Inlägg från: Jennie1 |Visa alla inlägg
  • Jennie1

Bf juli 2015

Hej jag hoppar också in här. Är i vecka 20, beräknad bf är 8 juli. 

Jag har redan slutat jobba förra veckan, Jag jobbar som markarbetare i byggbranschen och utsätts dagligen för buller och vibrationer. Så jag väntar på besked från FK ang min graviditetspenning, Men företaget har gjort ett "förbjud mot fortsatt arbete" då det inte fanns några andra lämpliga arbuppgifter, så det borde nog beviljas.
    Känns helt ok att vara hemma, jag har häst och hund så dagarna flyter på rätt bra ändå. 

• Jennie1

Idag har vi varit hos barnmorskan för kontroll.
    Första gången vi fick lyssna på hjärtljuden, och oj vad det dundrar på... ;P
    Barnets puls var 148. Vet inte vad det är för kön... Är det tjejer som brukar ha hög puls eller är det bara myt?

Jag har gått upp 5 kg hittills, är i v 21. Startade på 55 kg (163 cm) nu väger jag 60.
    Blodvärde var 135 och sockret var strax under 4.

• Jennie1
    Linnean 83 skrev 2015-02-25 11:09:22 följande:

Hej hej!

RUL igår och allt såg bra ut, klackarna i taket bokstavligt talat på bilderna

Jag har funderat mycket kring det här med träningen. Tränade inte jättehårt men 3-4 gånger i veckan innan och framförallt step. Har nu fått totalförbud på step av BM och har svårt att gå på gymmet och bara styrketräna.

Hur har ni gjort med träningen? Vad tränar ni ochom ni gör det och vad finns det för bra pass? Går på Friskis så är van vid deras utbud.

Jag tränar efter dagsform, har häst så jag försöker upprätthålla ridningen i den mån det går (korta enkla pass i  mestadel lätt sits). Min BM är inte överförtjust att jag rider, men eftersom jag rider bättre än jag cyklar osv så anser jag att risken för fall är så pass liten att det känns som en större risk att jag trillar på promenaden. Har dock känt av lite strålningar längs insidan av låret ett par gånger då jag har ridit, så då har jag fått ta det lugnt ett par dagar.

Annars så går jag lugna promenader, får lätt "spänningar" i magen om jag går för fort. Så man får helt enkelt lyssna på kroppen. Det sägs ju att det du är van med att göra innan du är gravid får man fortsätta att göra så länge det känns bra i kropp och själ.

Hade haft lust med gravidyoga eller vattengympa för gravida, men det finns inte här var jag bor.....
  • Jennie1
    Agentkia skrev 2015-03-02 08:44:40 följande:
    Åh Välkommen. Vad kul med fler.

Åh har ni redan fått känna lillen. Vad mysigt. Jag längtar ihjäl mig till fredag. vill bara veta att allt är bra.

Igårmorse kände jag tydligt var livmodern låg. Innan jag var upp och kissade. Men sen dess känner jag den knappt. Känner att jag är lite hårdare nere på magen strax ovanför blygdbenet men inte speciellt mkt mer. Jag har lite fett mitt på magen, runt naveln så det dämpar väl en del med.

Men jag kan inte låta bli att oroas att jag inte känner ngn rörelse från barnet. När kände du?
    Jag är i v 22 och känner typ ingenting ännu. Har också moderkakan i framvägg och väntar efter en karatespark men verkar som att jag får vänta ett tag till. Känner ibland av något pulsliknade i magen, men det är så diffust. Längtar tills allt blir mer konkret. Men magen växer och vikten ökar så det är väl bara och vänta någon vecka till..
  • Jennie1
    hallonlakrits1 skrev 2015-03-02 14:24:38 följande:
    Jag förstår att du är undrandes..Jag har nu gått in i vecka 23 och känner inte tydliga rörelser heller, tycker det är svårt att veta vad som är vad eftersom att annat i magen rör sig med, inte bara den lille. Jag tog upp detta med bm på RUL i vecka 20 och hon sade också att jag har moderkakan i framvägg vilket gör att det brukar ta längre tid och i och med att jag är förstagångsföderska. I vecka 22 hörde jag att det kan ta flera veckor till innan man känner något tydligt.

