• mikaaaela

Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?

I norr skrev 2015-06-14 14:31:41 följande:

Det kommer gå bra ska du se :) fast förstår dig, man vill ju som göra allt tillsammans.

Konstigt att du inte får kissa på så länge? När jag gjorde införandet sist så sa de att jag gärna skulle vara lite kissnödig men bara hållt mig typ 30 min. Borde ju inte vara nån större skillnad för att det är ett fryst.

Lycka till imorgon!

Själv ska jag lämna blodprov imorgon och sen ultraljud tisdag och torsdag. Har ju högre dos nu så ska bli spännande och se om det är nån skillnad.

Tänker redan på hur jobbigt det kommer kännas om det inte lyckas denna gång heller. Det kommer ju bli värre å värre för varje gång helt enkelt. :(

Hur mår du Mikaaaela?

Hoppas det har gjort någon skillnad med högre dos :) Spännande, snart dags igen!!  Ja verkligen, men nu ska det ju gå denna gång, så inga andra tårar än glädjetårar ska det bli! :) 

Jag är på benen igen. Efter noll mat i en vecka har man inte mycket krafter. Men nu mår jag bra igen, och de "jobbiga" symtomen man har glädjs jag bara åt, förhoppningsvis betyder det att det bor någon där inne :) Det var troligtvis lutinus som orsakade det, eftersom det var över i fredags, 2 dagar efter att jag slutat med dom. Och det känns så skönt att ha slutat med dom också, slippa allt kladd :P 
    10 långa dagar kvar till ultraljudet, oj va jag längtar!! 

Håller alla tummarna för er tjejer, det här förtjänar vi så mycket!! 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-06-16 18:33:18 följande:

Har idag varit på första ultraljudet och där var varken många lr stora blåsor. Inte heller blodprovet hade visat så jättebra värden så jag känner mig lite nere.

Ska höja dosen ytterligare idag och nytt ultraljud på torsdag.

Tror att jag är mer känslomässigt påverkad av hormonerna denna gång. Allt känns piss...

Vill bara ha helt vanligt skönt sex och bli gravid! Är det för mycket begärt av livet?! Istället ska man hålla på med de äckliga sprutorna och ständigt va orolig för att allt ska funka.

Så var det för mig med första gången, ändrade dos 4 ggr under tiden, sen på gång nr 2 hade jag hög dos hela tiden, 300 med gonal-f, och första gången fick jag ha högsta dosen 450 enheter. Då kände jag mig jättenere och undrade vad det var för fel på mig, alla andra hade ju så låg dos. Fick dessutom ta sprutorna i 18 dagar :P Så oavsett hur hög dos man måste ha eller hur länge man måste gå på dom, så kan det ju bli barn ändå. Jag fick tillslut ut 13 ägg ju, även fast läkaren till och med sa att det såg mörkt ut i början. Sen behövs det ju bara det lilla guldägget för att det ska fungera :) 

Ja, tänk om man kunde få njutning av att skaffa barn.. Inte massa sprutor, smärta och ångest. Håller alla tummar och tår för att det ska lyckas för er! 
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-06-18 14:26:29 följande:

Hur räknar man graviditetsveckor?

Och var börjar man?

(Ja ni ser en som hoppas iaf ;)

När äggplocket görs så är man i vecka 2+0, så du börjar räkna från senaste mensens första dag :) Så när du hade ägglossning var du i vecka 2+0 (alltså vecka 3) Hoppas du förstod ;)

Hoppas ska man alltid!! :) 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-06-18 19:07:02 följande:

Idag var mitt ultraljud betydligt bättre. :) Men däremot blev jag rätt chockad när jag ska på ett tredje ultraljud på måndag. Har nån av er gjort så många?

Äggplock blir troligast på onsdag och återföring fredag lr lördag.

Precis som Mikaaaela skriver så räknat du från senaste mensens första dag. :)

Härligt att det går åt rätt håll :) jag gjorde också 3 st första ivf:en, han sköt fram äggplocket två ggr också. Så det är igen fara, bra att dom har koll :) håller tummarna att det blir äggplock på onsdag, tänk snart är du ruvare igen :)
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-06-20 07:43:51 följande:

Tack tjejer! Tycker det är som krångligt att man tex säger v2+nånting och att man då är i v3!

Ruvardag 5! Började igår att få känningar från vad som känns som livmodern iaf, som lätt mensvärk som kommer och går! Det är för tidigt för mens så hoppas såklart att det är pyret som lever och har gosat in sig!

Ska ta ett tidigt test imorgon tänkte jag! Visst plussade du på Ruvardag 6 Mikaaaela?

Inorr, de tar nog bara ett extra ultraljud för att se att blåsorna växt på sig ytterligare!

Jag fick ta ett extra ultraljud inför det här FETet för att slemhinnan tjocknat! De tar väl extra kontroller vid behov helt enkelt!

*ingen fara skulle det stå i inlägget ovan ;)

Ja jag fattade inte Heller det där från början. Men det är att man är inne på tredje veckan och har gått totalt två fulla veckor och visst antal dagar. :) håller tummarna att det är livmodern som växer :) jag testade svagt svagt positivt på dag 7 med 3 dagar odlat. Men det var verkligen svagt och min sambo trodde inte på det haha, på dag 8 däremot så syntes det mycket tydligare :) så om det blir negativt, bli inte förstörd för det är ju galet tidigt. Vissa får ju negativt på dag 12 och positivt på dag 14, och till och med senare. men håller alla tummar och tår för att de har gått vägen denna gång :)
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-06-21 06:59:28 följande:

Jag äääääär gravid :)

Helt overkligt, jag har skrattar och gråtit!

