linnéa001 skrev 2015-02-27 15:27:57 följande:
Låter som en god och nyttig välling. Vi är inte veganer eller vegetarianer men äter väldigt lite kött (desto mer fisk dock), men min kille gillar sådant som är naturligt. Jag funderar därför på att göra egen gröt och kanske välling själv. Varför har du valt just bovete? Mjölk till gröten verkar urdumt, men kanske kan man ha lite havremjölk eller mandelmjölk till den för att få den mindre "slibbig" (är inte så förtjust i gröt). Gör du gröt på bovete också? Jag har aldrig brytt mig så mycket om mat, bara ätit vad jag gillar, men lilltjejen ska så klart ha det bästa.Min dotter är nu 5,5 månader och igår var hon 66 cm och vägde 6,3 kg. Lite skillnad i vikt... Min dotter är ganska nätt och jag önskade att hon kunde väga lite mer även om det inte är någon fara.
Okej :) vi tänkte först ge vegetarisk kost som en kompromiss, eftersom min sambo äter kött. Nu har han dock gått över mest till veganskt hemma, och då känns det bäst att ge Ingrid det också, samt är enklare för mig att laga en sorts mat. Jag tycker nog man ska göra det som känns enklast för en själv.
(Havre)mjölk i gröten hade vi till en början då den är berikad med så mycket, som kalcium, D-vitamin och b12. Jag tycker havre gör allt ännu slemmigare faktiskt. Vi provade göra gröt på boveteflingor, men alla tre tyckte det var vidrigt, så vi gör numer på hirsflingor, som också är nyttigt. Bovetemjöl är egentligen en ört, och innehåller bra protein(någon särskild aminosyra tror jag), samt järn, magnesium och b-vitaminer. Zink också tror jag.