• Liten till

Ränta på lån?

Vi håller på förhandlar om ränta till vårt nya bolån, det kommer ligga fördelat ungefär såhär: 800000 låst i 5 eller 10 år, sedan två lån på 200' vardera som ska vara obundna i allafall första tiden.

Nu till problemet.
    Vi skulle få ränta på 3,03 på 5 år, men när jag frågade om den är helt spikad ellernom man kan göra nåt åt den så sänkte dem den till 2,89 direkt.
    Nu verkar ju räntan vara på väg ner igen, ska man då ringa och höra om man kan få ner den ytterligare innan vi skriver på och gör klart lånen?
    Eller ska vi försöka förhandla om 10årsräntan istället och få ner den och binda längre?

Helt ny på detta så alla tips mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Ränta på lån?
  • Grappa
    Butterscotch skrev 2014-10-19 14:33:39 följande:
    Jag utgår ifrån att den här kommentaren inte var direkt riktad till mig, eftersom jag inte påstått någonting sådant. 

Man får väl göra lite olika kalkyler helt enkelt - antingen byter man bank och får ökade chanser till bättre ränta på bolånen men samtidigt bli tvungen att tvångsspara i form av amorteringar eller så låter man bli om högre bolåneränta + andra investeringsavkastningar visar sig vara en bättre affär. Jag tvivlar på att det är de personer som "måste" ta den här typen av beslut som kommer att bidra till en eventuell inlåsningseffekt. 
    Den var direkt riktad till dig eftersom du hänvisar till att folk ser amortering som något dåligt eller som något folk då inte har råd med. Helt enögt.

Det kommer ge en inlåsningseffekt även för dem som har råd att amortera eftersom det begränsar ens ekonomiska frihet med amorteringskrav.
  • Butterscotch
    Grappa skrev 2014-10-19 14:44:17 följande:
    Den var direkt riktad till dig eftersom du hänvisar till att folk ser amortering som något dåligt eller som något folk då inte har råd med. Helt enögt.

Det kommer ge en inlåsningseffekt även för dem som har råd att amortera eftersom det begränsar ens ekonomiska frihet med amorteringskrav.
    Du säger ju själv att du "inte har råd med det" - såtillvida att du skulle förlora pengar på det jämfört med att spara/investera på annat sätt. 
  • Butterscotch
    Grappa skrev 2014-10-19 14:44:17 följande:
    Som sagt, jag tror personligen inte att inlåsningseffekten blir så stor av den här förändringen. Men den som lever får väl se.
  • Grappa
    Butterscotch skrev 2014-10-19 15:03:33 följande:
    Du säger ju själv att du "inte har råd med det" - såtillvida att du skulle förlora pengar på det jämfört med att spara/investera på annat sätt. 
    Jag har aldrig sagt att jag inte har råd med det, nej. Att det finns mer lönsamma sätt för mig att spendera pengar på är inte samma sak som att man inte har råd.

• Namnlös

Som någon skrev tidigare så kan ni, om ni är medlemmar i ett fack tillhörande tco eller saco hänvisa till att ni på seb får en ränta på 2,5% bundet på 5 år och 3,39 bundet på 10 år. Börja förhandlingen där. Var beredda att gå till seb om banken inte sänker räntan.

Jag har erbjudande på 1,8% bundet på två år av Handelsbanken, men eftersom de sänkte listpriset idag ska jag förhandla igen innan vi skriver på och siktar då på 1,65%-1,7%.

Skulle jag välja bundet fem år (vilket jag inte kommer att göra) skulle jag sikta på 2,3% i ränta eftersom seb kan erbjuda 2,5% till fackligt anslutna utan förhandling.

• stadiljus

Har inte läst hela tråden men jag tycker att det låter som väldigt hög ränta. Hör med flera banker vad de kan erbjuda för någon ränterabatt. 

Vill ni nödvändigtvis ha bundet eller kan ni tänka er rörligt? Jag föredrar rörligt, men förstår ifall folk vill veta exakt hur mycket de kommer att betala varje månad. 

Min sambo och jag bestämde över halva vårt lån var när vi köpte hus och jag valde rörligt och han valde bundet på två år. Sen valde han det igen när bindningstiden gick ut. Men han ångrar sig eftersom vi förlorar flera tusen per år på det.

Vi har 2,1% på det ena och 3,0% på det andra. 30 punkter ränterabatt (0,3%) på båda lånen. Swedbank. 1.150.000 kr i lån ungefär så det är ju nästan samma som ni.  

Se till att inte ränterabatten går ut efter en viss tid, så har vissa banker! 

• stadiljus

3,89% är ju nästan dubbel mot vår rörliga ränta. 

Om man har rörligt kan man ändå sätta in samma summa varje månad på det kontot där pengarna till ränta och amortering dras ifrån. Förhoppningsvis bildas det en buffert där som kan vara bra att ha ifall räntan höjs. Med en lägre rörlig ränta får ni pengar över på kontot till skillnad från att betala en hög ränta under tio års tid. Tänk över detta noga, den ränta ni har fått erbjudande om låter skyhög tycker jag. 

Kolla med Ikano bank också, tror de brukar ha bra ränta på bolån. 

• Liten till

Liten uppdatering

Har kollat runt med olika banker nu, och just idag så har ju många sänkt räntan ytterligare så nu så ser det ut så att bästa erbjudandet vi har är rörlig ränta på 1,76% samt en 5års på 2,39%

Så det känns rätt ok!

Får se om vår bank tänker matcha detta eller om det är dags att byta bank igen...

• Namnlös
    Liten till skrev 2014-10-21 15:00:23 följande:

Liten uppdatering

Har kollat runt med olika banker nu, och just idag så har ju många sänkt räntan ytterligare så nu så ser det ut så att bästa erbjudandet vi har är rörlig ränta på 1,76% samt en 5års på 2,39%

Så det känns rätt ok!

Får se om vår bank tänker matcha detta eller om det är dags att byta bank igen...

Bra jobbat!

5-års på 2,39% är helt ok, likaså den rörliga på 1,76%. Det är inte så mycket marginal kvar för banken. I bästa fall går det att få ner 5-års räntan ca 10-15 punkter till, men eftersom lånet är förhållandevis litet kan nog det vara svårt. 3-månaders räntan är bra, svårt för banken att göra mer på den. Om din bank inte kan matcha den, fråga vad de kan ge för ett-års ränta istället. Du borde då kunna få 1,70% i alla fall och kanske ännu lite lägre.
  • Liten till
    Namnlös skrev 2014-10-21 18:06:21 följande:

Bra jobbat!

5-års på 2,39% är helt ok, likaså den rörliga på 1,76%. Det är inte så mycket marginal kvar för banken. I bästa fall går det att få ner 5-års räntan ca 10-15 punkter till, men eftersom lånet är förhållandevis litet kan nog det vara svårt. 3-månaders räntan är bra, svårt för banken att göra mer på den. Om din bank inte kan matcha den, fråga vad de kan ge för ett-års ränta istället. Du borde då kunna få 1,70% i alla fall och kanske ännu lite lägre.

Ok bra tips, det ska jag komma ihåg
Svar på tråden Ränta på lån?