil typ en gång i månaden. Egentligen behöver vi inte min bil, men den är inte värd något så ingen mening med att sälja. Det är inte så att vi har ont om pengar direkt, men jag är lite snål måste jag erkänna. Fast just en sådan här sak bör man ju inte känna så för egentligen.Har du lust att dela med dig av ditt grötrecept? Vore kul att göra egen, men jag har inte kommit på hur än.

Är det förresten någon som vet om gröt är så nyttigt egentligen? Vad är det som är så bra med det? Min kille är italienare och är inte uppväxt med gröt och välling som jag är och han frågar saker som jag inte kan svara på. Han visste inte vad något av det var ens. Det måste ju finnas massor av länder där barnen varken får gröt eller välling och de lär väl få i sig järn och annat på andra sätt.

Såhär i början vill jag mest använda havre för att vänja henne vid smaken, när hon börjar äta hela portioner är jag mer inne på boveteflingor och kanske hirs. Bovetegröt har vi börjat ge henne smakprov på också. Då har jag boveteflingor, havremjölk, rapsolja, järnsaft. Jag förstår inte vad välling ska vara bra för faktiskt, det verkar mest som det använda för att trösta bebisen på kvällen
  • septemberfjorton

Oops, där gick det iväg för fort.

Som det används till kvällen skulle det stå. Gröt känns ju som ett enkelt sätt att få i sig näring tycker jag.

Nu var ju mitt recept veganskt, vill man ha animalier kan använda paltbröd i gröten för järnet, men vet inte om resten av vitaminerna som finns i järnsaft täcks in då. Samma med mjölk, vet att komjölk är berikad men inte med vad riktigt, förutom D-vitamin.

Svar på tråden septemberbarn 2014