• Anonym (snälla)

Kan ni inte bara försöka fatta detta!

Snälla försök förstå att om någon som är ofrivilligt barnlös får barn efter att ha skaffat hund eller whatever så har det för sjutton INTE med hunden/whatever att göra! Det är en slump! Det är den förbannade oförklarliga jävliga slumpen!
    Jag önskar att folk kunde fatta dessa grundläggande saker om den mänskliga hjärnan....och ha det i åtanke innan de öppnar munnen:

1. Hjärnan minns inte det vanliga utan det som är ovanligt och spektakulärt.
    Man minns ju oftast de riktigt bra dagarna och de riktigt dåliga dagarna i ens liv, man minns ju oftast inte de vanliga dagarna när allt bara lunkar på...Den mänskliga hjärnan minns det som är ovanligt eller sticker ut. Folk fattar inte att det kanske VERKAR vanligt men det är bara för att den mänskliga hjärnan är inställd på att komma ihåg det som är ovanligt. Det är därför  vissa tror att det är vanligt med mirakel, de minns helt enkelt de få mirakel som sker.
    2. Hjärnan letar förklaringar och mönster för att förstå sånt som inte går att förstå. Hjärnan inställd på att leta efter förklaringar och mönster i omvärlden så då hittar hjärnan på förklaringar där det inte finns...och då blir så knäppt att de tror att hunden/whatever är anledningen till att folk blir gravida...

• Svar på tråden Kan ni inte bara försöka fatta detta!
  • sportpappa
    minerva123 skrev 2014-12-07 18:58:37 följande:
    Länka gärna till de studier du referar till!
    Studier, artiklar och texter från de som kan mer i ämnet:
    humrep.oxfordjournals.org/content/12/10/2324.full.pdf+html
    www.asrm.org/FACTSHEET_Stress_and_Infertility/
    health.usnews.com/health-news/family-health/womens-health/articles/2010/08/27/cant-get-pregnant-how-stress-may-be-causing-your-infertility
    www.nhs.uk/news/2014/03March/Pages/Stresss-effects-on-fertility-studied.aspx
    www.webmd.com/infertility-and-reproduction/features/infertility-stress
    www.medicalnewstoday.com/articles/277543.php

Det finns flertalet sidor om myter bakom infertilitet där stress tas upp, men de avfärdar det inte riktigt eftersom det inte finns några studier som klart visar hur det förhåller sig:
    www.pennmedicine.org/fertility/patient/resources/reproductive-health-information/common-fertility-myths.html

Det som de flesta verkar komma fram till är att det är oklart och att det kan vara möjligt att stress påverkar. Jag har inte hittat någon som säger att det inte kan påverka. Att det inte finns några klara bevis tyder på att stress i alla fall inte är en starkt påverkande faktor, dvs. det går inte att använda som preventivmedel Flört
  • Anonym (Herren)
    Dr Mupp skrev 2014-12-07 18:52:15 följande:

Så enligt gud så finns det en mening i att bebisar blir våldtagna och dör av skadorna. Att folk blir så depreimerade att de begår självmord och att vissa får leva i ren misär. 

Om det finns en mening med allt så hoppas jag att du inte använder dig av mordern sjukvård eller andra säkerhetsgrejer som bilbälte och cykelhjälm.

Fast det är ju en annan sak. Det är vi människor som inte förvaltar det Herren ger oss, dvs livet.

Ja jag tror det finns en mening med allt.
  • Anonym (blivande BM)

Jag läser till barnmorska, och igår hade vi temadag om IVF. Många föreläsare sa att det inte är klargjort huruvida stress påverkar eller ej. Stress påverkar ägglossning och hormonell verkan i kroppen negativt, varför en ägglossning kan utebli. Kontentan var att alla par (kvinnor) är olika. Vissa blir gravida trots våldtäkt, hos andra  kan hård psykisk stress hos kvinnan påverka funktionen att bli gravid.

• Anonym (blivande BM)

Det man vet som inte har effekt, är alla "huskurer" som zink, bisolvon och bidrottninggelé. 

• Anonym (Nope)
    Anonym (blivande BM) skrev 2014-12-09 06:58:17 följande:

Jag läser till barnmorska, och igår hade vi temadag om IVF. Många föreläsare sa att det inte är klargjort huruvida stress påverkar eller ej. Stress påverkar ägglossning och hormonell verkan i kroppen negativt, varför en ägglossning kan utebli. Kontentan var att alla par (kvinnor) är olika. Vissa blir gravida trots våldtäkt, hos andra  kan hård psykisk stress hos kvinnan påverka funktionen att bli gravid.

Men då pratar man om, som du själv säger, hård psykisk stress, inte stressen över att tänka på att man vill bli gravid.

Det är ju det många tror: att om man tänker för mycket på det (stressar) så blir det inget då därför ska man sluta tänka på det.... Det funkar inte så.
  • Donum
    Anonym (Nope) skrev 2014-12-09 17:08:23 följande:
    Men då pratar man om, som du själv säger, hård psykisk stress, inte stressen över att tänka på att man vill bli gravid.

Det är ju det många tror: att om man tänker för mycket på det (stressar) så blir det inget då därför ska man sluta tänka på det.... Det funkar inte så.
    Tycker du inte att det är hård psykisk stress att vilja få barn men inte kunna?
    Jag tycker definitivt att det var det.
  • Anonym (blivande BM)
    Anonym (Nope) skrev 2014-12-09 17:08:23 följande:

Jo, att intensivt vilja och att allt dagligen handlar om graviditet/barn, så kan det bli, hos vissa individer, en sådan låsning att ÄL inte sker, menar våra föreläsare. 
  • Anonym (blivande BM)
    Donum skrev 2014-12-09 17:13:33 följande:
    Tycker du inte att det är hård psykisk stress att vilja få barn men inte kunna?
    Jag tycker definitivt att det var det.
    Precis en sådan stress!
  • Donum
    Anonym (blivande BM) skrev 2014-12-09 17:54:04 följande:
    Precis en sådan stress!
    I vårt fall så blev jag lätt gravid men kunde inte behålla. Samma dag som jag blev antagen till Lennart Blomqvists studie och träffade honom så ökade chanserna till en fullgången graviditet med 50% pga omhändertagandefaktorn, som påverkar just stress och oro. Och som av en händelse så blev jag gravid och fick behålla första graviditeten därefter. Oron och stressen över att inte få behålla sina barn torde vara lika påfrestande som att inte bli gravid. 
  • Lilalove

Diskussionen om huruvida ÄL påverkas av stress eller inte lämnar jag därhän, men menar du också att risken för missfall är större om man oroar sig för det?

Det känns som att var och varannan artikel på sjukvårdsrådgivningen innehåller en dementi av detta. Det är en av mina största farhågor, att jag ska vara så rädd att förlora barnet att jag också gör det.

Svar på tråden Kan ni inte bara försöka fatta detta!