Inlägg från: Jennie1 |Visa alla inlägg
  • Jennie1

Bf juli 2015

Liten till skrev 2015-10-05 12:42:19 följande:

Hej! Måste fråga er andra, hur har ni gjort med preventivmedel nu?

Jag har precis börjat med p-piller, tänkte sätta in en stav men ångrade mig. Hade p-ring mellan barnen, men nu kände jag att p-piller var ett bra val. Åt dem från jag var ca 15-24 så jag vet ju att de funkar

Men fy så illa jag mått dessa första dagar!! Har känts som gravidillamående som bara den. Men idag är det något bättre i allafall.

Vi har inget preventinmedel nu... Jag vill inte ha några hormoner i kroppen nu. Tyckte det tog ett tag innan kroppen kom ikapp när jag slutade med p-pillrena sist.
    Jag vet att det inte är ett helt skydd när man helammar. Men vi är lite försiktiga och kör "finska rycket" :P Vi kanske vill börja göra ett syskon om ett år, så det känns som att det inte skulle vara heeela världen om det skulle råka komma tidigare även om man är lite försiktiga. Sen hade vi två mf innan vi lyckades med lilltösen, så vi vet ju att det kan ta ett tag innan det lyckas..

Men om vi sen lyckas få ett syskon så då kommer jag nog vilja ha någon spiral efteråt tror jag. 
  • Jennie1
    ememi skrev 2015-10-06 06:58:05 följande:

Längesen man var här inne. Har så fullt upp hela tiden hinner knappt kolla fb hehe. Har vänner och bekanta som vill komma varje dag. Men har sagt ifrån mycket för lillens skull. Nu är hunden sjuk också så blir en tripp till veterinären idag. Hur har det gått för er som ammar? Jag har haft det lite kämpigt med mjölken som inte runnit till. Han är snart två månader så den kommer säkert inte göra det heller. Får lägga till med ersättning. Inte billiga saker. Suck! Men har ändå haft tur med min kille. Sover från kl sju till halvfem på nätterna nu. Lyx kan jag säga. Är glad nästan jämt och inga problem att ha med sig ut i varken vagn lr bil. Min fina Theo

Oj vilka drömnätter. Lillan brukar sova från 21-2. och sedan brukar hon vakna varannan eller var tredje timma resten av natten för matpaus. Sen stiger vi upp ungefär kl 9... Helt ok tycker jag ändå :)

Jag helammar och tycker att det funkar bra. Hon går upp drygt 100 g i veckan och följer sin kurva. Men det ät först nu brösten har börjat bli mjuka. Tycker dom har spänt rätt mkt de första två månaderna och haft mkt överskottsmjölk, men nu verkar mjölkmängden äntligen vara anpassad efter henne...:)
  • Jennie1

Huff! Andra natten i rad som tösen vaknar varanna timme och vill äta och sover allmänt oroligt. Den här mamman är trött! 
    Hur ser era nätter ut? Nån som haft likadant?

Trevlig helg på er! :)

• Jennie1

Hur ofta bajsar era små egentligen?

Speciellt nyfiken på er som ammar,
    Har förstått att det är lika vanligt flera ggr/dag som en gång/veckan. Våran tös brukar normalt bajsa två ggr/dag, men i helgen har hon "hållt" sig i tre dagar. Hon verkar inte haft ont och har prutat som vanligt, men i morse kom ett mega lass som var mkt fastare än vanligt.... Säkert inget konstigt, men jag funderar hur det kan skilja så mkt. Beror det på att bröstmjölken varierar i fett eller??

• Jennie1
    Mecros skrev 2015-10-19 09:59:43 följande:
    Hur gammal är din tös?

Haft likadant med min tjej som är ca 3,5 månad. Men det har blivit utav att hon äter mer sällan nu än tidigare. Enligt BVC brukar dem få en "dipp" där dem går ner lite på viktkurvan just av att nu börjar allt annat bli mer intressant och mat/äta är inte hela världen längre.
    Hon är snart 3 månader. Jag tycker att hon äter ungefär lika ofta, och nu har hon ätit mer även under nätterna varannan till var tredje timma. Får du sova ordentligt på nätterna? :)
  • Jennie1
    Mecros skrev 2015-10-19 16:30:51 följande:
    Okej. Ja då vet jag inte:)
    Nej inte den senaste veckan.. Hon verkar ha massa gaser i magen. Ligger och vrider på sig, pruttar och verkar hungrig.
    Oj vad jobbigt. Ammar du ännu ?

