• Alexi

Jag vill pyssla med barnen men kommer aldrig på något bra

Jag vill jättegärna pyssla mycket med barnen nu i december. Men jag tycker det är grymt svårt att komma på något vettigt. Barnen är precis 4 och 6 år och med äldsta är det inga problem, jag har köpt färdiga satser på Panduro tex som funkat utmärkt med henne. Men sonen är svårare, han vill alltid vara med men om något går honom emot blir han arg och förstör gärna och det är svårt att hitta något som är på lagom nivå, allt pyssel är så vansinnigt pilligt och det känns inte som han är gammal nog för ännu. Måla kotte har de gjort på dagis, gjort julkort likaså. Vad finns det mer?

• Svar på tråden Jag vill pyssla med barnen men kommer aldrig på något bra
  • Alexi
    Harmagedon skrev 2014-12-08 18:18:13 följande:
    Men man behöver inte göra en så stor grej av det. Jag ställer för det mesta bara fram grejerna så får de gå loss själva.
    Fast det är just det jag brukar göra, de får pyssla och jag är i närheten eller bredvid. Men jag skulle just nu vilja vara med, med dem och pyssla ihop. De älskar ju när man gör saker med med dem.
  • Harmagedon
    Annsiss skrev 2014-12-08 20:35:26 följande:

Kan någon komma med bra tips om vilket material som absolut bör finnas i pysselväg för att pyssla lite fritt och gärna utan hjälp av vuxen om man är 4 sådär,

Ett bra lim med skruvkork, flirtkulor, paljetter och glitterlim och fri tillgång till återvinningen kommer de långt med. Vattenfärger och kritor såklart.

För att lyxa till det får de ibland färdiga ögon och piprensare. Kapsyler och fina snören brukar också vara uppskattat.

Allt är kanske inte är sånt de vill spara till barnbarnen och det är inte alltid jag ser vad det föreställer men de har roligt och övar många färdigheter.
  • Batmamba

Förutom det Harmageddon skriver gillar jag godispapper (gärna metalliska!), pärlor, bomullstråd (typ mattvarp), tejp av olika slag, täckande vattenbaserad färg. Men som H skriver: fri tillgång till materialåtervinningen!

Det är kul att ta grejer utifrån också: pinnar, stenar, plastskräp osv.

Och glitter. Med glitter blir ALLT vackert!

• Batmamba
    Alexi skrev 2014-12-08 20:39:30 följande:

Jag pysslade mycket själv just inför julen som singel men det var alltid med färdiga pandurosatser, kreativitet på fri hand har jag aldrig haft.

Men det där med äggkartong var ju en rolig grej, kan du berätta mer om vad du gjorde med den?

Jag använde delen som fungerar som avdelare mellan äggen, den som är konformad. De klippte jag loss. Vi har gröna förpackningar, annars får barnen måla. Sen klistrade vi på pärlor som pynt.
  • Harmagedon

Min tomte från äggkartong var också baserad på konen med en flirtkula som huvud. (Stoppa i en tändsticka för att den ska ligga stadigt medan limmet torkar) klipp till en liten bit filt som luva o limma fast. Äggkartonget målade jag röd. Treåringen gjorde en tomte parallellt med mig. Sedan målade hon resten av konerna i andra färger och gjorde andra figurer. Min favorit är när hon klipper ut små bubblor från äggkartonget som då blir små plommonstop till pepparkaksgubbarna. Resten av figurerna dränktes i glitterlim och var tydligen lucior hela högen.

Toarullar kan förses med vingar av styvt papper och fötter av piprensare. Beroende på färglägning så blir de fåglar eller fladdermöss.

Min äldsta som är 6 nu brukade bygga bilar och bussar med mjölkkartonger som bas. Nu snickrar han helst eller ritar.

• Alexi

Åh vilka bra tips, tack snälla ni, nu ska vi göra granar och tomtar av äggkartongerna! Har en vit bricka som vi skulle kunna göra ett snölandskap med gransr och tomtar mm på.

