Bf juli 2015
Kll.16:56 idag på julis sista dag föddes vår lilla flicka, 50,5cm & 3845g. <3 Nu ligger vi utmattade i sängen. Ca 7tim tog det efter att de spräckte hinnorna. Skriver mer senare, är helt slut!
Kll.16:56 idag på julis sista dag föddes vår lilla flicka, 50,5cm & 3845g. <3 Nu ligger vi utmattade i sängen. Ca 7tim tog det efter att de spräckte hinnorna. Skriver mer senare, är helt slut!
Har haft molande mensvärk sen igår. Kan ju verkligen hoppas att det så småningom blir värkar och att det inte avtar igen. Vill så gärna att det kommer igång av sig själv
Haha autocorrect ändrade från jätteont och bröst men ni fattar ;)
Grattis till alla bebisar! Så söta de är! Tänk att för 8 månader sedan satt vi här och var nervösa och oroliga och hoppades på att graviditeten skulle gå vägen! Nu sitter vi här med våra bebisar! Nästan alla har ju kommit nu och ni som fortfarande väntar - det dröjer inte länge till nu snart har ni er bebis!
Vill tipsa er med såriga bröstvårtor om det som funkade för mig. Fick också sår, men provade att amma med bebis vid sidan om mig istället. Det gjorde att han fick ett bättre sugtag så det blev inte så stor belastning på bröstvårtorna. Ammade så i cirka en vecka så att såren fick läka och nu kan jag amma i vanlig position igen utan problem. Såren är väck och lillen har bättre sugteknik nu när han har lärt sig (vilket jag tror den ändrade position hjälpte honom med). Sen är det ju klart att det kanske är svårt om man har mindre bröst, jag har medel och att amma vid sidan om är ju lite mer obekvämt, man får bulla upp med kuddar runt sig och knöla, men väl värt det!
Dock vill min lilla ingt annat än att amma just nu. Han skriker och skriker tills han får bröstet. napp funkar inte, och när han väl somnat får jag inte lägga ner honom. han ska sova på mig. Kan ju säg att jag känner mig ganska begränsad:/ Bärsjalen har jag inte lärt mig ännu. Han är jättebra på nätterna, sover mest och vaknar för mat 1-2 gånger och då går det bra att lägga ner honom i sin säng igen. Men på dagarna....nä han är en väldigt vaken bebis så antingen vill han ha uppmärksamhet i form av gullande och prat eller så vill han amma. Eller så har han ont i magen och skriker (ofta 2-4 timmar totalt per dag). Känner mig lite stressad när jag mistänker att han har magont men ändå vill äta, äta äta. Som sagt, nappen vill han inte ha i mer än ett par minuter. Då inser han väl att det inte kommer någon mjölk...
Någon mer som har det så?
Mecros, 24 år första barnet
Beräknad: 21 juli
Födelse: 10 juli 12:04 3785g 53 cm, flicka
Anehhs, 22 år första barnet
Beräknad: 11 juli
Födelse: 17 juli 22:28, 4180g, 51 cm, flicka
Ohhello, 26 år, första barnet
Beräknad: 28 juli
Födelse: 31 juli, 16:56, 3845g 50,5cm, flicka
Mangostan, 33 år, första barnet
Beränad: 23 juli.
Födelse: 2 augusti, 01:42, 3516 g, 51 cm, pojke
Faerie, 28 år, första barnet
Beräknad 16 juli
Födelse 28 juli, 12.01, 3655 g, 51 cm, pojke
Alltså man har ju inte uppskattat innan hur mycket tid det tar att ta hand om en spädis. Särskilt en som har en orolig mage och gråter mycket. vissa dagar är bättre än andra såklart, och jag vet faktiskt inte om man skulle kalla det kolik, men det känns i alla fall som om han gråter mer än 3 timmar, 3 dagar i veckan och har gjort det sedan dag 4 typ så ja, i tre veckor... tack och lov skriker han inte på nätterna (än så länge), men denna vecka har han legat vaken i cirka 2 timmar mitt i natten och försökt prutta. Han liksom spänner sig, drar upp benen mot magen, sträcker ut dem, drar in dem osv och då och då kommer en liten fjärt. Funderar starkt på att prova Sempers magdroppar. Har sedan tisdags helt uteslutet mjölkprodukter för att se om det hjälper, men vet inte hur lång tid det tar innan man ser resultat?
Känner mig i vilket fall ganska isolerad, igår var vi och handlade och liten bara skrek. Varit på promenad de senaste morgonarna men idag bara skrek han. Han vill BARA ligga nära nära, helst vid bröstet. Nappen tar han kanske i 5-10 minuter, sen duger den inte längre. Några tips? Eller känner ni kanske likadant? Förstår ju att livet hamnar lite på paus när man har en nyfödd, särskilt för första gången när man gör allt som nybörjare, men ändå. Ville mest bara skriva av mig lite... ^^ Hoppas allt går bra med er och de små!
Har inte behövt väcka en enda gång och lillkillen går upp ganska mycket varje vecka, har varit runt 200-300 gram varje vägning. Växer på längden gör han så det knakar, från 51 cm vid födsel till 55 cm vid 3 veckor! Vet inte om det kanske är lite hur man mäter, men annars är det ju rejäl tillväxt!
På nätterna vaknar han för att äta cirka var tredje timme, och jag försöker att inte amma honom mer än varannan timme nu om dagarna. Funkade bra i förrgår och igår. Innan har det varit hela tiden, men han får lugna sig lite för annars får han ju ont i magen. Han är dessutom vääääldigt svår att rapa, så han får ju så mycket gaser. Imorse låg han och fes i cirka 5 minuter konstant, haha!
Det känns i alla fall att jag börjar lära känna honom lite bättre nu. Jag börjar förstå hans dygnsrytm, när han gråter för att han är trött och när han gråter för att han är hungrig. Det är skönt. Imorgon blir han 4 veckor, tiden bara flyger!
Med mjölken brukar man behöva minst 2 veckor för att mjölkproteinet ska försvinna ur kroppen och ytterligare 2 veckor till om man ammar, om jag har fattat det rätt. Sedan är det ju bra att tänka på om du äter starkt kryddad eller gasbildande mat t ex lök som kan påverka den lilla magen.
Om de spänner sig och verkar behöva bajsa kan regelbunden magmassage hjälpa, så sök på det och testa. Ibland kan en febertermometer i rumpan stimulera bajsreflexen.
Om barnet har väldigt stort närhetsbehov skulle jag testa bärsjal eller sele. Då får de närheten och det blir lite mer skumpigt som de är vana vid från magen plus att de hör dina hjärtljud. Med min yngsta satt jag mycket på pilatesbollen och gungade henne till sömns, då främst kvällarna var oroliga.
Här hade vi en så himla mysig dag igår....fram tills klockan 15 då magknip slog till ordentligt. Illvrål som inte gick att trösta förrän han somnade. Så han sov typ 19-21 och sedan 21.30-02.30. Sedan var han klarvaken mellan 2.30 och 05.00. Pruttglad och en stor bajs kom under tiden och lillen var mest nöjd och ville gosa och pussas. Vaknade kl 7.30 igen. Ammade av och till fram till 8.30. Somnade och nu är vi vakna igen och han verkar fortfarande ha ont i magen. Drar ihop sig och frustar och vill bara ligga vid bröstet och snutta
Igår var första bra dagen på en vecka (fram till 15 dårå) Usch känns så synd om honom att behöva ha sån kolik