Ett foster kan vara jättelivligt i magen, men att vissa föräldrar tror att det är det lugnt när moderkakan är i framvägg och rörelserna blir dämpade. Så var inte helt säker på detta med lugnt barn Tungan ute Har du varit på något UL än? När jag har varit på två RUL har det varit så fantastiskt att se att den lilla rör på sig för fullt inne i magen Glad
    Faktiskt skönt att läsa att det inte är så ovanligt. Är själv i v 22 och känner inte heller särskilt mkt. Även om alla säger att detta är vanligt så känns det bra att veta att man inte är ensam. När vi var på RUL och det var full rulle i magen så kollade man på magen och liksom "händer det där"... Så konstigt när man inte känner nått och ändå är det full röresle. ;)
  • Jennie1

Idag när jag höll på att städa kände jag att det var blött i min ganska stora tröja. Trodde först att jag hade råkat dreggla, spilla vatten eller nånting men sen kollade jag och såg att det sakta sipprade ut en genomskinlig vätska ur bröstvårtorna (hade ingen bh på mig just för stunden).. What??? Är detta råmjölk? Kommer det redan? Har ni märkt av någonting liknade? Förvånad

• Jennie1

Har ni bestämt barnvagn och vilket babyskydd ni ska ha ännu??

Nu har vi beställt både dera.
    Det blev en Emmaljunga Duo Edge med det nya chassit som har svängbara framhjul som är lite större men även går att ta bort när man ska ha in den i bilen. 
    Sen babyskyddet blev en Besafe izi go. 
    DYRT! Men vafsen, det var dom två investeringarna som jag kände att vi kan lägga lite extra pengar på. Men hädanefter blir det nog en del beggat också. :)

• Jennie1

För mig tog det närmare 40 dagar att få beviljat min graviditetspenning. Men det hade säkert gått fortare om jag hade fattat att skicka in mitt löneavtal lite fortare. Jag trodde det räckte med att fylla i lönen på blanketterna som följer med när man gör ansökningen om graviditetspenning. Men när man skickar in sitt moderskapsintyg så får man hemskickat ytterligare papper (föräldrapenning) angående lönen som ska fyllas i av arbetsgivaren. Dessa papper trodde jag var till just föräldrapenningen så jag lät dom bli liggande i en vecka innan jag fick det ifyllt och iväg skickat. Så viktigt att få iväg alla papper så fort som möjligt om man har brottom.

Jag har varit hemma sedan v 21 pga arbetsmiljörisker, buller och vibrationer. Och det fanns ingen möjlighet till omplacering i mitt fall. 

• Jennie1

Har ni varit på v25 kontrollen hon BM?

Vi var där idag. 
    Blodtryck låg på samma som förr 130/80 (trodde den skulle ligga högra med tanke på att jag har känt mig stressad under helgen + sovit dåligt)
    Lillpyrets hjärtslag låg på 140 (sist var det på 148)
    Mitt järnvärde hade sjunkit till 120.. (v 10 var det 148, v20 var det 134) Jag hoppas att det inte sjunker nå mer, det blir att äta mkt kött nu... ;P
    Sedan mätte hon magen och jag låg precis under normalsnittet, men hon meande på att det var heeelt normalt. :)
    Viktökning 8 kg så långt...

Hur har era värden varit/förändrats?? :)

• Jennie1
    soturi skrev 2015-03-31 01:08:02 följande:

Ska jobba till den 15 Juni, bad min sambo ta ledigt två veckor innan bf så vi får lite egentid innan det smäller. Arbetsnarkoman som han är så fick jag tjata och tjata och tjata på honom, men häromdagen kom han hem med ett flin i ansiktet och såg sååå mallig ut! Han hade minsan slått näven i bordet och KRÄVT semester för första gången i sitt liv! Fast en månad för tidigt, haha! Så han fick ringa tillbaka och berätta att jag minska inte hade tänkt föda försen månaden efter.

Förutom det så har det inte hänt så mycket, mina tuttar rinner hela tiden. Måste ha bh fastän att jag hatar det just nu :( är konstant kåt och needy, hade jag själv fått bestämma så hade jag följt med sambon in på toaletten, förstår inte alls vad han ska in där och göra utan mig liksom..

Mina bröst rinner också till och från. Men jag vill inte sova med bh, så jag testade med en lite tightare t-shirt inatt och det var inga fläckar på lakanet när jag vaknade. Hoppas att det inte blir mer.

Jag pratade om det här med min BM igår, hon sa att det var väldigt vanligt och ett gott tecken på att mjölkproduktionen kommer att fungera. Även om det är drygt 14 veckor för tidigt :P

Svar på tråden Bf juli 2015