Inlägg från: Liten till |Visa alla inlägg
  • Liten till

Bf juli 2015

Hej! Måste fråga er andra, hur har ni gjort med preventivmedel nu?

Jag har precis börjat med p-piller, tänkte sätta in en stav men ångrade mig. Hade p-ring mellan barnen, men nu kände jag att p-piller var ett bra val. Åt dem från jag var ca 15-24 så jag vet ju att de funkar

Men fy så illa jag mått dessa första dagar!! Har känts som gravidillamående som bara den. Men idag är det något bättre i allafall.

• Liten till

Ja hade vi velat ha ett syskon inom en snar framtid hade vi nog inte heller skyddat oss så noga, men jag vill inte ha fler barn. Känner mig rätt färdig faktiskt

Så tyvärr blir det hormoner i kroppen i flera år framåt som det ser ut. Men hellre det än att leva i celibat eller vara orolig jämt

• Liten till
    Sparven88 skrev 2015-10-06 18:47:20 följande:

Nytt besök hos bm. Lillkillen hade inte ökat i vikt förra besöket, så vi blev "ordinerade" ersättning på kvällen. Idag då vi var där, 8 dagar sen förra besöket har lillen gått upp 2 gram. Imorgon ska vi till läkaren så de får kolla så han inte har ngn infektion. Jag önskade så att jag kunde helamma, men jag hoppas nu på att det är lättmjölk i mina tuttar och att det är därför han inte går upp i vikt. Bara det inte är något annat tokigt med honom :/

Det gör ont i mitt mammahjärta att jag inte kan ge honom det han behöver.

Åh fy vad jobbigt det är ju lite mardrömmen att de inte går upp som de ska. Hoppas också du har lättmjölk, då är det ju lätt fixat med ersättning. Fast det är inte roligt när man inte kan ge den det de behöver, jag vet. Men ersättning ÄR bra och du är världens bästa mamma ändå!! Massa kramar!!
  • Liten till
    Mecros skrev 2015-10-07 13:00:59 följande:

Håller tummarna!

Har ni märkt av utvecklingsfasen vid 12veckor? Min tjej har varit super gnällig i två dagar. Gråter inte utan gnäller mest. Hon äter inte lika ofta heller och inget verkar duga en längre stund. Igår somnade hon kl 19 och sov till 09 i morse. Ammade 3 gånger under natten.

Vi har märkt av utvecklingsfaser vid 12veckor, och precis som du beskriver så en lite gnälligare tjej. Mer missnöjd än ledsen. Och så fruktansvärt viljestark! Vill inte ligga i famnen längre, bara sitta upp så man ser allt.

Maten är som vanligt ungefär, hon äter ju rätt mycket och tätt på dagarna, för sedan somnar hon runt 19.30-20.15 och sover till 07.00 utan att vakna.
  • Liten till

Här rullar livet på superfort! Maja har haft sin första förkylning, riktigt snorig och hostig men ingen feber som tur var. Hon sover fortfarande gudomligt bra, från 20-07 varje natt, när hon hostade som värst vaknade hon 02.30 och åt en natt. Sen tillbaka till vanliga rutiner igen.

Hon vänder sig från rygg till sida och sedan nästan nästan helt till mage, benen och magen ligger mot golvet, men hon fastnar på sin ena arm så hon kommer inte runt och hon blir SÅ arg!

Själv har jag varit ifrån henne för första gången över natten också, var till ullared med svägerskan från tidig måndag morgon och kom hem på natten till onsdag. Väldigt många samtal hem, men det gick bra

• Liten till
    Mecros skrev 2015-10-19 16:30:51 följande:

Okej. Ja då vet jag inte:)

Nej inte den senaste veckan.. Hon verkar ha massa gaser i magen. Ligger och vrider på sig, pruttar och verkar hungrig.

Har du testat windi om hon är gasig ( alltså så hon blir ledsen av det) jag trodde inte alls på dem, men när Maja var supergnällig en kväll förut så då provade vi den man fick i någon babybox, och oj vad hon fes! Har köpt hem sånna sen, de är verkligen toppen!! (Men en aning dyra)
  • Liten till
    Anehhs skrev 2015-10-21 11:15:56 följande:

Usch idag är det dags för vaccination.. Känns redan i mammahjärtat!

Har era bebisar fått den ännu? Blev det någon reaktion?

Fick vår för en vecka sen. Ingen reaktion alls.

Hoppas det gick bra!
  • Liten till

Maja är väldigt stadig, det har hon varit från början. Nu har hon vänt sig fler gånger från mage till rygg, men när hon ska från rygg till mage fastnar hon fortfarande med armen

Hon sitter med oss i stolen när vi äter, men väldigt korta stunder. Hon har fått pyttelite hemlagat mos på mitt finger en dag, och oj vad hon gillade det! Nästa gång det är mat som passar att smaka på ska hon få prova igen

Angående att hålla huvudet skiljer det enormt mycket och det är väldigt vanligt! Men det kommer för de som inte gör det än, så ta det lugnt.

• Liten till
    Anehhs skrev 2015-11-06 14:53:35 följande:

Hur är det med er mammor & bebisar?

Med oss är det bra förutom att bebis har börjat drömma mycket på nätterna och vaknar o är helt otröstlig så nu har hon sovit hos oss två nätter, hon sover bättre men inte jag;)

Antar att det är mycket intryck nu som gör att hon drömmer läskigt?

Hej!

Med oss är det i allafall riktigt bra! Tiden går så himla fort bara! Snart 4 månader! Sover fortfarande hela nätter och äter mycket på dagarna istället. Men har börjar blivit väldigt missnöjd när man lägger henne i gymmet eller så, vill bara sitta upp hela tiden, även fast hon inte kan
  • Liten till

Å jag känner verkligen med er som inte får sova! Vi är så fruktansvärt bortskämda på det sättet.

Men jag inser det inte till fullo innan jag läser här. En bra kväll somnar lillan ca 20.00 och sover till 07.15.

Utan att vakna. En dålig somnar hon ca 22 och sover till 06.30, och vaknar till på natten och jag måste stoppa i nappen 1-2 ggr.

Men tydligen ska jag inte klaga då heller. För jag förstår inte hur ni orkar att vara vakna så mycket! Ni måste verkligen vara supermammor!!

Och oj så tacksam jag blev helt plötsligt gör att hon sover så bra, jag som tyckte att hon "strulade" eftersom hon var vaken ända till 21 idag. Men nu fick jag lite andra tankar.

Hoppas era bebisar sover så ni får vila lite på dagen istället. Massa kramar till er!

• Liten till
    Jennie1 skrev 2015-11-13 11:09:07 följande:

Hej alla mammor!

Hur går det för er?

Nu är vi inne på andra veckan som pigan vaknar typ hela tiden nätterna igenom och vill snutta. Tror ni hon kan vara hungrig? Kan det vara värt att testa med ersättning på kvällen? Vilken ersättning är bäst? Skulle egentligen inte vela ge ersättning, men nu känns det nästan som att man lär testa och se om det är för att hon är hungrig hon vaknar så mycket. Gah.......!

Jag skulle prova Sempers färdigblandade ersättning i tetra, den började vi med. Den heter babysemp 1. Bara hälla upp och micra till lagom temperatur.

Vill du fortsätta sedan så kan köper man pulver och blandar med vatten, som är mycket billigare. Men bara testa någon gång så kan man ju ta färdig

Själv tycker jag även MAM nappflaskorna är riktigt bra.

Hoppas det hjälper så du får sova lite mer!
  • Liten till

Jag tar alla nätter och sambon tar alla kvällar. (Fram till 00.00) det funkar bäst för oss. Sedan försöker vi turas om att få sovmorgon på helgen.

Fast i praktiken så hjälps vi åt fram till 8-9 på kvällen då Maja somnar, sedan sover hon ju. Men skulle något strula så är det dessa tider vi bestämt, eftersom jag vill lägga mig tidigare men har inte alls svårt att gå upp en gång på natten. Medans sambon utan problem är uppe sent, men fixar inte att gå upp när han väl somnat.

Ni som förväntar er att er sambo sedan ska ta alla nätter när ni börjar jobba, har ni pratat med era sambos/män om det? Tänkte att det blir jobbigt om de inte tänker så sen.