BVC sköterska trodde snarare att hon var inne i en öka mjölken period. Kan stämma med tanke på att hon har vaknat mer tätt på nätterna nu än vanligt. 
  • Jennie1

Är era småttingar stadiga i necken och när blev dom det i så fall. Jag väntar ännu på att våran tös ska kunna hålla huvudet upp av sig själv när hon sitter i knät eller när man bär henne, men man måste ännu stötta henne ganska mycket.
    Är det vanligt, hon är snart tre månader, och jag trodde att hon skulle vara stadigare nu. Hon är stark men väldigt vinglig...

• Jennie1

Till veckan är det dags för tremånaders vaccinet. Hur gick det för er att vaccinera? Blev dom ledsna och kinkiga? Några reaktioner efteråt?

• Jennie1
    Ellonbellon skrev 2015-11-07 19:15:34 följande:

Vi har börjat med lite tidigare nattningsrutiner, men han äter ju då en gång vid åtta, sen vid tolv och har man tur blir det sen vid 3 och 6, men många nätter vaknar han inom 1.5 timmar. Vet inte varför, mätt är han i alla fall. Men han har ju alltid varit sån som vaknar mycket och det har ännu inte förändrats tyvärr. Hade hoppats att det skulle göra det vid 3 månader, men vi är 4 månader idag och det är inte stor skillnad mer än att han sover myyycket mindre på dagen, är mer kinkig och vill sitta eller stå upp.

Annars rullar dagarna på, vi har börjat med smakisar nu också :)

Skönt att höra att det inte är bara våran tös som sover oroligt.
    Från att ha sovit 3-5 timmar pass hela nätterna är hon nu inne i en period att sova 1-3 timmars pass. Och för det mesta vaknar hon varannan timme.... Man är lite trött såhär efter snart två veckor. Hoppas verkligen att det ger med sig. Tror inte hon är hungrig utan vaknar och vill snutta lite o sen sover hon typ i famnen och man kan då lägga ner henne igen efter typ 2 min.. 
    Ammar du ännu?
  • Jennie1
    Ellonbellon skrev 2015-11-09 21:09:16 följande:

Jag helammar, men vi har börjat med smakisar sedan en vecka. Morot första men då sket han inte på 1.5 dygn (han brukar sprutlackera typ 4-5 blöjor (och kläder) varje dag annars ;)). Nu ger vi gröt istället och han verkar ta det bra. Första natten på två teskedar gröt sov han jättebra, men sen är vi tillbaka i det nya gamla rutinerna att vaknar väldigt ofta.

Jag tror det händer mycket nu för dom små, dom är ju med mer och lär sig mycket mer, så det är nog svårt att sova ibland. Dock fungerar det inte för mig att bara visa att jag är där eller ge napp, han MÅSTE få lite mjölk. Tyvärr så lite att han snart vaknar igen. Får inte väckt honom ordentligt så att han äter mer, tror jag hade kunnat kasta honom i väggen och han hade ändå fortsatt sova (naturligtvis inget jag tänkte prova ifall någon får för sig det :P). Å andra sidan verkar han inte så väldigt hungrig heller.

Jaja, dom små liven. Man lever ju efter "nästa natt KAN ju bli bättre"...

Haha, ja verkligen. Varje morgon känns som att man har varit och kastat klackarna i taket även om det var över ett år sedan man var i närheten av ett kalas. Ändå känns det som att man är härligt bakis många dagar när man "kickar igång dagen" efter x timmar för lite sömn i kroppen. Men jag lever också efter nästa natt kanske blir bättre ;)
    Igår lät vi pigan sova i sängen med oss. Kors i taket, hon sov från 12-4 i ett svep. Chockad mamma. Så vi testar den taktiken idag igen och ser hur det går :)

Vi får ge oss själva en klapp på axeln ibland, fyyyy vad vi gör det bra ! 
    Kram
Svar på tråden Bf juli 2015