• Anonym (Vän)

Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän

Igår var jag på min väns födelsedagsfest. Han fyllde 30 år. Det var en lyckad fest, trots att den inte höll på så länge med tanke på att folk jobbar dagen efter (dvs idag).

Hur som helst. Tidigare i morse pratade jag med mamma i telefon. Då frågade hon ifall jag hade köpt en present till min vän. Jag berättade då att jag hade gett honom en iphone med mobilabonnemang. Hon blev lite ställd och frågade "men är ni så bra vänner att du kan tänka dig betala så mycket under två års tid, eller har ni kommit överens sedan innan att du du ska betala ett år och att han tar över betalningen nästa år?" Jag svarar henne då "jag hämtade upp mobilen på måndagen och gav den till honom med abonnemanget, så han får ju betala det själv". Hon undrar då vad som var den riktiga presenten i det hela om jag inte ens betalar. Jag svarade "jag hämtade ju ut den och betalade för ett par bättre hörlurar".... Vi stod och grälade lite i telefon jag och mamma. Hon tyckte jag var korkad och dum som självmant, utan hans begäran, "tvingar på honom" ett mobilabonnemang...och att jag är pinsam. På ett sett förstår jag vad mamma menar, men jag anser ändå inte att jag har gjort fel fult ut. Jag kanske borde frågar innan om han behövde ny mobil. När jag var på festen tyckte jag att jag hade bäst present av alla, men jag förstår nu att det kanske finns en risk att presenten inte riktgt uppskattas fullt ut. Men jag anser ändå inte att jag gjort helt fel då själva presenten i sig (mobilen) och abonnemanget är bra. Så det finns alltså både fel och rätt i min present. På festen kom inte min vän med några synpunkter på min present så han har ju inte uttryckligen sagt "varför måste jag betala?"

Mamma tycker att jag ska ta över betalningen. Men 399 i månaden....det har jag inte råd med. Han jobbar, inte jag för tillfället.

Var det verkligen fel av mig? Har jag tvingat på honom ett abonnemang? Jag tänkte aldrig att det skulle vara något påtvingat utan jag tänkte mer att jag skulle vara schysst och ge honom en mobil bara. Jag kanske inte tänkte helt långt, men jag ser ju inget fel i det direkt. Jag har inte råd att betala. Förpackningen är bruten och jag har för mig att Apple inte tillåter att man lämnar tillbaka produkter, på grund av ånger, med bruten förpackning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-26 11:08
    Jag tänkte bara uppdatera att abonnemanget är tecknat på mig. Men jag sa till honom att han får betala för jag har inga pengar. Han sa bara "ok". Det är klart att han kan avstå att betala eftersom att den är tecknat på mig, men jag tror inte han skulle göra nått sånt.

Till er som anklagar detta för falsk tråd bara för att denna info uteblev i tråden... ni kan sluta med sånt jävla beteende. Jävigt störande med folk som trollförklarar folks trådar här på FL så fort inte ALL info finns med i TS!

• Svar på tråden Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän
  • Lavish

Du måste ju vara luden, annars är du så dum i huvudet att du behöver någon form av förmyndare som tar ansvar för dig. 

• Morkullan

Säg att du skämtar. Jag hade blivit tvärförbannad om jag fått en sån "present". Hoppas för din skull att du har ett dokumenterat förståndshandikapp så kanske din vän kan ha överseende med denna idiotiska handling. Annars är det nog rätt kört när han inser vad du ställt till med. Du får nog räkna med att betala abonnemanget själv.

• Anonym (vega)

Märkligt. Som om man skulle få en prenumeration på en exklusiv servis där man får betala 495:-/set (kopp+fat) och ett paket kommer varannan månad! GRATTIS!!!

• Ellie
    Anonym (Vän) skrev 2014-11-26 16:27:33 följande:

Ja, men det var ändå inte så farligt som det verkar vara. Han har bra ekonomi med rika tillgångar. Han är ute och reser ofta, dyra middagar osv. Med hans ekonomi utgör 10 000 som vår 1000 lapp. Så det blir ju som att han fått en mobil för 1000 vilket ändå är förmånligt.

Men oavsett vad, han invände inget. Han vet att jag inte kommer kunna betala, så han kommer betala. Han skulle aldrig medvetet låta mig bli jagad av kronofogden.

Det spelar ju ingen roll vad summan är så länge det är något man inte behöver och inte vill ha. Har han så gott om pengar har han säkerligen redan en bra telefon. Har du koll på vad han har för telefon och abonnemang? Behöver han verkligen två? Är det en bra present att behöva betala ens 1000 kr för något som kommer samla damm i ett skåp?

• pica pica

Inte så värst bra present alls tycker jag. Att köpa en iPhone, utan abbonnemang, det hade varit bättre i så fall. Men nu tvingas han ju in i detta under hela bindningstiden...

• Anonym (Jonas)
    Det här är den sjukaste tråden sedan tanten som var arg på sin gubbe för att han onanerade.

TS måste vara den absolut mest IQ-befriade människan någonsin, "han sa bara ok", ja vafan skulle han säga tror du?! Han var väl antagligen i chock. MEN, det här är ändå intressant, jag vill veta hur dina tankegångar går, hur du tänker, hur du kommer fram till att det är en bra grej att låta någon annan betala för sin present. Ja menar, var slutar det? Tillämpar du den logiken i andra situationer också?Jag hoppas att du förstår att om du tar ett lån på 30000 i någon annans namn och sedan ger personen den summan, så har du ändå inte egentligen gett personen 30 000 kr? För det är i grunden samma logik, typ. Gör oss alla en tjänst, rösta inte i nästa val, jag tycker det hade varit opassande, MEN vad jag vill att du ska göra är att förklara för mig hur du tänkte. Jag är extremt fascinerad, du är helt unik för mig. Snälla, snälla, snälla svara. 
  • Sometimes

Men snälla nån... På riktigt?! Jag vill inte vara elak mot folk, men det här var nog bland det dummaste jag har hört. Köpa en telefon som någon annan får betala abonnemanget på? Det är väl ingen present?!? Jag fattar inte... Hur tänkte du?!

Äntligen mamma! Läs om oss på prinsnoah.blogspot.se
  • Loriyana

WOW...det där var nog den SÄMSTA presenten någonsin!!! Ännu värre än alla pappersbitar jag fått med info om att jag numera äger en bit på månen eller att en stjärna är döpt efter mig (vilket givetvis är bullshit) Tror det till och med är värre än när man får en present som är densamma som man gett personen i present tidigare och som de uppenbarligen aldrig använt utan istället paketerat in för att ge till någon annan och sedan råkat ge den till dig.

GRATTIS TS! Du har verkligen lyckats hitta den sämsta presenten någonsin!!! Om jag var din vän och du hade gjort detta mot mig hade jag blivit VANSINNIG!

Svar på tråden Har fått skarp kritik för den födelsedagspresent jag gav till min vän