Inlägg från: Ellonbellon |Visa alla inlägg
  • Ellonbellon

Bf juli 2015

Efter några nätter då liten sovit hela 4 timmar första vändan, men så bara 2 h mellan varje amning, hade vi i natt en pissnatt med 2 h mellan varje amningsstart igen. Blir så sliten av att bara sova 1-1.5h åt gången.

Men men, det är ju bara att köra på.

Någon frågade om hur länge de suger. Min har alltid varit en snabbätare, men nu äter han på ena bröstet, så byter vi blöja, och så får han andra bröstet. Det tar allt som allt mellan 20-30 minuter. Skulle tro att blöjbytet tar 5-10 minuter (vi går alltid upp på natten eftersom tanken är att han ska vakna så att han äter mer) beroende på katastrofläge ;).

Han snuttar mest på slutet då och släpper innan han somnar helt. Han suger ju inte konstant, de vilar en del medan de äter. Man kan tänka på hur man själv äter, man sväljer ju inte konstant i en halvtimma :)

• Ellonbellon

Oj, jag hoppas min mens håller sig borta så länge jag helammar. Inget jag längtar efter alls!

Men jag blödde i omgångar fram till vecka 6 och det kom en större mängd där vid vecka 6, som tydligen är helt vanligt. :)

• Ellonbellon

Jag har också lätt att glömma dropparna så jag la in dom i morgonrutinen, han får dem mellan att vi har tagit av honom naken (så får han också lite tid att sprattla in the nude) och det att jag tvättar honom i vecken. Det blir ju droppar utanför nästan varje gång, så då får man ju tvättat bort det på en gång. Sen får han på sig blöja och dagkläder.

Men vi byter ju alltid mellan pyjamas och dagkläder, har alltid gjort det och det känns bra när det är på rutin, för fy vad lat man kan bli ibland alltså! "Jag gör det imorgon"...

Vad gäller att ligga på mage så blir det inte långa stunder, men han är stark! Han var dock stark redan från start. Men han lyfter inte huvudet mycket när han väl ligger på magen heller (fast han kan), han gör som din, suger på handen eller blir sur. Vi fick tipset att alltid vända på skötbordet efter att blöjan är bytt. Fast jag gör inte det ändå. :P Jag varvar med att han får ligga på mage i soffan, på golvet, på mig och i sängen. Jag vet att golvet är bäst, men man gör ju vad man kan. Vill inte att han ska hamna efter i utvecklingen för att jag är lat och glömsk. Men men, man kan inte hinna allt varje dag heller :).

Men dagarna verkligen bara springer i väg, hoppas på att han snart sover lite tidigare på kvällen så min man och jag kan få egentid. Men å andra sidan ligger han oftast väldigt nöjd mellan oss i soffan hela kvällen, så vi ska inte klaga.

• Ellonbellon
    Liten till skrev 2015-09-17 16:59:08 följande:
    Ellonbellon- jag måste bara fråga, hur ger du D-dropparna? :)

Jag ser framför mig hur du sitter med en naken bebis framför dig och försöker träffa munnen när de droppar sååååå sakta ut flaskan

Maja tar dem så fint på skeden (när hon får dem) men sedan spottar hon ut hälften.
    Haha, han ligger på skötbordet :) Det gäller att vända flaskan först, sen vrida den till hälften, och så kommer dom ofta med en ganska jämn ström när man vänder flaskan helt. Han gillar inte sked, eller gjorde inte, var så länge sen jag testade.

Men, han älskar att ligga på skötbordet och gapar bra om man håller ned hakan lite, framför allt om han är lite hungrig. :) Så det går bra tycker jag.

Jag ville egentligen bara få fram att det är bra att göra det vid ett och samma tillfälle varje dag, då är det mindre risk att man glömmer, och mindre risk att man börjar fundera på om man gett idag, eller om det kanske var igår man gav, haha Tyst
  • Ellonbellon

Eller så ger man vid sista blöjbytet för kvällen :) Men ni kanske inte har såna rutiner och då kan det ju vara bra om han tar det när han kommer hem (problem på helgen dock). Eller så bestämmer man ett klockslag bara! Eller första nattmaten etc etc. Ni hittar nog på något som funkar :)

• Ellonbellon
    Liten till skrev 2015-09-17 20:18:03 följande:
    Nix, jag hade mitt med första barnet. I och för sig så sov han skapligt, åt väl 2-3 ggr per natt, men skrek hela kvällar i tre månader. HELA kvällar, typ 18-01, Varje kväll. Så nu har vi världens snällaste lillfia, tror vi fått henne som kompensation

Och jag lovar, hur hemskt det än är att vara så trött så kommer det gå över. Snart sover din också hela nätter och vips har du glömt hur det här var

Jodå, nu har vi kommit ganska bra in i rutiner, och han sover bra mellan amningarna, och nu ammar vi i cirka 30 minuter bara inkl. blöjbyte. Det var värre första månaden när han åt varannan timma i en timmas tid. Nu är jag utvilad jämfört med det, haha! Men har nästan redan glömt hur det var, så hjärnan är bra på att sudda ut det jobbiga. :)

Han skriker i alla fall inte, det är jag väldigt glad över. Han bara surar lite och kan väl göra lite ljud ifrån sig om man inte är snabb fram med tutten när han är riktigt hungrig ;).

Men jag ser fram emot den natten då jag vaknar och inser att han sovit i fem timmar (eller mer!). :D

• Ellonbellon

Jag svettades MASSOR i början, nästan så det rann. Och då var det ändå kallt i rummet. Men det gick över sen, minns inte riktigt när. Blir fortfarande varmare än förut, och ibland svettas jag när jag ammar, men inte som i början.

Det tråkiga är att före jag blev gravid luktade jag ALDRIG svett, oavsett hur svettiga jag var. Kunde använda kläder i flera dagar utan problem. Men nu stinker jag svett trots att jag inte ens varit svettig. Otroligt tråkigt.

• Ellonbellon

Jag fick också tillbaka mensen, visst är det fint att kroppen är tillbaka, men för min del hade den gärna fått hålla sig borta i alla fall tills liten är 6 månader. Jag helammar ju men den kom ändå.

Annars växer han så det knakar, idag (14 veckor) vägde han 7345 gram! Jaja... Han ser inte så rund och knubbig ut, mer runt och go... Men det är ju en del att bära runt på :P.

• Ellonbellon

Min har också börjat vakna varannan timme. Fjärde natten nu... Men han gjorde det sina första 6-7 veckor också och jag överlevde ju dem så ska väl klara detta också... Men man trodde ju att han skulle börja sova lite längre någon gång. 2,5 timmar är normala för honom. Längtar till fem timmars-nätter.... Zzzzz...

Svar på tråden Bf juli 2015