• Anonym (Vän)

Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän

Igår var jag på min väns födelsedagsfest. Han fyllde 30 år. Det var en lyckad fest, trots att den inte höll på så länge med tanke på att folk jobbar dagen efter (dvs idag).

Hur som helst. Tidigare i morse pratade jag med mamma i telefon. Då frågade hon ifall jag hade köpt en present till min vän. Jag berättade då att jag hade gett honom en iphone med mobilabonnemang. Hon blev lite ställd och frågade "men är ni så bra vänner att du kan tänka dig betala så mycket under två års tid, eller har ni kommit överens sedan innan att du du ska betala ett år och att han tar över betalningen nästa år?" Jag svarar henne då "jag hämtade upp mobilen på måndagen och gav den till honom med abonnemanget, så han får ju betala det själv". Hon undrar då vad som var den riktiga presenten i det hela om jag inte ens betalar. Jag svarade "jag hämtade ju ut den och betalade för ett par bättre hörlurar".... Vi stod och grälade lite i telefon jag och mamma. Hon tyckte jag var korkad och dum som självmant, utan hans begäran, "tvingar på honom" ett mobilabonnemang...och att jag är pinsam. På ett sett förstår jag vad mamma menar, men jag anser ändå inte att jag har gjort fel fult ut. Jag kanske borde frågar innan om han behövde ny mobil. När jag var på festen tyckte jag att jag hade bäst present av alla, men jag förstår nu att det kanske finns en risk att presenten inte riktgt uppskattas fullt ut. Men jag anser ändå inte att jag gjort helt fel då själva presenten i sig (mobilen) och abonnemanget är bra. Så det finns alltså både fel och rätt i min present. På festen kom inte min vän med några synpunkter på min present så han har ju inte uttryckligen sagt "varför måste jag betala?"

Mamma tycker att jag ska ta över betalningen. Men 399 i månaden....det har jag inte råd med. Han jobbar, inte jag för tillfället.

Var det verkligen fel av mig? Har jag tvingat på honom ett abonnemang? Jag tänkte aldrig att det skulle vara något påtvingat utan jag tänkte mer att jag skulle vara schysst och ge honom en mobil bara. Jag kanske inte tänkte helt långt, men jag ser ju inget fel i det direkt. Jag har inte råd att betala. Förpackningen är bruten och jag har för mig att Apple inte tillåter att man lämnar tillbaka produkter, på grund av ånger, med bruten förpackning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-26 11:08
    Jag tänkte bara uppdatera att abonnemanget är tecknat på mig. Men jag sa till honom att han får betala för jag har inga pengar. Han sa bara "ok". Det är klart att han kan avstå att betala eftersom att den är tecknat på mig, men jag tror inte han skulle göra nått sånt.

Till er som anklagar detta för falsk tråd bara för att denna info uteblev i tråden... ni kan sluta med sånt jävla beteende. Jävigt störande med folk som trollförklarar folks trådar här på FL så fort inte ALL info finns med i TS!

• Svar på tråden Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän
  • Anonym (Anonymus)

OM du ens är seriös vilket jag tvivlar på, eller om du inte har något mentalt handikapp så måste du bara vara lite borta i pallet på något vis.
    DU har ju inte gett bort någonting. Du har TVINGAT din vän att köpa en svindyr telefon?
    Hoppas han köper en platt-tv till dig för 20 000 i julklapp, fast som du själv får stå på avbetalningen för.

• Anonym (Siri)

Jag har en jobbmobil som jag har gratis surf på i Sverige. Hade till för någon månad sedan även en privat smart-phone med surf som jag endast ringde med. Surfen och ringa på min privata gick på ca 120:- per månad. Rätt onödigt tyckte jag så jag avslutade det och skaffade ett kontantkort jag satte in i en gammal osmart mobil.

Summa sumarum, jag hade verkligen inte uppskattat din icke-present. Troligen hade jag gett tillbaka den till dig. Något abonnemang hade jag inte betalat.

• Fia Maria

Men hade han inte ett abonnemang sedan tidigare?
    Han var väl inte helt utan telefon?
    Om han hade abonnemang sedan tidigare, ska han då nu vara tvungen att betala för två?

Ovanligt korkat detta. Fördelen är ju att det nya abonnemanget står på TS, vilket gör att TS får stå för räkningarna och betalningsanmärkningarna om kompisen inte vill betala. Det kanske lär TS något om hur man inte ska göra.

• Anonym (Efter)
    Maria 434 skrev 2014-11-26 10:57:54 följande:

Eftersom man inte kan teckna abonnemang för någon annan så funkar inte den här historien

Idiot läs ordentligt!!
  • Anonym (JävlaStolpskott)
    SnurriggirrunS skrev 2014-11-27 17:02:44 följande:
    Öh nej de har inte 14 dagar på sig. Ångerrätt och öppet köp är upp till varje företag att bestämma om de vill ge kunderna eller inte, det finns ingen lag som kräver att kunderna har rätt till det. Är förpackningen dessutom bruten så är det nästan omöjligt att lämna tillbaka en mobil. Vissa företag accepterar inte ens att ta tillbaka en mobil i en obruten förpackning.

Distansköplagen är dock en helt annan femma.
    I och med att jag själv ställt denna fråga till Apple så jo, 14 dagar gäller. Spelar ingen roll om varan är öppnad och provad. Går att lämna tillbaka ändå.
  • Anonym (anonym)

HAHAHAHA !!! Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Tycker så fruktansvärt synd om dig som är så oerhört korkad TS ! Sämsta jävla "presenten" någonsin !

• 530

Hur tänkte du?
    Om han hade viljat ha en iphone, framför allt ett abonnemang så kan ju han gå o teckna det alldels själv, mobilen ingår ju i abonnemanget för inte kan jag tänka mig att du på något sätt betalat en enda krona för det här?

Jag hoppas han skite ri att betala. Hade du vart min vän och kommit med den preenten hade jag skällt ut dig efter noter. varför skulle jag vilja ha en present jag ,måste betala? 

Fyfan vad korkad du måste vara, hur kan du ens tänka att de skulle vara uppskattad? Han vart nog chockad, där av sa han inget. Du vet att om skiter i att betala din jävla present du "köpte" till han är det DU som åker på betalningen, och har du inga cash? säg hej till KRONOFOGDEN. Och juste, anklaga inte din kompis det är du som att dig i skiten.

Patetiskt.

Svar på tråden Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän