• Anonym (JJ)

är i v6 och funderar på abort

Jag är 23 år idag och fick veta igår att jag är i v 6. Har under en tid haft mina misstankar om det, då min mens varit uteslutande och har haft typiska symtom för att vara gravid. Nu har jag förvisso bara vetat om det på svart och vitt i en dag, men har haft mina misstankar efter två dagar försenad mens. Funderar redan på abort..Det är så lustigt, för jag har alltid förespråkat att behålla barn och vara emot abort (även om jag sagt att det är ju trots allt väldigt individuellt såklart), men att jag själv, med ett stadigt förhållande, älskar barn och jobbar med barn väljer att göra abort. Jag har längtat efter att bli med barn, då alla mina syskon har fått och jag är "sist ut", men nu känns abort mer och mer som en självklarhet. Varför? Jag vet inte... Kanske är jag inte redo mentalt.. Jag känner nog en viss rädsla över att jag inte kan ge barnet det bästa och vill samtidigt leva mitt liv ett tag till där jag enbart prioriterar mig och min sambo. Låter det egoistiskt?

Jag har inget fast jobb och har därför väldigt varierande inkomst. (Dock har min sambo fast) Vi har en valp som kräver mycket energi och tid. Vi har inte kommit igång med något vettigt sparande (en stor önskan innan bebis), vi bor ganska trångt i en liten tvåa och det känns trots allt inte optimalt för en bebis. Vi ser oss helst flytta till hus/bostadsrätt innan.

Är det någon där ute som är eller har varit i samma sits? Jag vill inte känna mig som en hemsk människa pga att jag gör abort, men dessa tankar är oundvikliga. Vi har varit klantiga och inte skyddat oss och jag känner mig så fruktansvärt dum nu i efterhand.Gråter
  • Svar på tråden är i v6 och funderar på abort
  • Anonym (JJ)
    mikipiki skrev 2014-11-03 11:43:14 följande:

Jag är också gravid i vecka 6 och sitter i en situation jag inte vill sitta i. Pappan är jättearg och beter sig jätteelakt och hotar med att aldrig mer prata med mig om jag behåller.. Men jag vill behålla. Jag har ett barn sen tidigare som blev till på ett liknande sätt och jag har inte ångrat honom en sekund. Visst är min livssituation inte optimal just nu (studerar). Men jag kommer att vara klar lagom till bebisen kommer och sen föräldraledig i ett år.. Jag har redan en plan i huvudet :( önskar bara att någon stöttade mig.

Jag tycker du är stark som väljer att behålla barnet. Det är klart att du inte kommer ångra barnet och sen hur man väljer att utgå från sin livssituation är ju väldigt olika. Även om jag tror (vet) att vi antagligen skulle klara det mot alla odds i dagsläget, så känns det ändå för tidigt. Man lever bara en gång och jag känner mig inte redo för ett sådant stort steg ännu. Jag vill inte framstå som egoistiskt, men om förutsättningarna kan vara bättre så vill jag utgå från dem, som också var planerat från början.
  • jejo91
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-03 18:11:53 följande:

Inte preventivmedel?

Ok, först slarva och sen ta bort ett barn för att hinna leka med en valp och köpa bostadsrätt?

Jag som brukar försvara fria aborter med näbbar och klor tycker plötsligt att vi behöver de över abortteglerna. I vissa fall får man sätta sej över att man släcker ett liv, för att inte förstöra ett annat liv, sitt eget. Men att göra det bara för att det inte blev perfekt som man tänkt.... sorgligt. Det är inte det här barnet som kommer om två år när ni tapetserat klart barnrummet i bostadsrätten.

Vi har kört med olika preventivmedel från och till, allt från ppiller, pstav till kondom. Sen ditt ordval av "leka" omfattar mer än så kan jag säga, då vår valp är i trotsåldern just nu och kräver mycket tid och stimulans. Men du kanske inte har någon större erfarenhet utav djur? Jag anser mig inte förstöra mitt egna liv på grund utav en abort, det om något måste vara sorgligt och är absolut inget jag kommer eftersträva. Rynkar på näsan Tycker det är oerhört tråkigt att du har den synen på abort. Jag kommer antagligen må dåligt en tid efteråt men kommer antagligen komma över det.

Om du också väljer att läsa alla inlägg så har jag flertal gånger skrivit att jag inte känner mig redo att bli mamma. Jag eftersträvar ingen "perfektion", vi lever helt enkelt i fel boende i dagsläget för att skaffa bebis. Jag söker stöd, inga dömande personer som spyr galla, så snälla var tyst om du kan. Du tycks inte kunna förstå att vi resonerar alla olika och är olika individer med olika bagage och upplevelser.  
  • Anonym (Mia)

Jag menar inte att låta dömande. Och inte att du förstör ditt liv pga en abort, jag skrev tvärtom att man ibland måste göra abort för att inte förstöra sitt liv. Jag tycker bara det låter som så svaga skäl att ni skulle kunna ångra er djupt. Så jag tycker att ni borde prata med någon först för att se vad som är vanlig rädsla för en oväntad förändring och vad som är ett genomtänkt beslut.

