• Alexi

Jag vill pyssla med barnen men kommer aldrig på något bra

Jag vill jättegärna pyssla mycket med barnen nu i december. Men jag tycker det är grymt svårt att komma på något vettigt. Barnen är precis 4 och 6 år och med äldsta är det inga problem, jag har köpt färdiga satser på Panduro tex som funkat utmärkt med henne. Men sonen är svårare, han vill alltid vara med men om något går honom emot blir han arg och förstör gärna och det är svårt att hitta något som är på lagom nivå, allt pyssel är så vansinnigt pilligt och det känns inte som han är gammal nog för ännu. Måla kotte har de gjort på dagis, gjort julkort likaså. Vad finns det mer?

• Svar på tråden Jag vill pyssla med barnen men kommer aldrig på något bra
  • Catti41

Vi fri-pysslar. Dvs inga beskrivningar, inga krav på att det ska bli färdigt. Ända sen han var liten (idag 7 år) har han haft fri tillgång till pysselmaterial. I början mest kritor papper och klistermärken sen mer avancerat efter ålder och pålitlighet. Saxar o glitterlim och tejp och allt möjligt. Så skapar vi och det blir vad det blir. Vi har ett stort kök och en hörna är ateljé där grejerna kan vara framme. Mkt roligare och lättare att hantera än tråkiga beskrivningar. Även när vi köper pysselsatser från tex panduro så blir det ofta nåt annat... Det viktiga, tycker jag, är att satsa på bra material av bra kvalitet tex när det gäller papper och tusch och vattenfärg.

• gossensmamma

Med min 4-åring funkar det också att bara pyssla fritt. Se till att ha mycket man kan pyssla med: glitterlim, vattenfärger, pennor, kritor, tejp, pärlor, tidningar att klippa bilder ur, kartonger och så vidare.

• Alexi

Vi har massor med pysselmaterial och det ligger i en låda så de kan ta det men fyraåringen har nog aldrig pysslat något där själv. Däremot ritar de i timmar varje dag, båda två. Klippa tycker han om också. Det är bara jag som vill känna att vi julpysslar.

• Ramborg

Marsipangodis!

Om de vill kan de göra små tomtar eller andra figurer. Orkar de inte, gör små bollar. Smält blockchoklad, ta bollarna på en tandpetare och doppa, lägg i en knäckform. Strössel eller nåt ovanpå.

42.
  • Alexi
    Ramborg skrev 2014-12-08 13:46:21 följande:

Marsipangodis!

Om de vill kan de göra små tomtar eller andra figurer. Orkar de inte, gör små bollar. Smält blockchoklad, ta bollarna på en tandpetare och doppa, lägg i en knäckform. Strössel eller nåt ovanpå.

Julgodis ska vi göra, massor. Men jag vill göra lite pyssel utan ätbara saker också.
  • Alexi
    Yamit skrev 2014-12-08 13:57:45 följande:

Har finns en del tips: www.skapligtenkelt.se/

Har varit inne där men blir inte klokare och vill helst ha tips från folk som vet att det funkar.
  • Skutt

Spara glasburkar och konservburkar ... Kan man måla och göra krukor, ljuslyktor etc billigt och bra. Glasfärg är inte så dyrt och på konservburkarna kan man använda väggfärg om man inte har hobbyfärg .

• Annsiss

Vad gör ni med allt pyssel, vi låter också vår 4 åring pyssla fritt men jag har lite ont i magen av allt som bara samlas på hög och kasta. Men som tips till ts, trolldeg att forma och torka för att sen måla, men fint blir det ju inte direkt.

• Harmagedon

Ungarna får pyssla fritt för det mesta men ibland kan jag hitta på något de kan härma ( och utveckla till långt bättre prylar). Senast gjorde jag en tomte med äggkartong och flirtkula och lite rött filttyg + lim o färg. Treåringen tog det vidare och gjorde ett helt luciatåg. Fick tömma en äggkartong till.

Svar på tråden Jag vill pyssla med barnen men kommer aldrig på något bra