• Anonym (Vän)

Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän

Igår var jag på min väns födelsedagsfest. Han fyllde 30 år. Det var en lyckad fest, trots att den inte höll på så länge med tanke på att folk jobbar dagen efter (dvs idag).

Hur som helst. Tidigare i morse pratade jag med mamma i telefon. Då frågade hon ifall jag hade köpt en present till min vän. Jag berättade då att jag hade gett honom en iphone med mobilabonnemang. Hon blev lite ställd och frågade "men är ni så bra vänner att du kan tänka dig betala så mycket under två års tid, eller har ni kommit överens sedan innan att du du ska betala ett år och att han tar över betalningen nästa år?" Jag svarar henne då "jag hämtade upp mobilen på måndagen och gav den till honom med abonnemanget, så han får ju betala det själv". Hon undrar då vad som var den riktiga presenten i det hela om jag inte ens betalar. Jag svarade "jag hämtade ju ut den och betalade för ett par bättre hörlurar".... Vi stod och grälade lite i telefon jag och mamma. Hon tyckte jag var korkad och dum som självmant, utan hans begäran, "tvingar på honom" ett mobilabonnemang...och att jag är pinsam. På ett sett förstår jag vad mamma menar, men jag anser ändå inte att jag har gjort fel fult ut. Jag kanske borde frågar innan om han behövde ny mobil. När jag var på festen tyckte jag att jag hade bäst present av alla, men jag förstår nu att det kanske finns en risk att presenten inte riktgt uppskattas fullt ut. Men jag anser ändå inte att jag gjort helt fel då själva presenten i sig (mobilen) och abonnemanget är bra. Så det finns alltså både fel och rätt i min present. På festen kom inte min vän med några synpunkter på min present så han har ju inte uttryckligen sagt "varför måste jag betala?"

Mamma tycker att jag ska ta över betalningen. Men 399 i månaden....det har jag inte råd med. Han jobbar, inte jag för tillfället.

Var det verkligen fel av mig? Har jag tvingat på honom ett abonnemang? Jag tänkte aldrig att det skulle vara något påtvingat utan jag tänkte mer att jag skulle vara schysst och ge honom en mobil bara. Jag kanske inte tänkte helt långt, men jag ser ju inget fel i det direkt. Jag har inte råd att betala. Förpackningen är bruten och jag har för mig att Apple inte tillåter att man lämnar tillbaka produkter, på grund av ånger, med bruten förpackning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-26 11:08
    Jag tänkte bara uppdatera att abonnemanget är tecknat på mig. Men jag sa till honom att han får betala för jag har inga pengar. Han sa bara "ok". Det är klart att han kan avstå att betala eftersom att den är tecknat på mig, men jag tror inte han skulle göra nått sånt.

Till er som anklagar detta för falsk tråd bara för att denna info uteblev i tråden... ni kan sluta med sånt jävla beteende. Jävigt störande med folk som trollförklarar folks trådar här på FL så fort inte ALL info finns med i TS!

• Svar på tråden Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän
  • sextiotalist

Om du är seriös, så ja, det var nog en idiotpresent, förhoppningsvis så kan han annulera detta köp och slippa betala för en så dyrt abonemang
    Nej, så gör man inte, det är faktiskt nästan på gränsen (om det inte är det) olagligt att ingå kontrakt i andras namn

• Anonym (Hahahaha!)

Hahahaha!

Stor chans:)

• Ellie

Tycker du det är lika smart att tex ge honom en ny dator och säga att han får stå för avbetalningarna själv eftersom du inte har några pengar?

• sextiotalist

Med tanke på din uppdatering, han var nog så chockad att han inte kunde svara. Vänta en vecka eller två, då kommer han nog lämna tillbaka din gåva och konstatera att han inte är beredd på att betala 10 000 för sin egen present. Då står du där med skägget i brevlådan.

• Ramborg
    8oo8 skrev 2014-11-26 10:55:07 följande:

wow du är grymt smart. Jag ska göra som du nu i jul. Alla i släkten ska få en ny BMW lyx modell. Jag hämtar den ger bort den och dom betalar för den. Otroligt smart. Att folk inte tänkt på detta innan menar man kan köpa Lyx TV till alla man känner bara att köpa hämta och så får dom givetvis betala för prylarna men det är ju inte mitt problem. Som sagt otroligt smart.

JA! Det ska jag också göra. Mina presenter kommer att vara bäst av allas. Precis som TS.
    42.
  • Anonym (Urkundsförfalskning)
    sextiotalist skrev 2014-11-26 11:08:31 följande:

Om du är seriös, så ja, det var nog en idiotpresent, förhoppningsvis så kan han annulera detta köp och slippa betala för en så dyrt abonemang
    Nej, så gör man inte, det är faktiskt nästan på gränsen (om det inte är det) olagligt att ingå kontrakt i andras namn

Om han tecknade abonnemanget i kompisens namn så går ju det som urkundsförfalskning, så om TS nu mot all förmodan är seriös är han rätt rökt oavsett om abonnemanget står på honom eller kompisen
  • Dragonkrydda

Jag tänker utgå ifrån att det här är en tråd som är på riktigt, för jag tror faktiskt att det finns människor som tänker så här. 

Jag hoppas innerligt att din kompis inte betalar fakturorna så du hamnar hos fogden, vidare hoppas jag innerligt att han på något sätt lyckas teckna upp dig på ett köp av en tv, eller kanske ny kyl och frys, som present, som du ska betala av. 
    För han ville säkert ha en present som du inte betalat ett skit för och som han dessutom måste betala på för att du inte ska hamna i skiten. 

Hur hade du tänkt lösa det med fakturorna som kommer? Skicka OCR till honom och be honom betala? Och om han inte gör det då? Tänkte du gå hem till honom då och slå honom i huvudet eftersom du kom med en sådan fin fin present och han borde visa tacksamhet. 

Det hade varit vettigare att ge honom en påse ekollon som hade plockat själv. Då hade du i alla fall gjort något, besvärat dig lite. 

En liten fotnot bara, det går att teckna abonnemang i andras namn. Jag har tecknat el, telefon, internet och tv här hemma med min sambos personnummer - ska tilläggas innan någon skriker rakt ut att det var han som bad mig eftersom han inte hade tid att ringa själv. Men det går. 

• Anonym (MIA)

Oj vad körd du är TS. Kanske din "kompis" tycker det hela är så obehagligt att han betalar ett tag. Men jag är 99% säker på att den känslan inte kommer att vara så stark i 2 år framåt, inte efter alla han känner kommer säga åt honom att han blivit illa behandlad och är en idiot om han går med på dina krav.

• Anonym (www)

Jag hade Inte uppskattat att få en present som jag var tvungen att lägga 399(eller vad det nu kostade) i ett X antal månader. Förstår din tanke med presenten, men blev nog lite fel där. Konstigt att ge bort något han måste betala av..Du borde Absolut ta över fakturan och betala. 

• Dragonkrydda
    Anonym (Urkundsförfalskning) skrev 2014-11-26 11:16:20 följande:
    Om han tecknade abonnemanget i kompisens namn så går ju det som urkundsförfalskning, så om TS nu mot all förmodan är seriös är han rätt rökt oavsett om abonnemanget står på honom eller kompisen
    Nja, i så fall ska TS ha utgett sig för att vara personen ifråga som TS tecknat abonnemanget åt. Om TS tecknat med hjälp av personnummer via internet eller telefon och sagt att denne tecknar åt någon annan så är det en annan sak (vilket jag tror eftersom denne hämtat ut telefonen, lät som att den hade beställts) 
    Ja, jag vet att det är sinnessjukt, men på många ställen kan du göra så. 

sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsf%C3%B6rfalskning
Svar på tråden Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän