Inlägg från: ohhello |Visa alla inlägg
  • ohhello

Bf juli 2015

Pheeew! Alltså, tack. Tycker ändå det är rätt obekvämt att sova på rygg men skönt att jag slipper oroa mig.

Det är främst äldre, typ min mammas generation, som påstår detta.. Men samtidigt säger de att man inte får göra ditten & farten, så kanske man ska ta det mesta med en nypa salt.

Iallafall, mina sockervärden var tydligen bra! Ingen graviditetsdiabetes här! Skönt!

• ohhello

Ja, hur skönt som helst! 55 dagar (40 arbetsdagar) kvar tills jag går på mammaledigt, om jag inte lyckas tigga till mig semester redan från början av juni.

Planen var ju att välkomna sommarjobbarna & se till så att de verkar bekväma på arbetsplatsen, men tror det skulle gå bra utan mig ändå. Får se vad chefen säger!

• ohhello

Oj Stokke! 4/7? Jag har BF 28/7, men här i Finland måste? man gå på mammaledigt senast 30 vardagar före BF. Så min mammaledighet börjar väl egentligen 23/6? men jag tänkte ta semester från 15/6... kanske tidigare beroende på vad min chef säger.

Som sagt, jag är ju arbetsledare så kanske de vill att jag introducerar alla sommarjobbare på arbetsplatsen före jag går. Känner mig dock mer som en praktikant för tillfället, kommer på jobb kl.10 & går hem kl.14, och gör inte så himla mycket däremellan. :D

• ohhello

Japp. :) Enbart svenskspråkig dock!

Ja, väldigt olika faktiskt! Tycker det är rätt fascinerande.

Oj, vill helst inte att mitt barn ska börja på dagis före minst 1,5 år så... Har inte tänkt så mycket på det faktiskt, tar en tid i taget! Nu graviditeten, sen mammaledigheten, sen föräldraledigheten & sen får vi se hur livet & ekonomin artar sig!

Min sambo slutar skolan nu i maj, har fått sommarjobb som sträcker sig in i september.. men sen? Ingen aning! Hoppas på att han ska få förlängt eller hitta ett ordinarie.. det är inte helt lätt här där vi bor.

Vi vill helst inte flytta tillbaka till Sverige, så det är väl bara att kämpa på eller flytta till en annan ort här i landet (därav den stora ekonomiska frågan). Annars får väl han vara ledig & jag jobba, huvudsaken är att vårt barn har det bra. :D

• ohhello
    Stokke skrev 2015-04-21 07:53:56 följande:

Får man föräldrapenning i Finland som är likvärdig den i Sverige?

Får ni barnbidrag?

Rent nyfikenhetsmässigt. Det är spännande att höra om skillnader och jämföra likheterna :)

Moderskapsunderstöd - 240? el. "Mammalådan"

Barnbidrag - japp, från månaden efter barnets födelse.

Moderskapspenning - 105 dagar

Föräldrapenning - 158 dagar

& sen efter det hemvårdstöd tills barnet är 3 år om barnet inte går på kommunalt dagis.

Summorna kan jag inte såhär på rak arm, var iallafall igår och lämnade in blanketterna. :)

Tror iallafall att moderskaps & föräldrapenningen baseras på förra årets lön el. något sånt.

Visade sig att jag inte ens var inskriven hos det ni kallar Försäkringskassan, hade tydligen helt glömt bort att "flytta in" igen när jag kom tillbaka från Sverige, men det är också fixat nu. :D
  • ohhello

Jag har väldigt mycket kläder i stl.50-62 hemma, skötbord, spjälsäng med tillbehör, babygym & en hel massa tygblöjor. Allt köpt begagnat.

Annat på vår inhandlarlista är:

Barnvagn

Babyskydd

Babysitter

Babynest (kommer vara hemifrån när babyn är 1-2mån så tänkte att det skulle vara behändigt som 'resesäng' just då)

Amningskudde/bh/inlägg/osv

Skötväska +skötgrejer

Badbalja

Mobil att ha över säng/skötbord

Bärsjal

Så vad behöver man mer? Tänker som så att jag nog hinner märka vad som behövs när bebisen kommit ut, men det jag har nu/inhandlarlistan verkar vara det som känns bäst att ha hemma före... Känns som att man har noll koll & min mamma är inte alltid till hjälp för min yngsta bror är 18 & hon säger att hon knappt hade hälften av vad jag har. Oops?!

• ohhello
    ememi skrev 2015-04-29 10:43:20 följande:

Var på första föräldrautbildningen igår. Är ni förstföderska så tycker jag verkligen ni ska dit:) väldigt lärorikt!

Kul! Jag ska gå på första träffen på måndag nästa vecka. Ska verkligen bli intressant!
  • ohhello

Var på första förberedelsekursen idag, vi pratade om förlossningen, är det är dags att komma till BB & hur det går till. Mycket visste man ju från förut om man någonsin läst om det, men ändå intressant att lyssna på. Nästa gång ska vi prata smärtlindring & sånt.

Gick med i en lokal mammagrupp för oss med sommarbebisar på facebook också, varav jag träffade flera av medlemmarna på kursen. Kul!

Bebisen var lite inaktiv där inne i magen i helgen, bara någon liten duns då & då viket oroade mig lite, men nu är det full fart sen igårkväll igen. Kanske den bara var lite trött?

Ska på besök till barnmorskan på torsdag igen, & efter denna gång ska det tydligen bli besök varannan vecka istället för 1ggr/månad? Ojoj, det märks att de börjar dra ihop sig så småningom. Tycker veckorna rusar iväg just nu. :)

Svar på tråden Bf juli 2015