• S Michaela

BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.

Hejsan!
    Väntar vårt andra barn och har BF någon gång i slutet av april, får veta mer säkert vid ultraljudet 8/10. Är i vecka 9+2 nu ungefär.

Har en son på 13 månader.
    Min havandeskapsförgiftning upptäcktes i vecka 34 p.g.a. kraftiga blödningar, men läkarna trodde att jag haft det i några veckor eftersom mitt blodtryck legat högt på dom senaste kontrollerna på mvc. Blev inlagd och sedan igångsatt och födde vaginalt med nöd och näppe.
    Låg på NEO 1 vecka och sedan hemsjukvård i 3 veckor. Sonen var inte mycket tillväxthämmad men väldigt slö och trött och höll inte riktigt temperaturen.
    Jag vill inte påstå att jag blev speciellt skrämd av min HF, tycker själv att jag hade en lindrig sådan, men läkarna sa efteråt att jag hade en mycket allvarlig HF eftersom min lever och njurar var extremt påverkade.

Aja, nu vet ni lite!
    Tänkte om det fanns fler där ute som väntar barn igen och som har haft havandeskapsförgiftning eller annan grav.komplikation så kan vi följas åt här och se hur det går för oss!

• Svar på tråden BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.
  • hisingenftw
    Nrk79 skrev 2015-01-31 09:02:45 följande:
    I torsdags, sent på kvällen, lämnade Frasse oss. Såg ut som vi skulle klara det, men saker hände (bland annat en bm som var så fruktansvärt hårdhänt på magen när vi skulle lyssnar på hjärtljuden att vi ska anmäla henne, 1,5 tim senare tittade nämligen navelsträngen ut och när vi lyssnade då så hade hjärtat slutat slå, antagligen pga att navelsträngen klämts och inte gett honom syre och blod.

Jag vill tacka för allt stöd och det har varit otroligt roligt att få följa era resor. Njut av era graviditet och hoppas att allt blir super för just dig/er. Kram
    Väldigt trist att höra! ta hand om varandra
  • hisingenftw

Mår alla bra?

Mitt blodtryck stiger lite för varje besök men det verkar inte finnas några allvarligare tecken på HF iaf!

• zorina
    hisingenftw skrev 2015-02-09 17:00:13 följande:

Mår alla bra?

Mitt blodtryck stiger lite för varje besök men det verkar inte finnas några allvarligare tecken på HF iaf!

Det gör mitt oxå men än så är det i gen fara med ngt annat förutom att ja ska göra en ev glukosbelastning. Men vet inte vad det innebär riktigt ... E glad så länge hf håller sig väck!
  • hisingenftw
    zorina skrev 2015-02-09 18:57:22 följande:
    Det gör mitt oxå men än så är det i gen fara med ngt annat förutom att ja ska göra en ev glukosbelastning. Men vet inte vad det innebär riktigt ... E glad så länge hf håller sig väck!
    Är det för att de misstänker diabetes?

Mitt järnvärde är i botten så snart är det nog dags för järntabletter. Vill verkligen knte men vissa dagar är jag nästan i koma
  • MrsFreud
    hisingenftw skrev 2015-02-09 17:00:13 följande:

Mår alla bra?

Mår toppen hittills! Ont i ryggen och vanliga graviditetsbesvär, men inga tecken på HF förutom en fruktansvärd huvudvärk. Den har jag dock haft till och från sedan typ v.5 och enligt BM kan det bero på hormonförändringarna. Men ja..hittills mår jag ändå bra!
  • zorina
    hisingenftw skrev 2015-02-09 21:40:26 följande:

Är det för att de misstänker diabetes?

Mitt järnvärde är i botten så snart är det nog dags för järntabletter. Vill verkligen knte men vissa dagar är jag nästan i koma

Ja gravid diabetes.. Vet inte hur de påverkar allt... Men ska dit imorgon.. Ja käkar två järn tabletter om dagen nu :). Märker inget av dom typ ont i magen och sånt som tur e :)
  • hisingenftw
    zorina skrev 2015-02-10 07:10:37 följande:
    Ja gravid diabetes.. Vet inte hur de påverkar allt... Men ska dit imorgon.. Ja käkar två järn tabletter om dagen nu :). Märker inget av dom typ ont i magen och sånt som tur e :)
    Skönt att du inte känner av problem med tabletterna! Min mage är rätt känslig när jag är gravid så hoppas slippa. Men tror inre jag kommer undan...

Skulle det va grav diabetes försvinner det väl iaf när man är "klar" som tur är
  • Nelly88

Ska på v 25 besök imorgon, hade hf förra grav men gick över tio dagar utan att bli igångsatt, lång förlossning med en mycket trött liten bebis som kom ut. Hoppas på bättre förlopp denna gången! Ska ev få gå på extra samtal inför förlossningen men får se vad som bestäms imorgon...

• zorina
    hisingenftw skrev 2015-02-10 08:23:04 följande:

Skönt att du inte känner av problem med tabletterna! Min mage är rätt känslig när jag är gravid så hoppas slippa. Men tror inre jag kommer undan...

Skulle det va grav diabetes försvinner det väl iaf när man är "klar" som tur är

Ja verkar som dom flesta problem försvinner när man väl e klar :).. Nä det är väl ett onödigt ont dom dår järn tabletterna!
  • zorina
    Nelly88 skrev 2015-02-10 20:54:16 följande:

Ska på v 25 besök imorgon, hade hf förra grav men gick över tio dagar utan att bli igångsatt, lång förlossning med en mycket trött liten bebis som kom ut. Hoppas på bättre förlopp denna gången! Ska ev få gå på extra samtal inför förlossningen men får se vad som bestäms imorgon...

Hej! Ja de är ett helvete att bli igångsatt.. Jäkla plåga.. Jag hoppas få en sån som alla andra denna gången.. 4 tim så e det klart! Det vore en enkel match :)... Men konstigt att dom inte gjorde ngt åt dej innan.. Mig sa dom att när man har hf och tar sig över v 37 så brukar dom sätta igång så att barnet inte ska bli svagare och orka med en vanlig förlossning... Men alla säger väl olika! Ja blev tillfrågad om sånna samtal också men ja kände att om förlossningen startar av sig själv e jag glad.. Säger ngn att dom ska starta igång mig så vägrar jag då får dom snitta! :)
Svar på tråden BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.