• Anonym (JJ)

är i v6 och funderar på abort

Jag är 23 år idag och fick veta igår att jag är i v 6. Har under en tid haft mina misstankar om det, då min mens varit uteslutande och har haft typiska symtom för att vara gravid. Nu har jag förvisso bara vetat om det på svart och vitt i en dag, men har haft mina misstankar efter två dagar försenad mens. Funderar redan på abort..Det är så lustigt, för jag har alltid förespråkat att behålla barn och vara emot abort (även om jag sagt att det är ju trots allt väldigt individuellt såklart), men att jag själv, med ett stadigt förhållande, älskar barn och jobbar med barn väljer att göra abort. Jag har längtat efter att bli med barn, då alla mina syskon har fått och jag är "sist ut", men nu känns abort mer och mer som en självklarhet. Varför? Jag vet inte... Kanske är jag inte redo mentalt.. Jag känner nog en viss rädsla över att jag inte kan ge barnet det bästa och vill samtidigt leva mitt liv ett tag till där jag enbart prioriterar mig och min sambo. Låter det egoistiskt?

Jag har inget fast jobb och har därför väldigt varierande inkomst. (Dock har min sambo fast) Vi har en valp som kräver mycket energi och tid. Vi har inte kommit igång med något vettigt sparande (en stor önskan innan bebis), vi bor ganska trångt i en liten tvåa och det känns trots allt inte optimalt för en bebis. Vi ser oss helst flytta till hus/bostadsrätt innan.

Är det någon där ute som är eller har varit i samma sits? Jag vill inte känna mig som en hemsk människa pga att jag gör abort, men dessa tankar är oundvikliga. Vi har varit klantiga och inte skyddat oss och jag känner mig så fruktansvärt dum nu i efterhand.Gråter
  • Svar på tråden är i v6 och funderar på abort
  • Anonym (JJ)
    mikipiki skrev 2014-11-03 11:43:14 följande:

Jag är också gravid i vecka 6 och sitter i en situation jag inte vill sitta i. Pappan är jättearg och beter sig jätteelakt och hotar med att aldrig mer prata med mig om jag behåller.. Men jag vill behålla. Jag har ett barn sen tidigare som blev till på ett liknande sätt och jag har inte ångrat honom en sekund. Visst är min livssituation inte optimal just nu (studerar). Men jag kommer att vara klar lagom till bebisen kommer och sen föräldraledig i ett år.. Jag har redan en plan i huvudet :( önskar bara att någon stöttade mig.

Hur känns det med allting? Hoppas allt är bra, kram
  • Anonym (Elin)

Vad skönt att du tagit ett beslut som känns bra! Du kommer säkert att känna ännu mer lättnad när det är över. Men även om du känner att det var rätt beslut så måste du tillåta dig själv att sörja om du känner att du behöver det! Försök att inte stänga av alla känslor iaf, det brukar inte bli bra.

Du behöver nog inte oroa dig för själva aborten. Det verkar ju vara väldigt olika hur man känner men för mig var iaf smärtan inget större problem. Fick rätt starka värktabletter så kände mig lite borta i huvudet. Sedan hade jag en känsla av att jag var stark och skulle fixa det! Se till att ha en värmekudde redo, det hjälpte mig mycket!

Jag tror att jag nästan vilade för mycket för det ville inte riktigt komma igång ordentligt för mig. Så efter ett antal timmar fick jag "springa" i trappor för att sätta igång allt. Så ligg och vila men om det inte sätter igång ordentligt så kan det ju vara en bra idé att försöka röra på sig lite! Snart kommer det att vara avklarat!

Hoppas verkligen att det kommer att gå bra för dig! Nästa gång du ser det där plusset så kommer det att vara något positivt! Ett barn ska vara förknippat med glädje, inte bara oro och ångest! Styrkekramar

• Anonym (JJ)
    Anonym (Elin) skrev 2014-11-05 15:19:16 följande:

Vad skönt att du tagit ett beslut som känns bra! Du kommer säkert att känna ännu mer lättnad när det är över. Men även om du känner att det var rätt beslut så måste du tillåta dig själv att sörja om du känner att du behöver det! Försök att inte stänga av alla känslor iaf, det brukar inte bli bra.

Du behöver nog inte oroa dig för själva aborten. Det verkar ju vara väldigt olika hur man känner men för mig var iaf smärtan inget större problem. Fick rätt starka värktabletter så kände mig lite borta i huvudet. Sedan hade jag en känsla av att jag var stark och skulle fixa det! Se till att ha en värmekudde redo, det hjälpte mig mycket!

Jag tror att jag nästan vilade för mycket för det ville inte riktigt komma igång ordentligt för mig. Så efter ett antal timmar fick jag "springa" i trappor för att sätta igång allt. Så ligg och vila men om det inte sätter igång ordentligt så kan det ju vara en bra idé att försöka röra på sig lite! Snart kommer det att vara avklarat!

