Inlägg från: bullenochgrisen |Visa alla inlägg
  • bullenochgrisen

Bf juli 2015

Oj det var snabbt! Min bm sa att man får moderskapsinyget vid vecka 25 kontrollen men att jag kunde få det "tidigare" redan vid vecka 22 på vecka 20 kursen för första gångs mammor. Kände lite panik när jag ringde FK och frågade och dom sa att man skulle skriva ut papperna från hemsidan och skicka med, trodde man gjorde som så at jag skickar in moderskapsintyget och så skickar dom hem papperna åt mig, på så sätt hade jag ju sparat tid om jag vetat det innan. Har skrivit 3 st A4 papper på datorn hur en arbetsdag kan se ut på mitt jobb, så måtte de godkänna denna ansökan, annars är de ju pantade. Men idag åker papperna in iallafall och då har de ju 58 dagar på sig från och med måndag innan jag går på gravledighet 60 dagar innan bf. Jag räknar med att få gå på gravledighet, jobbar som usk på demensavdelning ha min chef sa att det är ingen som blivit nekad förut. Vi har ju aggressiva boende och tunga lyft under hela arbetspasset, samt långa korridorer. Hade tänkt ta semester två veckor innan gravledigheten så jag bara jobbar de första dagarna i maj,

KramKolan skrev 2015-03-20 06:15:19 följande:

Jag fick intyget direkt efter RUL v.17-18. Skickade in förfrågan för 3 veckor sen. Det stod att det skulle ta 30 dagar att få svar. Mycket snabbare än Mona tidigare graviditeter då man fick svar typ två veckor innan det var dags att gå.

• bullenochgrisen

Oj Tack för att du sa det. Ja då hoppas jag fk snabbar sig så jag kan få de papprena :*

Jennie1 skrev 2015-03-20 08:40:06 följande:

För mig tog det närmare 40 dagar att få beviljat min graviditetspenning. Men det hade säkert gått fortare om jag hade fattat att skicka in mitt löneavtal lite fortare. Jag trodde det räckte med att fylla i lönen på blanketterna som följer med när man gör ansökningen om graviditetspenning. Men när man skickar in sitt moderskapsintyg så får man hemskickat ytterligare papper (föräldrapenning) angående lönen som ska fyllas i av arbetsgivaren. Dessa papper trodde jag var till just föräldrapenningen så jag lät dom bli liggande i en vecka innan jag fick det ifyllt och iväg skickat. Så viktigt att få iväg alla papper så fort som möjligt om man har brottom.

Jag har varit hemma sedan v 21 pga arbetsmiljörisker, buller och vibrationer. Och det fanns ingen möjlighet till omplacering i mitt fall. 

• bullenochgrisen

Inte heller varit särskilt svartsjuk, men också orolig från att bli lämnad. Varken min pappa eller syrrans pappa var särskilt närvarande så min mamma har fått gå igenom två separationer och stått med oss i princip själv. Är väl det man är rädd för.och för att man vet att man kanske inte är i tiptop just nu varken i kroppen eller humöret :( och tröttheten efter jobbet som gör att man i te orkar någonting får en att känna sig tråkig :( tur man har en sambo som förstår iallafall, han bara tittar på mig och skakar på huvudet och skojar med mig när jag berättar mina konstiga tankar. Drömmer om det ibland också så det är väl något man är orolig för.

Mecros skrev 2015-03-20 10:20:32 följande:

Någon mer som har blivit svartsjuk under graviditeten?

Har dock inte berättat det för sambon för jag vet ju varför jag är/blir det i vissa situationer. Men det är jobbigt då kag i normala fall inte är svartsjuk..

• bullenochgrisen

Ja man har svårare för smärta och lidande och ja, allt känslosamt egentligen som gravid. Man känner och förstår på ett annat sätt. Jag är också usk och det skär in i hjärtat att jobba och se allt jobbigt och döende människor mer nu som gravid, yrkesrollen kan inte stänga av mina känslor lika mycket längre.

Hoppas allt går bra och försök se det ljusa i det även om det är tufft. Du är där som stöd och älskar och det känner hon eller han av. Hon eller han får sin smärta och ångest lindrad så hon eller han kan få en bra sista tid.

