• Lindis77

Vid vilken ålder blev era barn blöjfria nattetid?

Jag har en son på snart 4 år. Han blev torr dagtid för drygt ett år sedan men han behöver fortfarande blöja på natten. Han har varit torr ett fåtal nätter endast.
    Ibland har han även vaknat och ropat på oss på natten och har då gått upp och kissat & då har han också oftast varit torr sen på morgonen.

Men vägen känns rätt lång till att vi kan sluta med nattblöja...

Hur har det funkat med era barn? Har dom vaknat eller vaknar dom på natten i min sons ålder och går upp och kissar eller klarar dom sig hela natten?

Har även en dotter som är året yngre än sonen. Hon blev torr på dagen runt 2 år men samma med henne att hon fortfarande behöver nattblöja dryga året senare.

Är det en "mognadsfråga" att det inte är något man kan påverka?

//Linda

• Svar på tråden Vid vilken ålder blev era barn blöjfria nattetid?
  • helene 355

Om jag var du så testa ta bort blöjan nattetid, prata med honom om det också så han är med på det och var beredd på olyckor, men tillslut så kommer han nog känna de själv. vi tog bort blöjan på natten innan barnet var 1,5 år, för de mesta gick de bra, ibland olyckor, men vi har tvättmaskin så de är ingen fara

• gbgumman

Dottern blev torr på natten först. Vid ca 2,5 var hon torr dagtid. Sonen blev torr natt och dag samma vecka vi 3 år och tre månader.

• gbgumman

På natten är det väl ett hormon som styr om jag inte minns fel. Får googla lite.

• TheaN

Jag hade också provat att ta bort den. Min dotter var 2 när vi tog bort den på natten med. Som föregående skrev så hände det klart olyckor då och då. I början gjorde vi så att vi tog upp henne innan vi la oss vid ca 22-23 så fick hon kissa så fortsatte hon sova. Men det slutade vi med efter ett tag och det gick jättebra. 
    Men prova dig fram och se vad som funkar för dina barn. 
    Vissa barn "lär sig" efter att ha kissat på sig några gånger, dvs de vaknar innan de kissar på sig, de lär sig att känna när de är kissnödiga. Andra barn fortsätter kissa och kanske upplever det som nåt negativt. Gör ingen stor grej om de kissar på sig. Byt sängkläder, duscha av dem och förklara att olyckor händer. 
    Testa, se vad som funkar.
    Oftast går det bra och mycket snabbare än man själv tror.  

• En glad tjej

Är man sängvätare kan man inte bara ta bort blöjan så där. Det är ett hormon i kroppen som ska bildas. Min äldsta dotter var helt torr på natten vid 6,5 års ålder och min minsta dotter som snart fyller 7 har fortfarande blöja. Jag var själv sängvätare till 7 års ålder och vet att det är ärftligt.

• Natulcien

Vår son är också snart 4 år.
    Han blev torr och blöjfri på dagen när han var drygt 3 år, och ett halvår senare även på natten. Vi väntade helt enkelt med att ta bort blöjan tills den hade varit torr varje natt i ca 2 veckors tid. Visst händer det fortfarande ibland att han kissar på sig på natten, men på det stora hela fungerar det bra.
    Jag skulle nog inte ta bort blöjan om den så sällan är torr, utan vänta lite till och se om det sker nån förändring först. Annars tror jag att det kanske blir jobbigt både för er och honom..?

• tjillevipp

Det är ju förvisso mycket mognad och hormonstyrt att producera mindre urin på natten så att man inte blir så kissnödig. Men, det innebär inte att det även är vanemässigt att kissa i sömnen och inte vakna när man behöver kissa. Min erfarenhet är att det går att träna, och har man tur lär sig barnet fort och annars får man ha tålamod! Om man tycker det är värt det. Min dotter blev dagtorr vid 2 år och några månader senare tog vi bort blöjan på natten fast den sällan var torr. Vi visste nämligen att hon hade förmåga att vakna och gå upp och kissa, för under potträningsperioden började hon göra det av sig själv. Sen slutade hon när hon märkte att det inte behövdes på natten. Nåväl, när vi sen tog bort blöjan på natten så började vi med att ta upp henne och kissa innan vi gick och la oss. Den allra första tiden satte vi t o m klockan mitt i natten för att ta upp henne. Det funkade, och efter ett tag räckte det med att ta upp henne innan vi la oss. Hon kissade på pottan i princip sovandes. Efter ett par månader behövdes inte det längre och hon vaknar själv om hon behöver och klarar sig oftast hela natten utan att kissa. Många olyckor var det längs vägen, och jag funderade ofta om det var värt det. Men nu i efterhand känns det fantastiskt skönt att ha en 2,5-åring som klarar sig helt utan blöjor! Min slutsats är - det går nog för det mesta att öva upp, men man måste ha tålamod! 