• Poison82

Jag är skit kass på de här med att pyssla med sonen och han har inte direkt tillgång till något hemma. Men jag köpte en låda med julpyssel för 199:- på Rusta så vi får se vad vi kan hitta på med det

• Poison82

Jag är skit kass på de här med att pyssla med sonen och han har inte direkt tillgång till något hemma. Men jag köpte en låda med julpyssel för 199:- på Rusta så vi får se vad vi kan hitta på med det

• Utropstecknet

Som barn avskydde jag, och jag avskyr fortfarande, att pyssla. Det enda jag tyckte var roligt var att göra "teater". Det jag utgick från var gamla flingpaket och blompinnar. Nu inför jul kan man ju göra tomtefigurer och klistra på pinnarna och spela upp julspel för varandra. Fonden kan man exempelvis måla som ett vinterlandskap - bara fantasin sätter gränser (lånad bild).

• Annsiss

Något som faktiskt funkade för 4 åringen var att dekorera pepparkakor med Kristyr och stansa ut kakor efter att jag först kavlat. Också ett tips

• alla har olika åsikter

Finns kit där man kan få måla spargrisar m.m.

Måla egna personliga glas som de kan använda vid frukosten m.?

Min son på 3 år fick måla på en ganska stor sten som vi har på trappen till huset. Har även tavlor som han har målat. Han målade med vattenfärger på papper med de färger jag ville ha så det passar in i hemmet som jag sedan ramade in. Har tre tavlor i vardagsrummet som han har gjort. Fint och personligt. :)

• MadHatter

Lite förslag på pyssel som passar som julklappar:

Figurer i trolldeg som man kan göra kylskåpsmagneter eller granhängen av

Billiga glaskulor och glasfärg - fina kulor att hänga i granen

Samma med glas /kaffekopp -alltså måla

Potatistryck med textilfärg på kökshanddukar (billiga från Ikea) använd pepparkaksform för att skapa mönstret i potatisen

Finns små trähjärtan på panduro som man kan dekorera fint med bilder från tidningar och lacklim

Allt detta funkar för en fyraåring med en behjälplig vuxen bredvid.

• Batmamba

Ja! Textiltryck med barn är ju kul! Kökshanddukar var en bra idé. Vi har låtit treåringen sätta färg på händerna och trycka på tvättlappar och någon tröja också. Ett örngott med eget handavtryck kan säkert vara jättekul för ett barn.

Dutta på färgen på handen/foten med en svamp (sån där man diskar med). Det här går att göra med bebisar också. Supersött!

• Batmamba
    Alexi skrev 2014-12-08 22:13:20 följande:

Åh vilka bra tips, tack snälla ni, nu ska vi göra granar och tomtar av äggkartongerna! Har en vit bricka som vi skulle kunna göra ett snölandskap med gransr och tomtar mm på.

Vad roligt!
  • Alexi
    Annsiss skrev 2014-12-09 08:48:27 följande:

Något som faktiskt funkade för 4 åringen var att dekorera pepparkakor med Kristyr och stansa ut kakor efter att jag först kavlat. Också ett tips

Precis det gjorde vi igår fast med trolldeg. En grej jag gjorde förra året också faktiskt. Trolldeg som vi gör figurer av och bränner i ugnen. Sen en annan dag ska vi gå loss med målarfärger och glitter på dessa. Några ska få bli dekorationer på bordet på julafton.
  • erix

Kolla in ateljeristantipsar på facebook! Massor av bra tips!Glad

• Maj3

Gör en pinata! Jätteenkelt och väldigt roligt! Du behöver en ballong, remsor av tidningspapper och lim av 2 dl mjöl och 1 dl vatten. Klä ballongen med tidningspapper och låt torka. Måla eller dekorera pinatan och fyll sedan med godis eller små leksaker. Succ´e!!

Svar på tråden Jag vill pyssla med barnen men kommer aldrig på något bra