Inlägg från: Ellonbellon |Visa alla inlägg
  • Ellonbellon

Bf juli 2015

Sparven88 skrev 2015-08-28 09:49:15 följande:

Hur sover era små? Vår lilla, 11 dagar idag har sovit på mage, på mitt bröst flera nätter i rad. Då sover han gott. Men vi diskuterade med bm igår, varpå hon sa att det inte var optimalt med tanke på psd. Inatt har vi alltså försökt få honom att sova i sitt babynest. Först la vi det i spjälsängen, varpå han tokskrek. Då han skrikit en bra stund la vi babynestet i sängen och han fortsatte sitt skrikande. Trötta föräldrar efter denna natten. Jag sa till mig själv att det viktiga nu är att inte låta han få sova på bröstet igen. Både för min och för hans skull.

Nu ligger han dock i sitt babynest i sin säng. Låter lite, men inget skrik. Än...

I början sov min son endast på sidan bredvid mig, alltså nästan i mig, eller på mage på mig. Annars sov han inte. Men ofta kunde jag rulla bort/lägga ner efter en stund. Efter 20 minuter har de kommit in i djupsömn och då går det bättre. Nu sover han i babynest på natten i sin säng bredvid mig. Förutom nu när han är sjuk då sover han i nest mellan oss.

Gör det som känns rätt! Jag var rädd i början men risken är så liten. Jag hade kläder emellan så det inte blev så klibbigt och så bara en tunn filt på oss om det behövdes. Ibland sov vi så en timme innan jag la ner honom.
  • Ellonbellon

Min unge sover fortfarande max 2h mellan varje amning. Skulle ge vad som helst för en timma längre. Känner ibland att det känns som man kommer gå in i väggen, men men. Det blir "långa" nätter för oss. Lägger oss 21 och går upp 9... Då brukar jag ha mellan 4.5-7 h sömn beroende på hur länge han vill äta.

Hoppas så att det vänder lite snart och att han sover längre.Har pumpat lite efter varje matning för att öka produktionen, men han sover ändå alltid lika "länge", så verkar inte ha med mjölken att göra. Sjukt trött är jag i alla fall nu efter 8 veckor utan djupsömn...

• Ellonbellon
    ohhello skrev 2015-08-31 22:02:12 följande:

Knepigt nog sover mitt barn väldigt mycket på eftermiddagen/kvällen. Idag tog vi en sovpaus mellan 17-20:30. Jag tar min sömn där jag kan få den nu, med tanke på att hon vaknar så himla tidigt på morgon och är 'jobbig'. Noll rutiner för måltider & annat, det tas när jag kan.

Imorse mådde jag så dåligt efter att ha försökt få henne att somna om i två timmar, bröstet dög inte längre, hon skulle bara ligga och jollra (skriker inte!) så jag fick nog och lämnade över henne till min sambo och gick ut med hunden & musik i öronen i 30min, såg solen gå upp och sen kom jag hem igen med nya krafter & fick oss båda att somna om.
    Har inget emot att hon är vaken och jollrar för sig själv, men hon vill att man tittar på henne samtidigt och smeker henne på mage/rygg/huvud och vid 5/6-tiden på morgonen är man inte så pigg på det precis!

Imorgon ska vi till BVC och kolla vikt & längd. Är himla nyfiken, tycker hon blivit så tung och knubbig den senaste veckan! <3

Jag vet att man säger att "sömn föder sömn", men i mitt fall stämmer det inte. Så jag håller honom vaken efter 19 på kvällen till 21, så kan vi sova till mellan 8-9 i sängen. Innan jag gjorde det så vaknade han alltid vid 6 och ville då ha sin förmiddags-vakentid. Han sover mer mitt på dagen istället. Kanske kan vara värt att prova :) 

(Vi lägger oss 21, kan ju vara att ni lägger er en annan tid så då kan man ju anpassa sig efter det :))
  • Ellonbellon

Egentligen är ju inte vikten ett bra mått, men man ska ju inte mäta dom för ofta så därför går man efter vikten. Jag tror inte man ska oroa sig för mycket så länge de äter bra, bajsar/kissar och verkar friska och alerta :)

Nu kommer jag inte ihåg hur gammal hon var men min killa vägde cirka 5.5 kg och var 56-57 cm lång i vecka 7. Han låg mitt på kurvorna då. Är ju lite skillnad på pojkar och flickor också.

• Ellonbellon
    Mecros skrev 2015-09-01 16:31:25 följande:
    Är så himla ledsen idag efter BVC pga vikten hos min lilla tjej...

Hon är 7,5 vecka och väger idag 5740g och är 60,2 cm lång. Hon äter ca var 2-3h på dagen men ca var 30mim-1h på kvällen. Till slut gör bröstvårtorna ont och hon är fortfarande inte mätt. Då brukar vi ge ersättning, ca 10-40ml brukar hon äta. Sover sedan 23-03, 03.30-06 ungefär..

Men på BVC idag så sa hon att vi kanske måste sluta med ersättningen eftersom hon går upp så mycket. Det lät på henne som om vi matade henne med en flaska varje kväll. Men det är inte varje kväll och ibland bara snuttar hon i sig 10ml och sen somnar. Ca 1-2 ggr har hon ätit mer än 60ml.

