• S Michaela

BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.

Hejsan!
    Väntar vårt andra barn och har BF någon gång i slutet av april, får veta mer säkert vid ultraljudet 8/10. Är i vecka 9+2 nu ungefär.

Har en son på 13 månader.
    Min havandeskapsförgiftning upptäcktes i vecka 34 p.g.a. kraftiga blödningar, men läkarna trodde att jag haft det i några veckor eftersom mitt blodtryck legat högt på dom senaste kontrollerna på mvc. Blev inlagd och sedan igångsatt och födde vaginalt med nöd och näppe.
    Låg på NEO 1 vecka och sedan hemsjukvård i 3 veckor. Sonen var inte mycket tillväxthämmad men väldigt slö och trött och höll inte riktigt temperaturen.
    Jag vill inte påstå att jag blev speciellt skrämd av min HF, tycker själv att jag hade en lindrig sådan, men läkarna sa efteråt att jag hade en mycket allvarlig HF eftersom min lever och njurar var extremt påverkade.

Aja, nu vet ni lite!
    Tänkte om det fanns fler där ute som väntar barn igen och som har haft havandeskapsförgiftning eller annan grav.komplikation så kan vi följas åt här och se hur det går för oss!

• Svar på tråden BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.
  • Nrk79

Hej!

Kan jag hoppa in här? Har bf 31/5 och väntar en liten kille tillsammans med min sambo. Är första barnet och än så länge har det varit berg-och dalbana!

Innan jag blev gravid så trodde jag mer eller mindre att det var ett plus på stickan och efter 9 relativt mysiga månader så kom bebben ut...

Från jag fick plusset så har det varit en del tunga grejer och har dessutom ett mf färskt bakom mig. Det var en läkare som sa att det inte var något foster i v7 och sa till mig att det kommer bli ett missfall till (bebben fanns där en vecka senare när vi tittade), under kubbtestet så fick vi 1/31 chans att vår bebbe hade ett kromosomfel (så blev det inte) och sedan en vecka tillbaka har jag haft blödningar som vi alla först trodde berodde på en uvi. Idag kom massor blod på morgonen och det blev ytterligare ett besök på sjukhuset. Nu är jag ordinerad vila en vecka framöver och ska ta någon medicin som ska stoppa blödningarna.

Är det fler än jag som inte har den där idylliska graviditeten och som bara längtar fram till vecka 40 redan nu? (Är i vecka 22, så många veckor kvar för min del.)

• Evigkärlek0811

Bor i karlstad.

De kollar flödet till bebisen med ultraljud, mäter blodtryck och kollar om det finns äggvita i urinen.

• Nrk79

Jag är nu inlagd på förlossningen pga låg fostervattensmängd och läckage. Jag är i 21+4, så 9 dgr kvar till bebben räknas som barn och man blir förflyttad till universitetssjukhuset och de sätter in resurser för att hålla honom vid liv. Vi räknar dagar och försöker hålla hoppet uppe. På måndag ska man göra ett nytt ultraljud och mäta fostervattnet. Håller alla tummar och tår att det stabiliserats eller ökat! Fler som varit igenom samma resa?

• zorina
    Nrk79 skrev 2015-01-23 16:53:50 följande:

Jag är nu inlagd på förlossningen pga låg fostervattensmängd och läckage. Jag är i 21+4, så 9 dgr kvar till bebben räknas som barn och man blir förflyttad till universitetssjukhuset och de sätter in resurser för att hålla honom vid liv. Vi räknar dagar och försöker hålla hoppet uppe. På måndag ska man göra ett nytt ultraljud och mäta fostervattnet. Håller alla tummar och tår att det stabiliserats eller ökat! Fler som varit igenom samma resa?

Hej! Beklagar.. De låter inte kul alls.... Jag har inte varit med om det själv men en tjej ja delade rum med när ja låg inne med mitt första barn hon hade samma som dej.. Hennes barn lyckades dom hålla inne till v 24 tror ja det va.. Så allt gick bra tillslut. Hoppas det är en liten hjälp på vägen iaf!
  • hisingenftw
    Nrk79 skrev 2015-01-23 16:53:50 följande:

Hoppas det går bra för er!
  • Nrk79
    zorina skrev 2015-01-23 17:15:22 följande:
    Hej! Beklagar.. De låter inte kul alls.... Jag har inte varit med om det själv men en tjej ja delade rum med när ja låg inne med mitt första barn hon hade samma som dej.. Hennes barn lyckades dom hålla inne till v 24 tror ja det va.. Så allt gick bra tillslut. Hoppas det är en liten hjälp på vägen iaf!
    Hej Zorina.
    Näe, kul är det inte för fem öre, men vi räknar 6 tim-perioder och tar oss närmare 23+0 för varje timme som går. Vi försöker se det positiva och att inte värkarbete satt igång än, att hjärtljud låter bra, att inte så mycket fostervatten läckt ut (som det ser ut), jag har ingen infektion osv.

Skönt att höra att det gick bra för din rumskompis. Vet du när hon lades in? I vilken vecka hon var i? Jag har ingen aning om 9 dagar är uppnåeligt, men jag vill ju tro det.  
  • zorina
    Nrk79 skrev 2015-01-23 18:38:21 följande:

Hej Zorina.

Näe, kul är det inte för fem öre, men vi räknar 6 tim-perioder och tar oss närmare 23+0 för varje timme som går. Vi försöker se det positiva och att inte värkarbete satt igång än, att hjärtljud låter bra, att inte så mycket fostervatten läckt ut (som det ser ut), jag har ingen infektion osv.

Skönt att höra att det gick bra för din rumskompis. Vet du när hon lades in? I vilken vecka hon var i? Jag har ingen aning om 9 dagar är uppnåeligt, men jag vill ju tro det.  

Hmm tror de va v 20-21 som det började.. Vet inte helt hundra. Men hon lyckades hålla inne den ca två v om ja inte minns fel :)
  • zorina
    Nrk79 skrev 2015-01-23 18:38:21 följande:

Hej Zorina.

Hmm tror de va v 20-21 som det började.. Vet inte helt hundra. Men hon lyckades hålla inne den ca två v om ja inte minns fel :)
  • Nrk79
    zorina skrev 2015-01-23 21:29:59 följande:
    Tack för de uppmuntrade orden. Nu har en dag gått, så ett steg närmare 23+0! :)
  • zorina
    Nrk79 skrev 2015-01-23 22:49:25 följande:

Tack för de uppmuntrade orden. Nu har en dag gått, så ett steg närmare 23+0! :)

Ja håller alla tummar och tår!
Svar på tråden BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.