Dasha skrev 2015-03-03 22:31:12 följande:
har varit på bvc idag.
vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.
han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.
Vad säger bm?
Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch. Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.
jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?
hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.
jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!
hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.
jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.
hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.
jag : men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!
vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????
Jag hade blivit förbannad! Precis som du säger, han utvecklas och är pigg och mår bra! En del barn väger mindre och en del barn väger mer, så är det ju hela livet! Och vikten påverkas ju också av hur mycket barnet rör sig. Din son rör sig ju rätt mycket för att vara 5 månader.
Min äldsta var en smalis och det var ett himla diskuterande om att hon var så tunn och smal, dessutom lång. Men hon var sån bara helt enkelt, är lika med henne nu när hon är 15 och har varit så hela tiden.
Nu är ju BVC frivilligt och inget tvång så orkar du stå på dig mot sköterskan så visa att du är säker i din roll som mamma och litar på att ditt barn mår bra. Säg att du ser att han mår bra och utvecklas och att du är trygg med det. Att du litar på din instinkt att allt är ok! Så får hon tycka vad hon vill men DU vet att din son mår bra!