Teststickan från testlagret var i princip blank, med stor fantasi kunde man kanske se ett supersvagt streck, men Clear blue visade "Gravid 1-2"!

Har känt rätt, mensvärk så här tidigt brukar jag aldrig ha, BMI -3!

Såå vansinnigt lycklig, äääntligen!

ÅÅh stort grattis!! :D 
    Tyvärr är det en evighetsväntan till ultraljudet :P Jag ska göra mitt på onsdag, är då i vecka 8 (7+2) och jag plussade på ruvardag 7 och var då i vecka 4 (3+3) så 4 veckor lång väntan har det varit :( Har läst att det är vanligast att man gör ultraljudet i vecka 8-9. Tyvärr nackdelen med att plussa tidigt hehe. Men första steget blir ju att ringa kliniken på testdagen, bara den väntan på 11 dagar tyckte jag var evighetslång ;P 

Stort grattis igen!! Hoppas du kan vara lugnare och njuta av det mer än vad jag är/gör :)
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-06-23 12:03:44 följande:
    Tack :) känns fantastiskt!

Ja precis, nu börjar väntan på ultraljudet, men första etapp blir klinikens testdag nästa tisdag! Men då har IVF kliniken stängt så tänkte jag ringer dem redan på fredag, så kan de ordna en ultraljudstid här i Övik!

Hade du nå känningar så här tidigt Mikaaaela? Jag har fortsatt lite lätt mensvärk som kommer å går!

Kan inte fatta att jag är gravid, har ju definierat mig som barnlös så länge!

Såg en gravid igår och tänkte åååh så härligt, sen kom jag på att jag faktiskt också har ett pyre i magen!

Obegripligt, oförståeligt, ogreppbart men helt fantastiskt!
    Ja gör så, ja det vore ju skönt om du slapp åka till umeå för ultraljudet går ju rätt fort :) 
    Har faktiskt skrivit upp det i en hemlig blogg för att kunna kolla tillbaka, så var tvungen att gå tillbaka och kolla och det här hade jag skrivit på ruvardag 8. 
    Symtom: 
    Trött
    Känner mig skakis. Typ som när man inte ätit på flera timmar, svag typ. 
    Känner mig yr då och då. Eller snarare lite ostadig
    Magen burrar. Den låter, jobbar på! 
    Ilar, hugger och drar i äggstockarna och ut i ljumskarna 
    Dunkar till i blygdbenet då och då.
    Svanken gör ont! 
    Ömma bröst. Känner det på morgon och när Jag tar av bh-n. Men mest om jag tar i dom. 

Dock skrev jag också att jag inte visste vad som berodde på lutinusen och vad som faktiskt var symtom då :P 

Sen vet jag att jag hade superont under tiden jag fick mens gången innan, ruvardag 12-14. Visste typ inte vart jag skulle ta vägen för man får ju inte ta någonting heller :P

Jag ser mig fortfarande inte gravid. Blir fortfarande avundsjuk på folk med gravidmagar :P Så det tar nog ett tag att inse. Kanske när magen börjar växa, eller man börjar känna rörelser. Längtar fruktansvärt mycket efter det! 
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-06-23 12:23:08 följande:

Mitt teststreck på billiga tester är fortfarande ganska svagt, men fullt synligt! När blir det lika starkt som kontrollstrecket? Hur var det för dig Mikaaaela?

Det tog tid på dom billiga testerna från testlagret. På ruvardag 16 började det bli ganska likt men det var inte förrän på ruvardag 18 som det var lika starkt som kontrollstrecket :)
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-06-23 13:50:28 följande:
    Tack va skönt, då behöver jag inte nojja över det, usch man tänker för mycket!
    Nejdå :) ja verkligen, jag trodde aldrig mina skulle bli starkare, men tillslut så :) Dock litar jag mer på clearblue, de var mycket tydligare plus på dom för min del ;P 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-06-24 14:28:44 följande:

Då va plocket gjort. Denna gång fick de ut 9 ägg vilket va tre fler än förra gången så det känns bra.

Nu hoppas vi bara att rätt ägg sätts tillbaka på fredag och att det går att frysa ner något men som sagt så ska ju inte det behövas förutom kanske till ett syskon. ;)

Åh stort grattis :D 9 ägg är ju superbra!! Håller alla tummar jag kan för att det är eran tur denna gång :) 

Ultraljudet var magiskt!! Jag var så fruktansvärt nervös innan att den skulle ha dött, att dom inte skulle hitta hjärtslag eller att den skulle vara för liten. Har dessutom haft väldigt ont i svanken som varit ihållande i 3 dagar, så har varit så nojig. Men hon hittade hjärtslaget på en gång och det syntes så himla tydligt :D snacka om att tårarna rann!! Enligt henne var fostret i vecka 7+1 och jag är i 7+2, så det var rätt storlek enligt henne, de fick skilja en hel vecka för de beror på lite hur dom mäter, de skiljer ju på millimetrarna :P Så hon sa att allt såg perfekt ut och att man aldrig kan ge några garantier men oftast går det bra när man sett hjärtat slå!
    Så fantastiskt att man kunde se moderkakan och navelsträngen och en liten klump på 1 cm hehe :) Fick med oss två bilder också!

Blir tårögd varje gång jag tittar på bilderna. Tänk att jag har en bebis i min mage. Så overkligt!! Längtar så till nästa ultraljud :D Nu blir nästa steg att ringa mödravårdscentralen imorgon och boka tid för inskrivning. Helt galet! 

Svar på tråden Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?