Hoppas verkligen att det kommer att gå bra för dig! Nästa gång du ser det där plusset så kommer det att vara något positivt! Ett barn ska vara förknippat med glädje, inte bara oro och ångest! Styrkekramar

åh tack för dina fina stöttande ord... Jag ska ju göra detta imorgon bitti och har inte tänkt på något annat än det under hela dagen.Rynkar på näsan Det får gärna kännas, men inte ohanterligt... Kan man ta vanliga alvedon eller ipren utöver ifall man måste? alltså inte massor, utan en eller två stycken? Ska nog ta det försiktigt med att ta extra, då det är så starka preparat redan som jag tagit då..
  • Anonym (Elin)
    Anonym (JJ) skrev 2014-11-05 16:10:43 följande:
    åh tack för dina fina stöttande ord... Jag ska ju göra detta imorgon bitti och har inte tänkt på något annat än det under hela dagen.Rynkar på näsan Det får gärna kännas, men inte ohanterligt... Kan man ta vanliga alvedon eller ipren utöver ifall man måste? alltså inte massor, utan en eller två stycken? Ska nog ta det försiktigt med att ta extra, då det är så starka preparat redan som jag tagit då..
    Det kommer att gå bra! :) Men jag förväntade mig också det värsta, kanske var därför som jag inte upplevde det så farligt! Börja med att ta tabletterna som du fått, jag klarade mig iaf bra med dom! Tog någon alvedon senare på kvällen så det borde ju iaf gå bra. Men ring och fråga! Antar att någon ringer under dagen och frågar hur det går, isf kan du ju höra med dom då! Jag gjorde det på sjukhuset så jag vet knappt vad jag fick för några värktabletter. Men jag var längre gången än du, så jag fick inte göra det hemma.
  • Anonym (Bdn)

Jag förstår inte. Man har ett förhållande och är vuxen. Då tar man konsekvensen av sitt pippande, skärper till sig och blir förälder. Det är ett liv. Inte något man bara gör sig av med. Vuxna människor.

• Anonym (Bdn)
    Anonym (bra!) skrev 2014-11-04 22:35:39 följande:

glad att höra att du tog ett bra beslut. jag var som du. ansåg att abort var rätt för de som måste, men inget för mig. sen blev jag gravid och kände ganska omgående att det var abort jag ville göra. tog några dagar, sen insåg jag att jag ändrat inställning. att jag bara intalat mig att abort var något hemskt. nu ser jag det som en fatnastisk möjlighet när behovet uppstår.

"En fantastisk möjlighet"?! Det var ju faktiskt det vidrigaste jag hört på länge.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Bdn) skrev 2014-11-05 16:43:03 följande:

Jag förstår inte. Man har ett förhållande och är vuxen. Då tar man konsekvensen av sitt pippande, skärper till sig och blir förälder. Det är ett liv. Inte något man bara gör sig av med. Vuxna människor.

Lever du på 1800-talet eller? Nu får du ge dig! "skärper till sig och blir förälder", vem är DU att döma hur min livssituation ser ut? Vem är du att döma, om jag är mogen att bli förälder eller ej? 
  • Anonym (Elin)

Förstår faktiskt inte varför du ens ska kommentera om du inte har något vettigt att säga. Nä jag tycker inte att det du säger är vettigt med tanke på att ts redan genomgår en abort (beslutet är redan taget). Jag tycker att det är en sak att ge någon råd och en helt annan sak att försöka döma ut en annan människa för de val den gör! Även om man såklart inte bör använda abort som en preventivmetod så tror jag ändå att det är bättre att göra abort än att föda ett barn man inte vill ha. Det är inte upp till någon annan att bedöma om man ska må dåligt över sitt beslut eller inte.
  • Anonym (JJ)

Det är knappast som att jag "förbrukar" min möjlighet att göra abort.. Jag kommer aldrig vilja uppleva det här igen och kommer göra allt som står i min makt för att inte göra det. Jag vill inte känna mig påtvingad en graviditet, även om jag "är i ett förhållande och är vuxen". Du tycks resonera som om det vore allt som krävs för att lyckas för att skaffa barn? Du vet knappast ingående om hur mitt liv är eller vilka upplevelser jag har varit med om. Är glad att det finns många andra som inte resonerar som du... Livet behöver inte gå ut på att skaffa barn då man anses vara vuxen, man skaffar barn när och OM man vill. Det ska inte kännas påtvingat fån något håll..
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Elin) skrev 2014-11-05 17:57:04 följande:
    Förstår faktiskt inte varför du ens ska kommentera om du inte har något vettigt att säga. Nä jag tycker inte att det du säger är vettigt med tanke på att ts redan genomgår en abort (beslutet är redan taget). Jag tycker att det är en sak att ge någon råd och en helt annan sak att försöka döma ut en annan människa för de val den gör! Även om man såklart inte bör använda abort som en preventivmetod så tror jag ändå att det är bättre att göra abort än att föda ett barn man inte vill ha. Det är inte upp till någon annan att bedöma om man ska må dåligt över sitt beslut eller inte.
    tack!!! Rynkar på näsan Håller helt med
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Bdn) skrev 2014-11-05 18:28:21 följande:

Jag ber om ursäkt.

Tack! Det uppskattas stort
  • Anonym (Bdn)

Det var inte meningen att såra. Jag blev så upprörd.

Hoppas du mår bra, trots omständigheterna.

• fluu
    Ts tar just konsekvenserna av sitt agerande(säger det dock inte som agerande=skuldbeläggning) och gör abort.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Bdn) skrev 2014-11-05 22:01:18 följande:

Det var inte meningen att såra. Jag blev så upprörd.

Hoppas du mår bra, trots omständigheterna.

Ingen fara.. Det är inte många som vågar eller tar sig tid till att be om ursäkt såhär, så jag uppskattar det verkligen! Aborten gick över förväntan bra, hade knappt någon smärta (tog alla smärtstillande) och allt gick rätt så snabbt, var över på 4-5 h Nu blöder jag bara rikligt, utan ont. 

Känner mig jätte lättad att allt gick så smidigt och att jag slapp ha ont och kräkas. 
    Tack för allt stöttande och tips! Jag hoppas slippa uppleva det här igen. 
  • Anonym (Bdn)

Det var inte snällt av mig, så jag uppskattar att du accepterar min ursäkt.

Ta hand om dig!

Svar på tråden är i v6 och funderar på abort