Vi gör så här oavsett om han eller jag jobbar.

• Liten till

Fy fan vilken dag/natt. Usch. Maja har nu kommit på hur man vänder från rygg till mage. Så såfort man lägger ner henne slänger hon sig runt. Bara det att hon glömt hur man vänder tillbaka, samt att hon HATAR att ligga på mage. Så allt hon gör nu är att bli buren, eller gråta och skrika på mage. Så hade vi hela dagen igår. Hela. På det har vi haft en skitnatt hon har vaknat efter nappen 3ggr, och sedan har storebror haft ett kruppanfall mellan där också. Jag är så trött!! Och denna dag ser ju inte ut att bli nåt bättre.

Hoppas ni andra har det bättre just nu!

• Liten till
    Mecros skrev 2015-11-23 22:06:27 följande:

Hur mår ni? Vårat dop är äntligen överstökat! Jätte vackert men skönt att det är över.

En fråga!?

En mamma från mammagruppen ska ha dop för sin dotter snart. Vi är bjudna på det då vi blev goda vänner under graviditeten samt efteråt. Jag känner hennes sambo och hennes sambos äldre barn sen tidigare (i ca 10år), jag kommer knappt på någon doppresent men ikväll satt jag och tittade på fotopussel. Alltså framkalla ett pussel med ett collage av bilder på barnet och barnets familj. Men sambon total nekar och säger att sånt kan man inte ge bort i doppresent, vad säger ni?

Själv hade jag blivit glad om jag fått det och det är ju något som håller ganska länge. Vi tittade annars på en nalle som är helt ekologisk och gjord på återanvända stuvbitar från ett klädföretag (geggamoja). Nallen tycker sambon att vi ska ge.

Hm. Först tänkte jag att ni känt varandra så kort tid så då hade nallen varit bättre. Men har du känt hennes sambo länge så kanske pusslet. Men har du så mycket fina bilder på henne och hennes familj?

Personligen hade jag valt att ge nallen.

Vad härligt att ha dopet avklarat, och att det gick bra!

Här rullar allt på som vanligt, nätterna är som vanligt igen så vi sover bra, däremot är lilla damen fortfarande skitsur och kan inte ligga någonstans alls, men babysittern och hoppgungan funkar just nu. Så det är ju alltid nåt

Vi har börjat lite smått med gröt också, och mosad potatis med smör när vi har ätit det. Det ser inte ut som hon tycker om det så jättemycket, men hon tar det i allafall.

Tänkte prova majskrokar snart! Npgon som testat det än?
  • Liten till

Här är det stopp på barnverkstaden. Nu har vi två och är helt nöjda! Klart det känns konstigt att veta att jag kommer aldrig få gå med en gravidmage igen, men samtidigt skönt. Så istället njuter jag för fullt, både av min 7åring och 5månaders!

Maja är fortfarande otroligt snäll, gnäller lite när hon ligger i babygymmet, hon försöker ta sig framåt men kommer bara bakåt. (Eller åt sidorna när hon rullar runt!)

Men nu gäller det att ha koll på golvet, för allt hon hittar ska in i munnen, och när hon rullar går det fort ibland!

Annars har hon börjat med lite mat och gröt då och då, och någon majskrok här och där

Hur äter era små?

• Liten till

God jul alla mammor och 2015 bebisar!!

Hoppas ni får en underbar jul och ett gott nytt år!

• Liten till
    ememi skrev 2015-12-27 05:21:35 följande:

Panik panik!! Theo är nu fyra o en halv månad. Har mått sådär senaste tiden och tog ett grav test. Det är positivt.. vad ska vi göra? Känner mig kallsvettig :(

Oj! Ja du. VILL ni ha fler är väl första frågan? Har ni plats och ekonomi skulle jag fundera på sen. Förstår att det är mycket tankar och hormoner just nu. Många kramar i allafall!
  • Liten till
    ememi skrev 2016-01-09 06:35:36 följande:

Jo vi har bestämt tid för abort nu på tisdag. Det känns som det bästa just nu. <3 :(

Hemsk och jobbig sits, men eftersom du hade en jobbig graviditet nyss så är det nog det bästa beslutet. Kram
Svar på tråden Bf juli 2015