Mecros skrev 2015-09-01 16:31:25 följande:
Är så himla ledsen idag efter BVC pga vikten hos min lilla tjej...
Hon är 7,5 vecka och väger idag 5740g och är 60,2 cm lång. Hon äter ca var 2-3h på dagen men ca var 30mim-1h på kvällen. Till slut gör bröstvårtorna ont och hon är fortfarande inte mätt. Då brukar vi ge ersättning, ca 10-40ml brukar hon äta. Sover sedan 23-03, 03.30-06 ungefär..
Men på BVC idag så sa hon att vi kanske måste sluta med ersättningen eftersom hon går upp så mycket. Det lät på henne som om vi matade henne med en flaska varje kväll. Men det är inte varje kväll och ibland bara snuttar hon i sig 10ml och sen somnar. Ca 1-2 ggr har hon ätit mer än 60ml.
Men vad ska man göra? Brösten känns helt tomma och min lilla tjej är ju hungrig och blir galen om hon inte får nå. Men jag känner mig så jävla dålig!! :'(
Hon på BVC sa även att jag kan pumpa ur brösten på dagarna och ge det på kvällen sen så nu har jag köpt en ny pump så vi får se hur de går.. Men jag är bara så Ledsen. Min bebis hade gått upp 150gram från i fredags tills idag. Det är ju mycket men hellre det än att hon går ner? Förlåt nu vart det jätte långt
Varför tror du att hon är hungrig? Det kanske är något annat? Kanske räcker det med en napp så att hon får snutta, hon kan ju ha ett stort snuttbehov! Det låter inte som att hon har behov för ersättning. Vad händer om (när?) ni inte ger det?
Ibland vill min lilla snutta hela kvällen också, men två timmar före "läggdags" håller jag honom borta, och det går jättefint med napp, eller en tur i vagnen, eller lite lek. Då är brösten fulla igen inför nattamningen och han är jättenöjd! Det kan ju vara bra att ge tutten också för att stimulera amning, men min lilla sög aldrig utan spottade bara ut för att det kom för lite mjölk. Du kan ju prova att pumpa, ge mjölk från flaska istället för brösten de sista två timmarna och sedan låta henne äta ur brösten inför natten.
Bara ett förslag alltså! Du känner dig själv och ditt barn bäst och LYSSNA på mammahjärtat!!!