• S Michaela

BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.

Hejsan!
    Väntar vårt andra barn och har BF någon gång i slutet av april, får veta mer säkert vid ultraljudet 8/10. Är i vecka 9+2 nu ungefär.

Har en son på 13 månader.
    Min havandeskapsförgiftning upptäcktes i vecka 34 p.g.a. kraftiga blödningar, men läkarna trodde att jag haft det i några veckor eftersom mitt blodtryck legat högt på dom senaste kontrollerna på mvc. Blev inlagd och sedan igångsatt och födde vaginalt med nöd och näppe.
    Låg på NEO 1 vecka och sedan hemsjukvård i 3 veckor. Sonen var inte mycket tillväxthämmad men väldigt slö och trött och höll inte riktigt temperaturen.
    Jag vill inte påstå att jag blev speciellt skrämd av min HF, tycker själv att jag hade en lindrig sådan, men läkarna sa efteråt att jag hade en mycket allvarlig HF eftersom min lever och njurar var extremt påverkade.

Aja, nu vet ni lite!
    Tänkte om det fanns fler där ute som väntar barn igen och som har haft havandeskapsförgiftning eller annan grav.komplikation så kan vi följas åt här och se hur det går för oss!

• Svar på tråden BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.
  • zorina

Gött! Passa på att äta massa godis nu då :)! Skönt att det hittills går bra för alla! ????

• yodi
    EricaS skrev 2015-02-12 13:56:05 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna in här då jag väntar barn nr 2 11/5 och fick hf med HELP med barn nr 1.

Hf upptäcktes i v 34, fast då bara äggvita i urinen. Blev inlagd och igångsatt så hon föddes 36+0, men hade då inget högt bt, utan bara höga värden på äggvitan och fruktansvärd huvudvärk.

Utvecklade HELP under själva förlossningen och va sen okontaktbar i ett morfinrus i 2dygn efter födsel, pga smärtor för levern.

E nu faktiskt skitskraj för att de ska hända nått igen. Går på special MVC, äter trombyl och kontroller nu varje vecka. Än så länge ser alla tester bra ut (bt och ingen äggvita). Däremot har jag fått fruktansvärd huvudvärk/yrsel och även ögonflimmer (ser stjärnor) som kommer å går.. Har även haft i 2dagar nu jätte "mensvärk" så jag ligger i fosterställning med vetekudde och alvedon!

Jag vet att jag antagligen oroar mig för mycket, men eftersom proverna ser bra ut så e de bara att vänta och se va som händer..

Någon av er som vet om man kan få symtom innan de visar nått på proverna? Äter ni trombyl?

har dom tagit blodprover?
    har själv haft en grav med mild hf, en med svår hf+ hellp samt en med svår hf för min del så har det börjat påverka andra inre organ innan det har visat sig på blodtryck och urin prov.
  • MrsFreud
    yodi skrev 2015-02-20 16:09:22 följande:
    har själv haft en grav med mild hf, en med svår hf+ hellp samt en med svår hf för min del så har det börjat påverka andra inre organ innan det har visat sig på blodtryck och urin prov.
    Hur har det påverkat andra organ menar du? 
  • EricaS
    yodi skrev 2015-02-20 16:09:22 följande:

Nej, de har dem inte gjort. Va för prover skulle de vara? Hur märkte dem de på dig, eller vilka symtom hade du innan de upptäcktes.

Jag va på tillväxtul idag, å allt såg bra ut, så bebisen mår bra iaf :)
  • zorina

Dom kollar levern och sånt i blodproverna. Ja hade lite lite äggvita och inte högt blodtryck när ja fick hf men blodproverna va skit kassa så därför la dom.in mig..

• yodi
    EricaS skrev 2015-02-20 20:33:34 följande:
    Nej, de har dem inte gjort. Va för prover skulle de vara? Hur märkte dem de på dig, eller vilka symtom hade du innan de upptäcktes.

Jag va på tillväxtul idag, å allt såg bra ut, så bebisen mår bra iaf :)
    blodprover dom sk toxproverna det var så dom upptäckte det, hade inga förutom att jag kände mig trött och hängig.
  • yodi
    MrsFreud skrev 2015-02-20 18:55:26 följande:
    Hur har det påverkat andra organ menar du? 
    förhöjt levervärde,påverkade njurar minskat antal av vita blodkroppar mm.
  • EricaS
    yodi skrev 2015-02-21 13:13:10 följande:

blodprover dom sk toxproverna det var så dom upptäckte det, hade inga förutom att jag kände mig trött och hängig.

Okej, ska kolla med bm på onsdag va hon säger.
  • hisingenftw

Hoppas alla mår bra!

Är det någon mer än jag som har mycket sammandragningar? Och isf hur mkt är normal enligt er Bm?

Svar på tråden BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.