Bf juli 2015
Oj det var snabbt! Min bm sa att man får moderskapsinyget vid vecka 25 kontrollen men att jag kunde få det "tidigare" redan vid vecka 22 på vecka 20 kursen för första gångs mammor. Kände lite panik när jag ringde FK och frågade och dom sa att man skulle skriva ut papperna från hemsidan och skicka med, trodde man gjorde som så at jag skickar in moderskapsintyget och så skickar dom hem papperna åt mig, på så sätt hade jag ju sparat tid om jag vetat det innan. Har skrivit 3 st A4 papper på datorn hur en arbetsdag kan se ut på mitt jobb, så måtte de godkänna denna ansökan, annars är de ju pantade. Men idag åker papperna in iallafall och då har de ju 58 dagar på sig från och med måndag innan jag går på gravledighet 60 dagar innan bf. Jag räknar med att få gå på gravledighet, jobbar som usk på demensavdelning ha min chef sa att det är ingen som blivit nekad förut. Vi har ju aggressiva boende och tunga lyft under hela arbetspasset, samt långa korridorer. Hade tänkt ta semester två veckor innan gravledigheten så jag bara jobbar de första dagarna i maj,
Jag fick intyget direkt efter RUL v.17-18. Skickade in förfrågan för 3 veckor sen. Det stod att det skulle ta 30 dagar att få svar. Mycket snabbare än Mona tidigare graviditeter då man fick svar typ två veckor innan det var dags att gå.