Kram

Trassla skrev 2015-03-25 20:40:04 följande:

Fortfarande kvar på sjukhuset.

Ingen förändring. Dock förändring hos mig. Jag är slut. Bebis började protestera i em.

Första gången jag kände tydliga sparkar med handen på magen. Önskar det hade skett under trevligare omständigheter. Men men.

Är usk har vak som jobb ibland. Dock inte så här. Mycket smärta och otäcka blödningar.

Jobbigt att se. Och en liten i magen som protesterar när mamma är ledsen.

• bullenochgrisen

Jag vill inte räkna ihop vad jag har lagt på bebissaker men jag har nog inte snålat utan köpt det jag ville ha, hade lagt undan pengar långt innan för att just kunna köpa det jag vill till bebis. Men här är min lista :)

Kläder: bodys, klänningar, tjocktröjor, onepice, strumpor, hjälmmössa och solhatt, pyjamas. Det mesta från Newbie.

Till amning: amnings BHar utan bygel, amningsinlägg, bröstpump elektrisk, amningskudde, salva för såriga bröstvårtor, enstaka nappflaskor fall ifall, nappar, amningsnapp.

Lämna hemmet: babyskydd, barnvagn Bugaboo donkey har vi valt, Skötväska från stadium, regnöverdrag och myggnät, kudde, täcke och påslakan, lakan, fårull, filt, krokar, lattehållare, skötunderlägg, vagnleksak.

Säng och sängkläder: spjälsäng Brio cout Two har vi köpt, madrass, madrassöverdrag och plastad frotté, babytäcke, lakan och påslakan för flera byten, spjälskydd, Sänghimmel och stativ, Sängmobil, ljusslinga till sovrummet så man slipper tända i taket vid amning, skötbord från Troll att ha ovanpå spjälsängen, skötbädd, baby vakt, Babynest från tradera.

Till skötsel: skötbädd till tvättmaskinen, mobil eller leksak ovanför tvättmaskinen, blöjor, Blöjförvaring/ blöjpåse ( typ sån man har plastpåsar i för att underlätta förvaringen, mycket snyggare också hihi) kräkhanddukar från ikea, mild tvål och schampo, salvor så som bephanten, idomin och inotyol, stora tops, barn olja och mandelolja, babyinsats till badkaret, torra tvättlappar, våtservetter att ha med när man är ute, Dregglisar.

Eventuellt: Babygym Mumin, babygunga från akta graco sweetpeace, speldosor.

Till vintern: åkpåse, handvärmare till handtaget på vagnen, overall, mössor, vantar oh tossor, hjulskydd och varmare filtar.

• bullenochgrisen

Hoppas min lista kan vara till någon hjälp :)

kul med bebis inköp, hoppas ni hittar massa fint :) Jollyroom. Se har jag köpt många fina saker till bebis :) vecka 27+4 idag och jag är i stort sett klar med alla inköp hihi :) bara lite små saker kvar som saker till skötbordet osv.

Stokke skrev 2015-04-24 20:13:45 följande:

Tack för alla listor på vad ni har köpt.

I morgon är det 70 dagar kvar till BF, så vi åker och beställer vagn, säng, babyskydd.

Tänkte passa på att köpa de första kläderna också.

Åter igen tack!

• bullenochgrisen

Tack :) vi får låna babyskydd av min kompis, hon har precis bytt från babyskydd till bakåtvända bilbarnstolen. Hon har också en maxi cosi Pebble tror jag den hette. Känns smart med adapter till vagnen, skriv upp det på listan :)

Stokke skrev 2015-04-25 07:58:50 följande:

Din lista är jätte bra.

En fråga, vilket babyskydd köpte ni? Jag har kollat på Maxicosi. Adapter till Bugaboo chassit.

• bullenochgrisen

Tack :) vi får låna babyskydd av min kompis, hon har precis bytt från babyskydd till bakåtvända bilbarnstolen. Hon har också en maxi cosi Pebble tror jag den hette. Känns smart med adapter till vagnen, skriv upp det på listan :)

Stokke skrev 2015-04-25 07:58:50 följande:

Din lista är jätte bra.

En fråga, vilket babyskydd köpte ni? Jag har kollat på Maxicosi. Adapter till Bugaboo chassit.

Svar på tråden Bf juli 2015