• Liten till

Ränta på lån?

Vi håller på förhandlar om ränta till vårt nya bolån, det kommer ligga fördelat ungefär såhär: 800000 låst i 5 eller 10 år, sedan två lån på 200' vardera som ska vara obundna i allafall första tiden.

Nu till problemet.
    Vi skulle få ränta på 3,03 på 5 år, men när jag frågade om den är helt spikad ellernom man kan göra nåt åt den så sänkte dem den till 2,89 direkt.
    Nu verkar ju räntan vara på väg ner igen, ska man då ringa och höra om man kan få ner den ytterligare innan vi skriver på och gör klart lånen?
    Eller ska vi försöka förhandla om 10årsräntan istället och få ner den och binda längre?

Helt ny på detta så alla tips mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Ränta på lån?
  • enussune

Snacka om att inte kunna tänka något själv i ett sammanhang av text.

Jag skrev att flera faktorer spelar in varav konjuktur är ett exempel, liksom sjukdom eller dödsfall. Att omvärlden spelar in i sveriges ekonomi är ju bara grundläggande.

Å att sannolikheten för separation är högre det vet väl ändå ingen!

Aja, jag har sagt mitt i denna konversation. Hoppas ts fått liten överblick inför kommande bolån. Trevlig helg på er alla!

Mvh :)

• Anghammarad

Flera fackföreningar har ränterabatter som man kan använda om man inte orkar, kan eller vill förhandla. Unionen har exempelvis avtal med SEB som ligger på 0.9 procentenheter över bankens upplåningsränta. Just idag innebär det exempelvis att man kan låna för 1.9% på 3 månaders, 2.54% på fem år och 3.39% på 10 år.

• Stokke

Ni har tänkt igenom ert beslut. Så då ska ni köra på 10 år på lånet som är på 800 000kr.
    De övriga två lånen då, för att ha en riktig trygghet, så kan ni binda även dessa.
    Skillnaden i kronor är så pass lite på små lån som era med 200 000kr är. Ni kan få en riktigt bra 5 års ränta.
    Lycka till med nya bostaden.

• isabellab

Vi snackade med två olika banker och har bundet i två år på 1.69%. Det lönar sig definitivt att förhandla.

• Butterscotch

[quote=74193390][quote-nick]Grappa skrev 2014-10-18 18:35:43 följande:[/quote-nick]

Men det är högst osäkert att man gör den vinsten. Bankerna idag säger att amortering ska bli bindande för nya lån. Det innebär att befintlgia kunder inte kommer vara så sugna på att byta bank. Vilket i sin tur lär leda till att bankerna kommer justera rabatten på sina 3 månaders uppåt. Alltså har du rabatt på tremånaders på tex 0,60 s¨å att du idag betalar 1,83 så är det en rabatt som banken förhåller sig rätten att säga upp. Och det lär de göra när de vet att kunderna inte vill byta bank. Så den rörliga räntan kommer troligen inte alls vara så förmånlig framöver när kunderna låsts in.

[/

Varför skulle amorteringskraven göra att folk inte längre vill byta bank? Nu förstår jag inte alls hur du tänker?

• Anghammarad

Så som jag förstått det så är det så att om man har ett lån som togs före amorteringskravet så blir det fortsatt amorteringsfritt även om man har en belåningsgrad över 50%. Byter man däremot bank så räknas det som ett nytt lån med åtföljande amorteringskrav.

• Butterscotch
    Anghammarad skrev 2014-10-19 11:28:48 följande:

Så som jag förstått det så är det så att om man har ett lån som togs före amorteringskravet så blir det fortsatt amorteringsfritt även om man har en belåningsgrad över 50%. Byter man däremot bank så räknas det som ett nytt lån med åtföljande amorteringskrav.

Aha, ni tänkte så. Ja, om man ser amortering som något dåligt och inte har utrymme för den typen av sparande så kan det förstås bli en inlåsningseffekt för vissa
  • Grappa
    Butterscotch skrev 2014-10-19 11:36:42 följande:
    Aha, ni tänkte så. Ja, om man ser amortering som något dåligt och inte har utrymme för den typen av sparande så kan det förstås bli en inlåsningseffekt för vissa
    Jag ser inte amortering som något dåligt. Däremot har jag möjlighet att göra annat för pengarna som är mer lönsamt än att amortera.
    Det är en ganska enögd inställning att tro att amortering alltid är det bästa och att alla som inte amorterar inte har råd med det.
  • dfuoih
    enussune skrev 2014-10-18 20:05:39 följande:

Snacka om att inte kunna tänka något själv i ett sammanhang av text.

Och då ville du visa dig från dina bästa sida med ett personligt påhoppp? Bra jobbat! Ha en fortsatt trevlig helg. :)
  • Butterscotch
    Grappa skrev 2014-10-19 11:47:24 följande:
    Det är en ganska enögd inställning att tro att amortering alltid är det bästa och att alla som inte amorterar inte har råd med det.
    Jag utgår ifrån att den här kommentaren inte var direkt riktad till mig, eftersom jag inte påstått någonting sådant. 

Man får väl göra lite olika kalkyler helt enkelt - antingen byter man bank och får ökade chanser till bättre ränta på bolånen men samtidigt bli tvungen att tvångsspara i form av amorteringar eller så låter man bli om högre bolåneränta + andra investeringsavkastningar visar sig vara en bättre affär. Jag tvivlar på att det är de personer som "måste" ta den här typen av beslut som kommer att bidra till en eventuell inlåsningseffekt. 
Svar på tråden Ränta på lån?