Du startade tråden för att få input, du skrev " funderar på abort" och att du längtat efter barn så jag antog att du ville ha olika synpunkter och inte bara de som säjer ja.

Rätt onödigt med en tråd då. Vi har fri aborträtt tack och lov så man är i sin fulla rätt att göra abort till och med för att stimulera en hamster.

• fluu
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-03 18:11:53 följande:
    Inte preventivmedel?
    Ok, först slarva och sen ta bort ett barn för att hinna leka med en valp och köpa bostadsrätt?
    Jag som brukar försvara fria aborter med näbbar och klor tycker plötsligt att vi behöver de över abortteglerna. I vissa fall får man sätta sej över att man släcker ett liv, för att inte förstöra ett annat liv, sitt eget. Men att göra det bara för att det inte blev perfekt som man tänkt.... sorgligt. Det är inte det här barnet som kommer om två år när ni tapetserat klart barnrummet i bostadsrätten.
    Och att det inte är det här barnet som kommer om två år är ett bra argument för att?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Mia)

fluu skrev 2014-11-03 21:54:04 följande:[/quote-nick]Och att det inte är det här barnet som kommer om två år är ett bra argument för att?[/quote]

För att det faktiskt är ett liv som lever just nu och jag anser att man ska ha goda skäl att avsluta det. Man kan skaffa ett annat barn om två år men det ändrar inte det man gör nu.

• fluu
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-03 22:44:36 följande:
    fluu skrev 2014-11-03 21:54:04 följande:[/quote-nick]Och att det inte är det här barnet som kommer om två år är ett bra argument för att?[/quote]

För att det faktiskt är ett liv som lever just nu och jag anser att man ska ha goda skäl att avsluta det. Man kan skaffa ett annat barn om två år men det ändrar inte det man gör nu.
    Och skillnaden blir?

Och eftesom du var för abort ibland, typ när föräldrarna inte har jobb eller bostad, varför är det livet värt mindre än livet som har stabila föräldrar?
  • Anonym (Mia)

fluu skrev 2014-11-03 :Och skillnaden blir?

Och eftesom du var för abort ibland, typ när föräldrarna inte har jobb eller bostad, varför är det livet värt mindre än livet som har stabila föräldrar?[/quote]

Ur barnets synpunkt ingen skillnad. Barnet är lika mycket värt. Man tar sej rätten att ta bort det för att man tycker nackdelarna blir väldigt stora i ens eget liv. Men man väger ett liv mot nackdelar för sej själv och jag anser att nackdelarna bör vara rätt stora innan man kan ta sej rätten. Min åsikt.

• fluu
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-03 23:07:33 följande:
    fluu skrev 2014-11-03 :Och skillnaden blir?

Och eftesom du var för abort ibland, typ när föräldrarna inte har jobb eller bostad, varför är det livet värt mindre än livet som har stabila föräldrar?[/quote]

Ur barnets synpunkt ingen skillnad. Barnet är lika mycket värt. Man tar sej rätten att ta bort det för att man tycker nackdelarna blir väldigt stora i ens eget liv. Men man väger ett liv mot nackdelar för sej själv och jag anser att nackdelarna bör vara rätt stora innan man kan ta sej rätten. Min åsikt.
    Påstå då inte att det handlar om det heliga livet...
  • BSBS

Precis som många redan skrivit så vore det bra om du tog kontakt med en kvinnoklinik och därigenom får prata med en kurator. Det blir såklart svårare ju längre tid det går. Jag själv är gravid nu men tom i denna graviditet hann jag ändra mig säkert 10 ggr fram tills att jag bara bestämde mig och nu är jag i v17.

Inget av alternativen är fel! Men det kan vara bra att få nysta i känslorna och tankarna med någon som är van vid dessa situationer. Lycka till

• Anonym (Mia)

]fluu skrev 2014-11-03 23:08:31 följande:[Påstå då inte att det handlar om det heliga livet...[/quote]

?? Jag har aldrig använt eller tänkt det uttrycket. Det finns många tillfällen där abort kan vara det minst dåliga alternativet. Men man kan inte förneka att det är ett liv. Någonstans går väl gränsen för de flesta, att göra abort för att man inte har sjöutsikt eller måste träna sin undulat, skulle kanske de flesta tycka var etiskt tveksamt även om man lagligt sett inte behöver några skäl alls. Nu tog jag i ett extremt exempel för att du skulle förstå min åsikt

Men jag tolkar inte ts senare inlägg som att hon är särskilt besatt av materiella detaljer utan snarare hängt upp sin oro och tveksamhet på en del praktiska saker.

Eftersom ts nu bestämt sej så vill jag inte rada upp argument emot längre utan lämnar diskussionen.

Svar på tråden är i v6 och funderar på abort