Inlägg från: Jennie1 |Visa alla inlägg
  • Jennie1

Bf juli 2015

Hello brudar!

Ny har våran tös fått ganska mycket röda prickar i ansiktet. Läste om att det verkar vara sk hormonprickar. Har era fått sånna? Vet ni när dom försvinner?
    Dom går ner lite grann när hon sover och är sval, när hon är varm efter hon har varit lite upprörd blir dom extra framträdande... 

• Jennie1

Jag har inte tänkt dess mer på kurvorna. Jag tänker mig att BVC säger om det bärkar åt nått håll. Våran flicka är 5,5 veckor och jag var till BVC igår. Då vägde hon 4140 g och var 55,5 cm och det var tydligen jättebra menade sköterskan då hon hade gått upp 340 g på två veckor.
    Men då ska tilläggas att det var inte många veckor sen vi var till BVC och hon hade bara gått upp 10 g på en vecka och då var det på tal om ersättning, men vi ville ha lite is i magen och vänta eftersom pigan verkade så nöjd, glad och tillfreds med allting.
    Så precis som nån annan skrev här tidigare tror jag att ett bra riktmärke att allt är som det ska är att bebisen är nöjd och tillfreds. Äter, kissar och bajsar. Sen tror jag att olika barn går upp olika mycket i olika perioder. Och så länge det inte blir några stora avvikelser så kanske man kan lyssna på sitt mammahjärta och ha lite is i magen.

• Jennie1
    Mecros skrev 2015-09-02 10:50:48 följande:
    Ja du har rätt. Men man känner sig usel hos BVC när det blir såhär.

Igår kväll fick hon inge ersättning. Men hon var inte nöjd om hon inte låg vid bröstet. Som mest var hon nöjd i 10 min perioder. Hon åt tills hon spydde upp mycket och somnade för kvällen sen vid 21. Mina bröstvårtor kommer ramla av men vad ska man göra? Jag kan inte klara av att låta henne skrika eller försöka med nappen=ännu mer frustrerad bebis och svårare att få nöjd över huvudtaget.
    Jadu, det låter inte speciellt trevligt att amma sönder brösten. Jag tycker du ska fortsätta som du gör med ersättningen innan kvällssömnen om du tycker det gör din flicka nöjd och tillfreds. Låter inte hälsosamt att amma till vanvett om hon inte blir nöjd av det. Det är ju ändå inga mängder av ersättning det handlar om...?
  • Jennie1

Hej allihopa!

Våran lilla tös har blivit förkyld. Snorig och täppt i näsan. Jättejobbigt, jag trodde dom var förskonade när man ammar. Men tydligen inte???

Har sköljt med bröstmjölk, ska köpa en snorsug imorgon när Apoteket öppnar.

Har ni varit med om spädbarn som är snoriga???

• Jennie1
    isaochbel skrev 2015-09-14 07:01:09 följande:
    Vår kille är också jätte förkyld, blivit smittad av syskonen som börjat i skolan resp. förskolan förra veckan.

Sprutar in ca 2 ml bröstmjölk i vardera näsborre med en plastspruta med fart så snoret "fluschas" ner. Mellan sonen hade RS som 2 månaders bebis och det var på sjukhuset vi lärde oss det. Där använde de koksalt prövat bröstmjölk denna gången när jag ändå ammar och det borde vara "naturligare". Är livrädd för att Leo ska få det nu också då mellan killen blev väldigt dålig och jag fick sluta amma då han inte orkade äta så det vill vi helst undvika igen.

Gå in här och läsa en massa bra tips
    www.barnakuten.nu/bebisar/en-nastappt-bebis-kan-inte-andas-eller-ata/

Krya på liten!!!

RS usch då!! Hur länge har dom det, och vad är det som skiljer det från en vanlig förkylning med snor och hosta? Och hur vet man att dom har RS?

Bröstmjölken verkar funkar bra och som tur är verkar pigan må lite bättre även om det ännu snoras lite till och från. Men inte alls som i lördags, usch! Då gjorde det ont i mammahjärtat.