• Yonndax

Sonen blev blöjfri först på natten vid ca 3½ och dagtid ca 1½ månader senare. När vi tog bort blöja på natten hade den varit helt torr i ca 2 månader redan. Har aldrig behövt nattkissa honom och har aldrig hänt en olycka på natten. Sonen är nu 4 år. Det händer olyckor på dagen när han leker väldigt intensivt. Prova och se vad som händer om ni tar bort blöjan. Men eftersom det även krävs ett hormon för att producera mindre urin på natten får ni nog räka med att nattkissa honom ett tag fram över.

• Mercurialis

Första barnet slutade med blöja nattetid några månader före sin fyraårsdag. Det skedde av misstag eftersom vi glömde sätta blöja på honom på kvällen.

Andra barnet var 3 år och 3 månader. Vi tog bort nattblöjan några veckor efter att han var torr dagtid.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • baa

Min son vid 2 och ett halvt, hans kusin på sin femårsdag. De bestämde båda själva att de inte ville ha blöja mer.

• trolliz

Äldsta var ungefär strax innan tre år, andra lite äldre, drygt fyra, trean lite senare än första, tvillingarna blev sonen torr först, cirka nio månader innan dottern som var nästan fem då. Hände då och då att hon fortsatte, blöjfri dagtid först av alla dock. Mellersta kunde också råka ut för olyckor i perioder, men inget problem. Det var nog bara yngsta som det kändes lite knepigt med till och från. Gick jättebra på dagen, gick på pottan vid ett år men natten som sagt fick det ta sin tid. 

Har även fem barnbarn och där har det varit allt från två till tre år. Bara den yngsta som har nu, ett år, näst yngsta är tre och slutade förra vintern om jag minns rätt. 

• Annsiss

Dottern var torr på natten långt innan dagen kanske 1 på natten och 2 på dagen, lillebror 1 år är verkligen inte nattorr men jag skulle om jag var du ta bort blöjan och testa, räkna med lite byten

• cosinus

Min minsting kissade nog aldrig på natten efter 1.5 år om hon bara kissat i rimlig tid på kvällen. Men eftersom hon inte var dagtorr då så fick nattblöjan hänga med tills veckan innan hon fyllde 2 år och den också rök. Har inga olyckor än och hon är 4.5 år.

Nummer ett och tre blev torra på natten vid 3 års ålder bägge två. Trean har ff i undantagsfall olyckor på natten (han är 6 år) men vaknar oftast så fort det kommer några droppar i kalsongerna så det är sällan sängen blir blöt.

Tvåan som är 8 år kissar så gott som varje natt i sängen. Har inte haft blöja sen 5 års ålder då han vägrade mer eftersom lillebror fick sluta. Jag trodde då att han skulle lära sig att vakna när det blir blött men se det gör han inte. Han rullar bara till en torr fläck i sängen och sover vidare och vi tvättar sängkläder till förbannelse.

Jag tror så här. Ett barn som vaknar när det blir blött kan ganska fort lära sig av med nattblöjan och ist gå upp och kissa. Då går det nog alldeles utmärkt att träna bort en nattblöja, då är bara frågan hur högt man värderar sitt och barnets nattsömn.

Ett barn som däremot inte märker något när det blir blött går inte träna och då skulle jag aldrig ta blöjan av en 4-åring för det är inte värt all tvätt som blir. Håll i blöjan så länge ni kan i det läget är mitt råd för bättre kiss i blöja än i sängen.

Har hört de som provat stoppa kalsonger/trosor i blöjan för att barnet då ska märka att det blir blött och vakna, kanske funkar. Men annars prova att ta bort den några nätter, prata med barnet och säg att ni ska prova men att det krävs att barnet vaknar före eller precis efter det blivit blött för att man ska kunna sluta med blöjan och att det inte är något barnet kan påverka om det inte vaknar utan då måste man bara bli lite äldre först.

Svar på tråden Vid vilken ålder blev era barn blöjfria nattetid?