• BjörkW

septemberbarn 2014

Idag var vi hos BVC för vägning och mätning. Han har äntligen börjat följa sin kurva igen på både vikt och längd :) Han har dock fått för sig att vara vaken en timme eller två runt midnatt vilket vi inte blir piggare av... Haha.

• BjörkW

61 cm, 5300 g och snart 4 månader. Han har fortfarande storlek 50-56, kan ha 62 i några plagg.

Vi är också själva fredag-söndag, fast vi har varit det förut så de ska nog gå bra :) Hoppas han vill sova lite mer än han brukar göra...

• BjörkW

Men fy vilken hemsk tanke att säga nej till en bebis som troligen bara är nyfiken och lär sig något nytt :/

• BjörkW
    Dasha skrev 2015-01-31 12:12:40 följande:

alltså en sån glascylinder ditt man kan lägga i saker. om saken får plats - då kan bebisen sätta den i halsen. säljs på apoteket. trodde alla hade en sån...

Har aldrig hört talas om. Men är samtidigt inte förvånad då marknaden svämmar över av "bli en bra förälder med denhär grejen." Vi har kört på sunt förnuft och ungen andas än ;)
  • BjörkW
    Svansjön skrev 2015-02-08 11:48:00 följande:

Hej på er!

Har inte läst hela tråden. Ni kanske har pratat om detta, eller så tycker ni jag är knäpp som redan tar upp detta.

Men ni som vill ha ett till barn, hur går era tankar på åldersskillnad? När vill ni påbörja försök till att bli gravid igen?

Hej. Vi är lite oense här hemma om syskon. Jag hade en jobbig graviditet nu med första och de tog hårt på oss båda. Men jag känner ändå att jag skulle vilja starta babyverkstan redan till sommaren så vi sen är "klara" med att vara gravida. Sambon vill dock knappt prata om det för han känner att han inte orkar en graviditet till, med en liten om jag blir så handikappad igen.
  • BjörkW
    linnéa001 skrev 2015-02-08 20:52:23 följande:

Måste säga att jag verkligen tycker att ni som har eller vill ha flera barn är lite "tokiga". Alltså, inget illa menat, vet inte riktigt vilket ord jag ska använda och som passar. Jag förstår bara inte hur man kan vilja vara gravid, föda och amma en gång till. Jag är kanske ingen bebismänniska även om jag självklart älskar min dotter gränslöst.

Haha. Jag känner mig lite tokig som vill ha barn igen efter denna sjukt hemska graviditet. Men vill så gärna att sonen ska få ett syskon (även fast det självklart är okej med ensambarn om man föredrar de). Och då känner jag att jag heldre kör på nu igen så vi bara kan må bra och "fottsätta ett normalt liv" sen. Känns som jag inte kan planera mitt liv alls för jag "vet" att jag kommer vara helt invalid i ett halvår nästa gång vi vill skaffa barn. Då känns det bättre att bara få det gjort, om naturen tillåter vill säga.
  • BjörkW

Vår son är 5 månader och äter två potioner semper havregröt varje dag. Vi har lite allt möjligt till. Banan, äpple, päron, ananas, hallon, blåbär, ärtor, broccoli, morötter, palsternacka. Det mesta funkar :) Har börjat ha i nötter nu också. Han kräks mindre sen vi började med gröt så vi kör rätt hårt på de!

• BjörkW

Vår plutt har legat på -2 hela tiden och även gjort läkarundersökning pga detta. Men bm säger attsålänge han är pigg och glad är det ingen fara fören de går ner på -3. Här säger dom att enbart bröstmjölk inte räcker efter 6 månader.

• BjörkW

Vi har fått in rätt bra rutiner. Sonen (5,5 mån) vaknar för dagen runt 6-7 beroende på om han är med mig till hästarna eller inte. Äter gröt med tillbehör runt 7, bröstmjölk runt 10, mixad mat runt 13, bröstmjölk runt 16 och sen gröt igen runt 19. Läggdags vid 20 så äter han allt från 1 till 5 gånger per natt.

En portion gröt är 1 dl vatten och 4 msk pulver sen runt 1 dl frukt/grönsak/bär. Lunchen håller vi på att öka upp till 1dl. Snart börjar jag jobba så vi får se hur det blir då :)

• BjörkW

På tal om vakentid tidigare. Sonen blir 6 månader nästa vecka och igår var han vaken 6 timmar i sträck. Det normala ligger runt 3 men igår hade han tydligen extra energi ;)

• BjörkW

Vår son som nästan är 6,5 månad somnar runt 20, sen vaknar han allt mellan 1-5 gånger på natten och vägrar somna om försen han fått amma. Han följde alltid med mig till hästarna på mornarna förut vid halv 6 så de har väl blivit en vana. Så nu när jag jobbar (åker klockan 5) så vaknar han vid halv 6-6 och är pigg. Han äter bara "vanlig" mat på dagen.

Trodde det hörde mer till vanligheterna än undantag att dom små inte sover hela nätter än.

• BjörkW

Emmask: svårt att sätta tid, men när vi verkligen gått in för att inte ge oss har han blivit så arg att han sen inte ätit, och då blir han ännu argare. Så om han inte somnar om ganska fort (2-3 min) så är jag lite "rädd" för att bara förvärra allt så då ger jag mig. SpSpeciellt nu när jag måste orka upp och jobba!

Jag skulle bli väldigt glad om mina bröst ville krympa lite men det verkar inte vilja hända ;)

• BjörkW

Natten till idag var första hela natten vår 6,5 månaders son sov hela natten utan att verken äta eller vakna till och behöva sövas om. När vi skulle natta honom igår kväll la vi ner honom i sängen, sen låg han och skrattade i kanske 5 minuter sen somnade han. Nu håller vi på att söva för natten och han har gnällt och gråtit i en timme nu.

Väldigt svårt när det är så olika från dag till dag hur lika vi än gör.

• BjörkW

Sonen går upp runt 6-halv 7 sen äter han ca:

07:00 En portion gröt med en frukt/bär

10:00 egengjord grönsakspure ca 1,5 dl

13:00 egengjord pure med rotfrukt, kött/ägg och grönsak. ex potatis, älgfärs och broccoli. Ca 2,5 dl

16:00 egengjord grönsakspure ca 1,5 dl

19:00 En portion gröt med en frukt/bär

sen är det sovdags och han brukar vakna någon gång under natten. Ingen amning för mig heller då han är ointressad av det + att jag jobbar så olika att det skulle "störa" rytmen. Haha. Vi ska till bvc i mitten på maj nu, och det känns som en evighet sen vi var där men det blir nog ungefär 2 månader.

Svar på tråden septemberbarn 2014