Nu verkar dock både jag och min sambo har åkt på en snarlik förkylning. Får hoppas att den drar förbi fort.

Hoppas att din lilla kille också mår bättre!

Kram

• Jennie1

Idag 8 veckor gammal på dagen har våran lilla tös rullat runt från mage till rygg tre ggr. Haha, ser jätteroligt ut.

Vi har inte varit jätteduktiga att träna på mage men hon är stark i nacken men väääldigt ostadig.Huvudet flyger och far och hon tar i för att få upp den och ibland är det som att hon dunkar ner huvudet igen med en väldans kraft när hon inte orkar mer. Försöker dock ha henne åtminstonde två ggr/dag på soffan eller i babygymmet. Ibland duger det bara en minut och ibland kan hon ligga 5-10 min utan att ledsna. 

Skönt med helg och ha gubben hemma lite mer iaf! :)

Kram på er!

• Jennie1
    Anehhs skrev 2015-09-20 15:27:50 följande:

Både jag, sambon o tösen har åkt på förkylning:(

Hostar, snorig och väldigt trött.. Ingen feber iaf! Blir ju lite nojig att det kan vara rs-virus? När ska man ta kontakt? Något särskilt man ska tänka eller hålla koll på?

Off vad jobbigt! Vi köpte en nässug och sköljde även rent näsan på tösen med bröstmjölk med en spruta. Nu en vecka senare är vi friska här, men jag var orolig, inte kul när dom små har svårt att andas. 

Krya på er!
  • Jennie1
    ohhello skrev 2015-09-26 01:02:54 följande:

Fy fasiken, det seriöst bara forsar mjölk ur mina bröst just nu. Tredje natten i rad som jag vaknar med att mina bröst läcker som två omkullvältna tetror?! Rentav äckligt. Bebisen behöver knappt suga, bara öppna munnen & svälja.

Hehe, så har jag också. Måste pumpa ur på natten annars sprängs dom innan morgonen. Ibland måste jag pumpa ur lite av förmjölken innan jag ska amma för det rent ut sagt sprutar in i pigans mun och hon sätter i halsen... Något less. Men efter ett par dagar brukar det gå till sig, så är det lugnt en vecka sen sätter det igång igen... ;P Måste också sova med bh och inlägg..
  • Jennie1

Jag gick upp 17 kg till 73 kg. Väger nu 60 kg så har 4 kg kvar.. Var rätt vältränad innan och trodde faktiskt att min mage inte skulle bli så "putig" som den faktiskt är ännu. Har gått två månader men jag kommer inte ens nästan i mina vanliga jeans. Tror att rumpan/höfterna har blivit lite större vilket iofs inte gör nått. Men magen skulle jag gärna vela få bort, helst igår. Men snart ska jag få börja rida igen, hoppas att magen får börja jobba lite då vilket kanske ger lite resultat :) Jag är också snittad, om det nu skulle ha någon betydelse.
    Har laddat ner mammamage-appen, men den är ju sååå tråkig...! Så helt ärligt så har jag mer slagit igång appen medan jag har typ stirrat på tv eller nått annat oviktig när jag lika gärna hade kunnat göra övningarna??? 

• Jennie1

Jag gick upp 17 kg till 73 kg. Väger nu 60 kg så har 4 kg kvar.. Var rätt vältränad innan och trodde faktiskt att min mage inte skulle bli så "putig" som den faktiskt är ännu. Har gått två månader men jag kommer inte ens nästan i mina vanliga jeans. Tror att rumpan/höfterna har blivit lite större vilket iofs inte gör nått. Men magen skulle jag gärna vela få bort, helst igår. Men snart ska jag få börja rida igen, hoppas att magen får börja jobba lite då vilket kanske ger lite resultat :) Jag är också snittad, om det nu skulle ha någon betydelse.
    Har laddat ner mammamage-appen, men den är ju sååå tråkig...! Så helt ärligt så har jag mer slagit igång appen medan jag har typ stirrat på tv eller nått annat oviktig när jag lika gärna hade kunnat göra övningarna??? 

Svar på tråden Bf juli 2015