Men vad ska man göra? Brösten känns helt tomma och min lilla tjej är ju hungrig och blir galen om hon inte får nå. Men jag känner mig så jävla dålig!! :'(

Hon på BVC sa även att jag kan pumpa ur brösten på dagarna och ge det på kvällen sen så nu har jag köpt en ny pump så vi får se hur de går.. Men jag är bara så Ledsen. Min bebis hade gått upp 150gram från i fredags tills idag. Det är ju mycket men hellre det än att hon går ner? Förlåt nu vart det jätte långt
    Varför tror du att hon är hungrig? Det kanske är något annat? Kanske räcker det med en napp så att hon får snutta, hon kan ju ha ett stort snuttbehov! Det låter inte som att hon har behov för ersättning. Vad händer om (när?) ni inte ger det?

Ibland vill min lilla snutta hela kvällen också, men två timmar före "läggdags" håller jag honom borta, och det går jättefint med napp, eller en tur i vagnen, eller lite lek. Då är brösten fulla igen inför nattamningen och han är jättenöjd! Det kan ju vara bra att ge tutten också för att stimulera amning, men min lilla sög aldrig utan spottade bara ut för att det kom för lite mjölk. Du kan ju prova att pumpa, ge mjölk från flaska istället för brösten de sista två timmarna och sedan låta henne äta ur brösten inför natten.

Bara ett förslag alltså! Du känner dig själv och ditt barn bäst och LYSSNA på mammahjärtat!!!
  • Ellonbellon

Glömde skriva, på kvällarna äter barn ofta mer eftersom mjölken är lite tunnare, och de har kanske lite gasig mage eller så är de lite oroliga och då är det bröstet som är deras tröst, inte bara matkälla. Därför kanske det känns som om hon är hungrig men egentligen vill hon bara mysa/trösta sig.

• Ellonbellon
    Mecros skrev 2015-09-01 19:47:17 följande:
    Lägger jag inte henne till bröstet så gallskriker hon tills hon blir helt utmattad.. Nu har hon haft en spn period ikväll igen så hon har ammat ca 6ggr ca 4-5 min varje gång. Nu är hon nöjd i pappas famn. Hon kan äta på mig flera gånger om men gallskrika efter ändå och tillslut tar jag till ersättning och då blir hon mätt och nöjd. Hon spyr inte heller vilket jag tycker hon borde göra om hon är mätt. Nappen funkar i ca 2 min sen är hon igång igen.
    Kan pappan ta henne när hon skriker eller blir det värre? Ibland känner de ju mjölklukten och vill automatiskt ha fast de inte är hungriga.

Men om det är så att hon är hungrig så ska du naturligtvis se till att hon får mat. Jag tror kanske hon kan ha kvällskolik eller att hon vill ha närhet/tröst, men det vet ju inte jag! Du vet som sagt bäst! Om det känns rätt att ge ersättning så gör det om det inte brakar iväg massor.

När hon äter kort kanske hon inte hinner få i sig den feta mjölken, har du provat att först pumpa ur lite och sen ge bröstet? Då kanske hon blir mer mätt. Du kan ju ha för mycket mjölk också så att det sprutar ut, då kan det också vara bra att pumpa lite så bebis inte får så mycket mjölk i början.

Det är VÄLDIGT få som inte har tillräckligt med mjölk, men tyvärr är det en vanlig uppfattning nu för tiden att man har för lite. Säger inte att du är en av dom! Ger bara lite förslag, hoppas verkligen det löser sig, så tråkigt om lilltjejen inte är nöjd och BVC inte stöttar. Kram på dig!
  • Ellonbellon

Igår skedde ett mirakel! Han åt kvart i nio, låg sen i sängen och somnade runt halv tio, kvart i tio och vaknade sedan 01:40! Det slår alla rekord i detta huset. Jag var lagom chockad när jag vaknade och insåg att han sovit över första nattmaten med 1h 40 minuter :P. Sen blev det som vanligt igen men i alla fall...

Jag hoppas så klart att det är något som håller i sig men räknar egentligen med att det var en engångshändelse. Vore väldigt skönt dock om det skedde i alla fall en gång varje natt så man fick ihop lite djupsömn. :)

• Ellonbellon

Idag fyller lillkillen 2 månader. Så fort tiden går! Men ändå, som ni säger, graviditeten känns så sjukt länge sedan...

Han är mycket roligare att vara med nu, de senaste 3 veckorna, kanske 4? ler han och ger mer respons. Han älskar när jag blinkar med ett öga, och efter att han lärt sig det själv visar han bestämt när det är dags att busa :). Han sover mycket  mindre på dagarna också, även om han aldrig sovit mycket, men nu kan han sova två-tre sjok med ungefär 20-45 minuter. Han sitter mycket i babysittern trots att man ska undvika det, men annars vet jag inte vad jag ska hitta på. Han blir kinkig på armen och han ligger inte långa stunder på golvet... Har försökt läsa bok för honom men han tröttnar så jag kommer nog avvakta det några veckor till ändå. Man ska ju börja i tid men jag tror det räcker att man pratar med honom så länge.

Ang. att träna nacken så ligger han på magen en stund varje dag. Vi fick tips om att lägga han på mage en stund efter varje blöjbyte. Men det blir lite olika varje dag. Jag försöker i alla fall, men det är svårt när han inte gillar det och blir gnällig en lång stund efteråt...

Jaja. Ser fram emot den kommande månaden, och han har nästan skrattat flera gånger nu, men jag tror inte han har skrattat ordentligt, så det väntar jag på och hoppas det kommer snart! :)

Svar på tråden Bf juli 2015